NOR15186 Startet 7.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 7.Januar.2013 Hei Jeg vurderer å kjøpe en seilbåt i Middelhavet og få den seilt hjem til Norge. Ut fra tilbudene jeg har fått er det ca. halv pris i forhold til transport på trailer fra Koper i Slovenia til Kiel i Tyskland. Er det noen som har erfaring med selskaper som leverer denne typen tjenester? Er det noe spesielt man bør passe på? Jeg har fått tilbud fra BRMarine i Danmark og skippersandcrew.com. Er det noen andre som er kjent for å levere godt? Mvh, Kajla Sitér dette innlegget Link to post
jonsverre Svart 8.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2013 Hei, da vil jeg tro du enten har fått et vanvittig bra tilbud på hjemseiling, eller et veldig dårlig et på trailertransporten. Hvor stor båt er det snakk om? mvh jonsverre Sitér dette innlegget Link to post
klk Svart 8.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2013 Lilleås Yacht Services, Stord, tlf.908 02 543 Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 8.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2013 Det finnes en skog av selskaper der ut for slike oppdrag. De aller fleste gjør en god jobb og har fokus på å få båten sikkert frem. Personlig har jeg ikke hørt om noen som har vært uheldige med sitt valg av selskap. For henting av min båt Cowes UK, benyttet jeg http://www.direct-yachts.com/ som hadde den fordelen at de ga fastpris (riktignok innbakt endel begrensninger og pris pr dag for dager utover avtalt makstid), i tillegg hadde de et større antall crew tilgjengelig noe som ga stor fleksibilitet for avgang når leveringsdato dro ut i tid grunnet byråkrati. Jeg trengte kun å betale diesel og havneavgifter utover fastprisen. Mannskapet fikk utfordringer underveis (lekkasje i rorlager) og måtte legge båten fra seg på et verksted, dagene på verksted slapp jeg også å betale for da crewet reiste på en annen hentejobb i mellomtiden. Enkelte selskap har kontrakter som gir en rekke variabler som kan gjøre det vanskelig å beregne hva oppdraget egentlig kommer til å koste. Innehaver av selskapet var relativt grei å forholde seg til underveis, men lovde litt mere i forkant enn hva tilfelle var når det gjaldt hva de kunne bidra med av klargjøring av rigg og motor (bedre å betale et skikkelig firma for å gjøre dette i forkant). Jeg hadde en grei kontrakt og mener å erindre at jeg betalte halvparten av beløpet før avgang og resten i etterkant i tillegg deponerte jeg et beløp for diesel og utstyr som de kjøpte inn før avreise (reservedeler,flåte og annet nødutstyr). Positivt var det også at innehaver selv ikke hentet båter men holdt seg på kontoret og dermed gikk det an å få tak i han. Mindre enmannsforetak kan være lenge utenfor telefon/mail når de er på oppdrag. En negativ effekt av dette var at jeg ikke fikk ha direkte kontakt med Skipper, men all kontakt måtte gå via innehaver. Dette ble særdeles frustrerende da båten måtte på verksted og jeg skulle prøve å få oversikt over hva som måtte repareres samt organisere verksted og deler. Jeg har inntrykk av at mannskapet ofte består av en erfaren skipper trolig med en fornuftig lønn, mens de øvrige ofte er litt mere tilfeldige som er med på seilasen for eventyrets/erfaringens skyld og minimal betaling. Av denne grunn blir prisen konkuransedyktig i forhold til mange andre alternativer. Skipperen som hentet min båt bodde tydeligvis i bag og sovepose hele sommeren igjennom på denne typen oppdrag. Mannskapet besto av en lærerinne og en student som begge hadde ferie fra sine daglige gjøremål. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 8.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2013 Trailer er vanligvis billigst når det gjelder seriøse transportører. Jeg tar båten min fra Koper til Kiel i sommer. En velrenommert trailertransportør er tyske Glugau som jeg benytter meg av. Sitér dette innlegget Link to post
H-H Svart 8.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2013 Har kjøpt seilbåt i Middelhavet som skal hjem i sommer. Båten er av typen Jeanneau Sun odyssey 45. Pris avtalt med Glogau Yacht transport er € 6800 + mva for transport på vei Koper til Kiel. Dette er er proff transportør med bra utstyr. Har brukt dem tidligere på 42 foter på samme distanse. Helt perfekt - ikke en ripe og just in time. Jeg tror ikke summen av slitasje, risiko og faktiske kostnader ved å seile rundt med innleid mannskap er en veldig mye bedre løsning. Alt kan skje, og man kjenner ikke dem som seiler båten... Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 8.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2013 Inkluderer denne prisen rigging ned og opp med masten samt krane i begge ender? I såfall er det en god pris. Sitér dette innlegget Link to post
H-H Svart 8.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2013 Nei. Kranløft av båt og mast i Koper og Kiel kommer i tillegg. Ser for meg ca € 1000 for dette til sammen. Arbeidet med å demontere / montere riggen kan man gjøre selv - så lenge kranen løfter. Men prisene på kranløft er basert på erfaring. Jeg har ikke sjekket spesielt for denne gangen. Husker at tjenesten er dyrere i Koper enn i Kiel. Sitér dette innlegget Link to post
jonsverre Svart 9.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2013 Nauti Girl og Pettersand, jeg anbefaler dere å sjekke pris med Van De Weteringn i Holland, har selv god erfaring med dem. Og de var klart best på pris for to år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.