Jump to content

Har så lyst på en Wesling..


Four

Recommended Posts

Jeg kontaktet Westermoen AS og sjekket med pris for forsterkning av akterspeil. Fikk et bra svar selvom kanskje 6000,- eks.mva. virket litt i høyeste laget da. Men det ser jo ut som en veldig god jobb som holder.

 

 

 

Hei

Du kan komme til oss og vi kan forsterke din Wesling.

Vi har flere ganger limt og boltet (med 12 gjennomgående bolter og store skiver)på en 8 mm tykk alum.plate utvendig på akterspeil med godt resultat.

Flere har kjørt med 70 og noen også med 90 hk i flere år uten problemer.
Jeg mener 70 hk er ideelt på båten, og vil anbefale det.

 

Pris på montering av en slik plate med bolter, lim og utstyr er ca 6000,- + moms.

1364318.jpeg

Link to post

Hadde man forsterket hekken med støp og avstivere så ville jeg sagt det var rimelig, men 6000,- for å lime/bolte på ei alu-plate utvendig hørtes dyrt ut(mulig sjøvannsbestandig aluminium er dyrt).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

eks. mva....

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Å jobbe med glassfiber etc, er ikke spesielt krevende, under forutsetning av at man har tid, egnet lokale og bra ventilasjon.

 

For noen år siden hadde jeg definitivt gjort jobben selv. Med stabil inntekt midt i livet, er vel terskelen lavere for å sette det hele bort...

Link to post

Plata kan man nok få tak i å skru den på sjæl for en rimelig penge. bare man er nøye.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

ja da kan båten kantre :giggle:

 

Nei tenkte nå mere på tettinga og boltinga.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

ja den blir jo delvis under vann.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg spurte dem hvorfor det ville koste 6000,- for denne jobben.

 

Fikk dette til svar:

 

"Det er ca en dags arbeid med tilpassing, tetting av gamle motorboltehull, mattsliping av begge flater, liming, bolting, grunning, lakkering m.m."

 


Kan noen svare på følgende?

->Hvordan tetter man de gamle motorboltehullene?

-> Mattsliping? nødvendig? hvordan gjør man dette?

-> Liming. Nødvendig når man har skrudd platen fast med 12 bolter?

-> Bolting. Er dette vanskelig å håndtere i glassfiber/båtmaterialet?

Link to post

liming er for å få det vanntett

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

.. og med en så stor flate så gir det vel endel ekstra stivhet/styrke også vil jeg tro.

 

Kan noen svare på følgende?

->Hvordan tetter man de gamle motorboltehullene?

-> Mattsliping? nødvendig? hvordan gjør man dette?

-> Liming. Nødvendig når man har skrudd platen fast med 12 bolter?

-> Bolting. Er dette vanskelig å håndtere i glassfiber/båtmaterialet?

 

gamle hull tetter jeg ved å å bruke glassfibersparkel.

Mattsliping er nødvendig for maks vedheft for limet. (Avfett først så man ikke sliper gammel dritt ned i plasten..)

Bolting, burde ikke være spesielt vanskelig, så lenge man ikke har fullt av tommeltotter.

 

Tror det blir en sånn plate på meg til sommeren, men da fra en lokal båtbygger

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
.. og med en så stor flate så gir det vel endel ekstra stivhet/styrke også vil jeg tro.

 

 

gamle hull tetter jeg ved å å bruke glassfibersparkel.

Mattsliping er nødvendig for maks vedheft for limet. (Avfett først så man ikke sliper gammel dritt ned i plasten..)

Bolting, burde ikke være spesielt vanskelig, så lenge man ikke har fullt av tommeltotter.

 

Tror det blir en sånn plate på meg til sommeren, men da fra en lokal båtbygger

 

Takker for svar.

 

Nei jeg kommer nok heller til å utføre dette selv enn å betale 6000(eks mva!!!),,

Link to post

Lang stamme, 20". Ja den passer jo perfekt, men den er 22 år gammel så den må inspiseres nøye hvis den skal være verd de pengene.

Kanskje er den mest brukt i ferskvann, det vil jo være en fordel.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

ja det betyr da 60 graders varme fra motoren :smiley:

 

nei spøk til side.. 60 graders vinkel mellom sylindrene.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
ja det betyr da 60 graders varme fra motoren :smiley:

 

nei spøk til side.. 60 graders vinkel mellom sylindrene.

 

^^

Som jeg har forstått så er båten sertifisert med 75hk? Er det noen konsekvenser med å da ha 90hk? Går det utover forsikring? Man kan ikke få bot?

Link to post

han med den Yamaha 90'en kunne da godt lagt til noen bilder fra under dekselet også...

 

90 Johnson av den modellen er sikkert en grei motor, men mener å huske at den veier ca 170 kg. (yamahaen er litt over 120)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

170 kg blir da for mye, men jeg fant 150 kg et sted.. så vet ikke helt hva som er rett. Egentlig for mye uansett.

Sertifisert for 75 hk? jeg trodde det var 65 hk.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

ja den motoren veier vel ca 140 kg. kan kke ha for mye vekt på hekken, uten å støpe igjen vanntunnellen. om du da ikke kun bruker den på stille innsjøer.

 

har du lest denne tråden https://baatplassen.no/i/topic/92893-wesling-16-ny-90-e-tec-lavere-fart-enn-foer/ mye info der

 

Jo ein slik Mariner/Mercury 90 passer jo tydeligvis godt

 

 

Han har tydeligvis solgt eller skal selge båt og motor.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

nei det skjer jo ingenting med vanntunnellen, men du får vann inn i båten.

Evt. motoren blir for lavt i vannet og tar inn vann, i verste fall.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...