mik Startet 7.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 7.Januar.2013 (redigert) Jeg kjenner en som har ca400 liter diesel på tanken med mye dieseldyr. Har selvfølgelig tenkt å tømme tanken og rense denne. Kan den gamle dieselen brukes om igjen om man filtrerer den eller anbefales ikke dette? Hva ville dere gjort? Redigert 7.Januar.2013 av labban (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 7.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2013 Ville filtrert dieselen godt og tilsatt dieselbiocid (gift) for å hindre videre vekst av dieseldyr hvis du vurderer å bruke dieselen. Sitér dette innlegget Link to post
8lv Svart 7.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2013 Hadde ikke brukt det igjen på båt jeg da ! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2013 Eg har forstått det slik at det er ein samanheng mellom vanninnhold og dieseldyr. Eit godt tips som ein gong var nevnt her på BP var å la dieselen stå på dunker ute og la vinterkulden fryse vannet som legger seg i bunn, for så å tømme av rein diesel. Ellers så er det gode filtersystemer i salg, som burde kunne rense deler av dieselen. Mitt tips er å la dieselen stå stille på fat etter den er tappet av, slik at all guffe får sige til bunn, og så suge fra toppen av fatet igjennom filter med separator og ned på reine dunker. Den burde kunne brukes på både båt og bil då trur eg, men kanskje eg hadde vert skeptisk om det var moderne commonrail-motor. Det finnes også tester du kan bestille på nett, for å få sjekket dieselen etterpå. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
LM 605 Svart 7.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2013 Den burde kunne brukes på både båt og bil då trur eg, men kanskje eg hadde vert skeptisk om det var moderne commonrail-motor.Det finnes også tester du kan bestille på nett, for å få sjekket dieselen etterpå. Det er vel ikke så lurt å bruke på bil hvis det er farget diesel det dreier seg om? Sitér dette innlegget Link to post
Lalima Svart 7.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2013 Har gjort akkurat som Sæbø beskriver for noen år siden,og det gikk helt fint. Lot gørra sige til bunnen av fatet og pumpet dieselen opp med en fatpumpe.Det er viktig av man lar fatet stå i ro til man har brukt det man skal. Brukte 80% av dieselen på nytt på båt og traktor uten problemer. Lalima Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury. Link to post
nestor Svart 7.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2013 Fryser ofte ned diesel, vanligvis bruker jeg den på "fyren" i verkstedet. For mange år siden måtte det til litt parafin. Tilsetter litt Alron, Men åssen fargen blir borte vil jeg ha for meg selv.......................... Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 7.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2013 Det er ikke dyrene som tetter filtrene. Det er Sukker og stivelse som er avfallsstoffene til dyrene (Les: Bæsj) Dyrene i seg selv, er bare 2 micron store og går rett igjennom det du måtte finne av filtre (Finfilter på en motor, har typisk 5 micron åpning, mens grovfilter har 20) Guffa (avfallsstoffene) kan filtreres vekk, men du putter Dieseldyrene tilbake på tanken om du bare filtrerer. Med litt kondens på tanken, er du like langt etter en liten stund, da Diesldyr har evnen til å fordoble kollonien hvert 20 minutt. MEN... Dieseldyr kan bekjempes kjemisk med Biosider slik at du tar livet av kollonien. Det finnes en hel masse "lurium" og jeg skal ikke spekulere i hvem av dem som er best. Noe billig som aller mest er kondensfjerner, er ikke nok til å bekjempe kollonien så det må nok noe litt dyrere til enn det kipeste du finner på Esso. Ut fra dette, må nesten kompisen din selv velge om han tar sjansen på å bruke opp de 400 litrene etter en filtrering. Jeg ville nok hatt nok en rengjøring av tank og en ny KUR etter de litrene var oppbrukt om jeg skulle følt meg trygg i litt sjø. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
lgboat Svart 7.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2013 (redigert) Et finfilter har da 2my som grense, og grovfilter/vannutskiller 10my? Iallfall hos meg og på alle båter jeg har hatt. Forøvrig vil et stillestående lagringsmedium ha dieseldyr i sjiktet mellom vann og diesel, så å suge diesel fra toppen er vel helt risikofritt bare en stopper i tide. Redigert 7.Januar.2013 av lgboat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pål`ern Svart 7.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2013 Hadde dieseldyr selv en gang. Når dette ble oppdaget hadde jeg full tank. ca. 2ooL Jeg tømte tanken, renset opp, og ga bort all dieselen til mottaksstasjonen. Jeg ville ikke ta noen sjanse på å bruke den gamle "infiserte" dieselen. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 7.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2013 Tøm alt over i andre tanker. Rengjør tanken . pump så opp diesel og la det gå igjennom et filter. Stopp godt før du kommer til bunnsjiktet. Dieseldyr er ikke i diesel, men kun i skillet mellom vann/diesel. Og det er i bunn. Stigerøret henter i dieselen i bunn, og derfor tetter det seg. Hadde ikke kastet dieselen. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Innovator Svart 9.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2013 Dette fungerer AMERSTAT 25 - Microbiocide Fuel Treatment Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.