Jump to content

Har så lyst på en Wesling..

Four

Recommended Posts

Jeg har nå hatt wesling i 20 år. Alle tiders båt men husk at den er bare 16 fot. Min er i veldig bra stand og jeg har forsterket vanntunnellen og gjort den litt spissere i bunnen da selve bunnen under V en er veldig flat originalt. . Det hjalp mot wobbling som er et problem på denne båten. Weslingen egner seg ikke for større motor en 50 hk totakt. Med 50 tohatsu holder den 32 gps knop.

Har kjørt båten i virkelig hardt vær og den tåler mye kjøres den med vett og forstand. Bl.annet Bergen - Ålesund i drittvær.

Prisen på 40 laken med motor høres ok ut. Det er det jeg forventer å få for min. Ikke kjøp problemmotor, det kan fort bli dyrt.

Enkleste måten å forsterke hekken på er å forme 1 cm alu inne i motorbrønnen og feste motoren over denne.

Det er utrolig mange som uttaler seg om wesling og som tydeligvis aldri har hatt denne båttypen. Det eneste gode med wesling er at den lander mykt i sjøen og at den er veldig billig i drift grunnet lav vekt

Takker meget for godt svar.

->Hva mener du med wobbling? Gjynger den lett mener du siden den er så V formet?

->Hvorfor egner den seg ikke med mere enn 50HK? Blir den ekkel å kjøre? Er det noe med at båten letter for mye oppav vannet eller noe?

->Du kan altså forsterke akterspeilt/motorfestet ved å legge en 1cm aluminiumsplate på hver siden av festet på båten? Har du mulighet for å vise dette i bilder/video på en måte? :P

hvis du ikke er spes motorkyndig (eller speselt interessert) så ville ikke en 70-talls Mercury som ikke går på alle sylindrene vært førstevalget mitt...

jeg har forsterket vanntunnellen og gjort den litt spissere i bunnen da selve bunnen under V en er veldig flat originalt. . Det hjalp mot wobbling som er et problem på denne båten. Weslingen egner seg ikke for større motor en 50 hk totakt.
den er avrundet nederst i v-en , ikke flat. Vil nå jeg si.

Har hatt min Wesling 490 i 19 år, med 60hk Yamaha 2T og nå sist sommer med 80hk 2T. Ikke merket et fnugg wobling overhodet!

Ut fra mine erfaringer så blir det tull å si at den ikke egner seg for mer enn 50hk.

Kjenner også til 5 andre weslinger i samme område, med motorer fra 50 og opp til 90hk, alle oppfører seg som de skal.

Men ser at det er noen få som er utsatt for wobling, og helt sikkert reelt nok for de det gjelder. Men ikke skjønt enda hvorfor noen plages og andre ikke.

Er det forskjeller i skrog...? eller rigging?

(wobling = båten løfter seg så mye opp av vannet at den begynner å danse fra side til side)

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det er jo bare å ta en titt på denne her da, 90 hk går flott.

Mariner 90 er ikke så tung, ca 140 kg. Da er vel Mercury det samme. Mener det lå en Mercury 90 på Finn.

Yamaha 75 er også aktuell, samme mottor som 90 men litt snillere toppfart. Tohatsu 70 passer nok også bra.

Personlig er jeg fan av Fjordling 17, en båt man virkelig kan sette stor motor på om ønskelig :smiley: Minst 150 hk må det være...

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Jeg stusser litt når jeg ser det snakkes om "wobbling". Wobbling relaterer jeg til fiske og da gjerne en sluk som kalles wobbler. Når det gjelder problematikken som taes opp her så er det vel "chine walk" man egentlig snakker om. Chine er "plankingen i bunnen og overgang mellom bunn og skrog, på Norsk gjerne kalt steglister. Når en båt med V-bunn overmotoriseres vil man kunne oppnå denne effekten ved at båten har ubalanse i vektforhold. Hvorfor tema kommer opp når man snakker om Wesling er vel fordi den har setet plassert på ene siden og derav ofte skjev vektfordeling med bare en om bord. Chine walk kan også forekomme selv om båten er i riktig ballanse, men er gjerne utløst av en bølge som starter bevegelsen. Man snakker om soft og hard-chine. Dette er en benevnelse på hvor skarp kanten på chinen/steglisten er.

Her kan du se en video hvor båten begynner en chine walk slik at føreren må gå av gassen for å stoppe bevegelsen. Faren er at hvis man fortsetter så kan chine walken bli så voldsom at man mister kontrollen over båten.

http://youtu.be/TS6wHfjQTD4

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Ikke alle båter har utpreget chine så wobbling er jo lett å forstå. Det finnes vel ikke et godt norsk ord for dette. Chinewalking er jo det korrekte ordet vil jeg tro. I sverige er det jo noen som driver å setter på 250-300HK på fjord 18 fot!! 90HK er nok helt greit på Weslingen. ville ikke gått under 70

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Har følgende å bermerke om W16: Å kjøre fort på sjøen kan være artig.

Spørsmålet er hvor mye morro man egentlig får ut av de siste knopene vs. merbelastningen på skrog og faren for dansingen samt drivstofforbruk ved å gå for motorer nærmere 100 hk enn noe nærmere 50. Min egen erfaring med W16 er med 50 hk Yamaha og jeg savnet ikke større motor på denne båten.

Vær obs på at det er ulike versjoner av W16 på markedet når det gjelder lanternemasta. Dolbordet på båten er smalt, så mange holder seg derfor i lanternemasta når de skal akter med det resultat at masta rives av. Innfestingen bør derfor enten forsterkes eller flyttes frem på dekk.

(Ellers registrerer jeg av filmklippet til teerex, at ikke 5 knops regelen gjelder alle steder på kysten...)

Støp/tett igjen tunnelåpningen så kan du bruke denne http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=37974176 eller denne http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=39092569

Det er egentlig en nedjustert 115 så derfor noe tyngre enn yamaha 90. men sikkert et voldsomt bunndrag i den. Den er jo på 1,7 liter mot 1,2 på yamaha 90.

Men den krever nok litt forsterkning på akterspeil da.

Jeg ville ikke støpt igjen tunellen, det er den som gjør mye av båten.

I denne prisklassen ville jeg gått for Yamaha.

Chine er "plankingen i bunnen og overgang mellom bunn og skrog, på Norsk gjerne kalt steglister.

Chine er overgang bunn/skrogsider. Nærmeste norske begrepet er kanskje "slag"? Steglister er steglister :D

Igjenstøping av tunell er for å oppnå større oppdrift ved stilleligge. Mest aktuelt for de med litt større motorer

Når det gjelder passende motor..: kjører man med lite last, dvs 1-2 personer i båten så funker en 50hk greit. En kompis hadde en med Yamaha F50 som funka helt fint. Ikke like gøy da med mye folk i båten - da blir det for tregt

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Er denne 75-mariner noe særlig? Den virket jo litt gammel kanskje. Noe som kanskje må skrues på fort?

Chine er overgang bunn/skrogsider. Nærmeste norske begrepet er kanskje "slag"? Steglister er steglister :D

Igjenstøping av tunell er for å oppnå større oppdrift ved stilleligge. Mest aktuelt for de med litt større motorer

Når det gjelder passende motor..: kjører man med lite last, dvs 1-2 personer i båten så funker en 50hk greit. En kompis hadde en med Yamaha F50 som funka helt fint. Ikke like gøy da med mye folk i båten - da blir det for tregt

Hva mener du med større oppdrift ved stilleligge? Altså fra man ligger stille til man begynner å akse opp i fart? Fordi vanntunnelen bremser ned farten eller?

Jeg vil gjerne kunne plane med 4-5 stk i båten, så jeg tenker 50HK blir litt lite. Vil helst ha 70/80/90 men så billig og bra som mulig.

Tunnelen rommer bortimot 200 liter vann, som ikke gir oppdrift ved stilleligge / lav fart, men som bidrar til bedre stabilitet. I fart over 7-8 knop tømmes tunellen da den vekta er unødvendig å dra på når man er i planingsfart.

Tetter man tunellen får man 200 liter oppdrift - plassert helt nederst i båten. Der gjør at den flyter høyere i vannet men også rankere ved stilleligge/lav fart

60-70hk burde funke helt fint med 4-5 i båten, og billigere i innkjøp og drift enn en bra 80/90hk.

Hei, ser du deg blind på wesling? Har hatt Draco2000 noen år, og synes nok det skroget er vassere. (Har hatt begge deler) Innenbords,, men det er bare bedre, synes jeg da. Denne sommeren, pga dårlig marked, solgte jeg mitt eksemplar til spotpris, og innenfor ditt budsjett.. Lykke til!

Min hadde en Johnson 50 Hk totakt seahorse av den gamle solide sorten. Tror jeg ville gått får en 60/75 Hk totakt hvis du ikke skal tralle den så mye(opp og ned).

Ikke forsterket akterspeil, annet enn at det sto en syrefast plate(brakett) når jeg kjøpe den.

"Fjompen II" ble dessuten behandlet som en adelig kvinne. Dypt savnet !

Skal du ha en "råere" båt gå opp til en Fjordling 18 med større motor (90-175 Hk) tror jeg den klarer

Redigert av Seasu (see edit history)

Dersom du skal være 5 personer i en wesling blir det ikke mye plass til hver ombord. Det pågikk en rettsak på 70 eller 80 tallet ang. Wesling da et båtblad betegnet Weslingen som farlig med stor motor. Linge ble rasende men jeg tror maks motor ble nedgradert den gangen. Når det gjelder Chine walking har jeg vært ute for å ha vinduene i vannet så problemet er reelt med dønning inn på hekken,spesiellt med tung motor. Weslingen er en gøy guttebåt men det er mye som er bedre. Bare 16 fot vet dere, og selv en wesling må igjennom alle humpene i "veien"

Kjører for tiden mye 19 fots Yamarin, med 100 hk yam. En helt annen opplevelse når det er litt bølger.

Dersom du skal være 5 personer i en wesling blir det ikke mye plass til hver ombord. Det pågikk en rettsak på 70 eller 80 tallet ang. Wesling da et båtblad betegnet Weslingen som farlig med stor motor. Linge ble rasende men jeg tror maks motor ble nedgradert den gangen. Når det gjelder Chine walking har jeg vært ute for å ha vinduene i vannet så problemet er reelt med dønning inn på hekken,spesiellt med tung motor. Weslingen er en gøy guttebåt men det er mye som er bedre. Bare 16 fot vet dere, og selv en wesling må igjennom alle humpene i "veien"

Kjører for tiden mye 19 fots Yamarin, med 100 hk yam. En helt annen opplevelse når det er litt bølger.

Huff det med vinduene i vannet høres skummelt ut..

Min hadde en Johnson 50 Hk totakt seahorse av den gamle solide sorten. Tror jeg ville gått får en 60/75 Hk totakt hvis du ikke skal tralle den så mye(opp og ned).

Ikke forsterket akterspeil, annet enn at det sto en syrefast plate(brakett) når jeg kjøpe den.

"Fjompen II" ble dessuten behandlet som en adelig kvinne. Dypt savnet !

Skal du ha en "råere" båt gå opp til en Fjordling 18 med større motor (90-175 Hk) tror jeg den klarer

Hvor mye må man opp i budsjett for en Fjordling da? Er den bedre å kjøre i sjø? Jeg har hørt så mye forskjellig nå, også det at Weslingen er så bra i grov sjø...

Redigert av Ola Slipgaard (see edit history)
Dersom du skal være 5 personer i en wesling blir det ikke mye plass til hver ombord.

....

er da helt grei plass til 5 ombord i en wesling. Men riktig at den ikke er av de romsligste. Er f.eks ikke mye dørkplass.

Kjører også 19 fots yamarin, med over doble vekta så skulle det vel bare mangle at den er stødigere i sjøen. Men vil si at weslingen er bedre ift. størrelsen med sjøen i mot. Og morsommere å kjøre. :smiley:

Mener å huske at den testen som slaktet wesling var i Seilas&Båtliv på slutten av 70-tallet. Den ble testet med 65hk, og de mente vel at 50-55hk var passende motor såvidt jeg husker.

Hvor mye må man opp i budsjett for en Fjordling da? Er den bedre å kjøre i sjø? Jeg har hørt så mye forskjellig nå, også det at Weslingen er så bra i grov sjø...

Fjordlingen banker både wesling og yamarin i grov sjø etter min mening.

Blir jo endel opp i budsjett da, den krever jo bl.a endel større motor

Fjordlingen banker både wesling og yamarin i grov sjø etter min mening.

Blir jo endel opp i budsjett da, den krever jo bl.a endel større motor

Er fjordlingen tyngre enn Weslingen da eller? Hvorfor er den bedre i grov sjø?

Nå tror jeg ikke at jeg kommer til å kjøre så mye i grov sjø da.. Liker meg best på vannet i finværet.

Redigert av Ola Slipgaard (see edit history)

vil ikke si at Wester er i nærheten av Fjordling skrogmessig. (Da ville jeg kanskje heller sett etter en Fjordwing 19...)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...