No Angel Startet 7.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 7.Januar.2013 Har en liten skade på akterspeilet etter at de forrige påhengerne ble stjålet, tyvene tok ikke veldig hensyn til båten min så det er en sprekk på tvers av akterspeil 3 cm fra toppen, akterspeilet under sprekken er ca 5mm tykkere enn over. Ble litt bekymret når jeg tok av "pyntelisten" over her men vil tro det er nok bæring igjen. Nye motorene er Verado som veier 288 kg per stk og jeg har 2 så greit å være sikker på at det holder. Noen synspunkter på dette? Bilder: Sitér dette innlegget Speed Changes You Link to post
NilsPils Svart 7.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2013 (redigert) Er du sikker på at det er tyven(e) som er skyld i disse sprekkene? Sprekkene er helt like ved begge motorfestene og ser ut til å være fulle av gammel skitt(?). Når du sier at akterpeilet er tykkere under enn over sprekken tenker jeg meg at dette er utmatinssprekker som skyldes strukturelle overganger. Hadde dette vært min båt hadde jeg utbedret og forsterket området under sprekken. Redigert 7.Januar.2013 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
littmild Svart 7.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2013 Er også litt i tvil om det er resultat av uforsiktige tyver. Jeg ville i det aller minste utbedret, og aller helst forsterket. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
FM 8-12 Svart 7.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2013 tviler på det er tjuvpakk men er det slik er det jo bare å ta kontakt med selskapet der båten er forsikkret Sitér dette innlegget Link to post
No Angel Svart 7.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2013 Virker som om boltene til påhengerne har hengt igjen litt og dratt av gelcoaten rundt der. Motorene ble stjålet i fjor og båten stått ute siden det så derfor det er litt skittent. Får be noen av de lokale båtbyggerne komme å fikse litt på det. Sitér dette innlegget Speed Changes You Link to post
taunus Svart 7.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2013 For meg ser det ut som store strukturelle skader. Det ser ut som om disse motorene dine har vært for store, eller for tunge. Det ser ut som en skikkelig jobb må gjøres før du putter 500 hk bakpå der igjen. Det ser ut som akterspeilet på en måte slutter der sprekken er, dvs at konstruksjonen ikke har greid å fordele ut belastningene over hele hekkpartiet. Har du et merkeskilt i båten som sier noe om tillatt vekt, og effekt bakpå ? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 7.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2013 Synes mer det ser ut som en pyntelist som er lagt på toppen av akterspeilet som har løsnet, dvs falsen den er festet har brukket av. På bilde nummer to kan du tydelig se at det er skåret litt av denne listen for å få motorene høyt nok. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
No Angel Svart 7.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2013 SF, det er helt korrekt. Det er en pyntelist også der som er skåret i for å kunne passe selv med motorer på. Båten har gått 550 timer med 2x225hk mercury to-takt, nå skal det 2x275 Mercury Verado 4-takt på den. Den er godkjent for inntil 2x300hk og ikke noe begrensninger på vekt som vanlig men disse 225hk to-takt veier ca 220kg per stk, Veradoene veier 288kg per stk. Skal ta ett bilde igjen i kveld uten den pyntelisten på.. Sitér dette innlegget Speed Changes You Link to post
No Angel Svart 7.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2013 Zoomet inn på ett annet bilde jeg hadde Sitér dette innlegget Speed Changes You Link to post
tb55 Svart 7.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2013 Det er nok sammenføyningen mellom skrog og innerliner som sprekker opp. Kan godt hende akterspeilet har en konstruksjon som er sterk nok, dette er ikke mulig å se fra utsiden. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 7.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2013 Er det ikke innerlineren som har løsnet fra skroget? Så litt ut som en skjøt der mellom to deler siden sprekken er så ben.. Det har skjedd på ene båten min.. Den hadde strukturelle skader etter en grunnstøting og manglet avstivning. I litt bølger var det så mye bevegelse at det sprakk opp.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
SF Svart 7.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2013 Det så litt ut som det ja Har du et bilde av skaden sett mer ovenfra? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
puddingen Svart 7.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2013 Pell vekk det som er løst og fyll opp med no fleksibelt f.eks. Sika og knekk til ei plate i 4mm aluminium som omslutter toppen av akterspeilet Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 7.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2013 Det som slår meg er at det kanskje er kommet inn vann over lengre tid. En våt finerplate inni akterspeilet er ikke kult. Kanskje du kan få denne fuktmålt. Pakker du inn vann er det ikke bra. Sitér dette innlegget Link to post
No Angel Svart 18.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2013 Her er listen som nå er tatt av, skal få sett litt nærmere på det i helgen og ta bilde ovenfra. Mørkt når jeg drar og når jeg kommer hjem om dagen.. Sitér dette innlegget Speed Changes You Link to post
No Angel Svart 8.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 Hang på 580 kg med påhengere og hadde skrevet på diverse målepunkter på akterspeil. Treplata var tørr (muligens ikke kjernetørr) og påhengerne klemte denne sprekken sammen. De skal av igjen for å legge inn ventilasjon innvendig samt brette over en rustfri stålplate før montering of sjøsetting. Jeg hang meg litt på påhengerne også uten at det så ut som akterspeilet flekset så dette går sikkert greit. Hvem lager til en rustfri stålplate i Tønsberg området? Klarer en vanlig blikkenslager dette? Sitér dette innlegget Speed Changes You Link to post
taunus Svart 8.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 Ja nå kan du ut å fange flyvefisk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.