Jump to content

Hvor får jeg lagt ny gelcoat i bergensområdet?

grawis

Recommended Posts

Hei!

Jeg ønsker å finne ut hvor mye det koster å få pusset ned seilbåten min over vannlinja og lagt på ny gelcoat, og har forsøkt å forhøre meg hos ulike båtverksteder i Bergen. Men enten får jeg ikke svar, eller så er ikke dette en type oppdrag de jeg spør bruker å ta. Er det noen som kan hjelpe meg med gode verft i nærheten av Bergen som kan gjøre en slik jobb? Og hvis noen her vet hva jeg må belage meg på å betale for noe slikt, så gi meg gjerne et hint...

Christian

Dette er noe du sikkert ikke vil gjøre når du hører prisen.

Men hvis du mener å etterpusse båten slik at man rubber og polerer, og fikser litt småskrap kan man vel slippe unna med 15000-20000 for en 30-40 timers arbeid.

Alt dette kommer jo ann på størrelsen, men det er ikkeså lett å stå på trapper og arbeidsbord hvis ikke bedriften driver med denne type båter,og har passende utstyr.

Hvor gammel er båten?

Er det feil farge som gjør at du kunne tenke deg jobben gjort,eller er det skrap?

Det er jo moderne med lakkering nå for tiden, og det koster kanskje rundt 35000,- for en 30-32 fots båt.

Grunnen til at jeg spør om alderen er at når du sier du kunne tenke deg ny gelcoat, tenker jeg at det er sikkert under vannlinjen den burde ha ny gelcoat, ikke over.

Snakker vi om et farget felt eller hele skrogsia?

Ikke stol på mine tall, jeg har ikke jobbet på regnskapskontor, men på båtfabrikk.

Dette er noe du sikkert ikke vil gjøre når du hører prisen.

Men hvis du mener å etterpusse båten slik at man rubber og polerer, og fikser litt småskrap kan man vel slippe unna med 15000-20000 for en 30-40 timers arbeid.

Alt dette kommer jo ann på størrelsen, men det er ikkeså lett å stå på trapper og arbeidsbord hvis ikke bedriften driver med denne type båter,og har passende utstyr.

Hvor gammel er båten?

Er det feil farge som gjør at du kunne tenke deg jobben gjort,eller er det skrap?

Det er jo moderne med lakkering nå for tiden, og det koster kanskje rundt 35000,- for en 30-32 fots båt.

Grunnen til at jeg spør om alderen er at når du sier du kunne tenke deg ny gelcoat, tenker jeg at det er sikkert under vannlinjen den burde ha ny gelcoat, ikke over.

Snakker vi om et farget felt eller hele skrogsia?

Ikke stol på mine tall, jeg har ikke jobbet på regnskapskontor, men på båtfabrikk.

Båten er en 1982 Hallberg-Rassy 352. Utgangspunktet er at jeg ikke er helt happy med utseendet på den blå HR-stripa, denne har blitt malt på en eller annen gang, og jeg synes ikke finishen her er helt tiptop. Ellers er det ikke noen alvorlig store greier, men båten har jo vært på sjøen ei stund.

Ikke si mer om behovet under vannlinjen, jeg skal sove i natt...

Man kan ikke legge ny gelcoat på en båt, gelcoat sprøytes i formen før båten støpes. Du kan imidlertid lakkere båten på nytt etter å ha slipt den ned, sparklet alle sår og ujevnheter, slipt på nytt osv. Det finnes flere typer lakk som kan benyttes men felles for dem alle er at de krever et grundig og fagmessig forarbeid skal resultatet bli like bra som da båten var ny. Skal du sette bort alt vil jeg tro du havner på et sted mellom 40 og 60.000. Hvem som kan gjøre dette i Bergenområdet vet jeg desverre ikke.

Ja, jeg har ikke ny båt jeg heller,men trøster meg med at den ligger til tørk halve året.

Jeg har og en matt stripe på båten og tenker at det hadde vært finere med blank, men så fikk jeg se en som hadde oppgradert med moderne farge, og da ble jeg faktisk ikke misunnelig.

Han hadde liksom ødelagt litt av stilen. Så nå skal jeg bare ha det slik.(men jeg polerer noe j..... på stripa ).

Jeg kjenner folk som kan dette håndverket, og det er voldsomt mye arbeid hvis du skal gjøre det proff.

Jeg kjøpte en veldig dårlig vedlikeholdt kano, reparete den og la på ny 2 komponent toppcoat. tror det var Jotun. jeg rulla bare på da men ble ganske bra. med sprøyte ville det nok blitt veldig bra! er det bare en stripe på skroget ville jeg foliert.! Med profesjonell rubbing og polering kan man faktisk få et gammelt kritt matt skrog til å bli ganske bra om gelcoatkvaliteten er bra.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg fikk lakkert skroget over vannlinjen på den forrige båten min, en 28 fots Albin Cumulus seilbåt, for ca. 10 år siden. Da benyttet jeg AB Service Torsvikvegen 40, 5217 Hagavik til jobben. Mener jeg betalte 30000,- den gangen, og det var ca kr. 10.000,- rimligere enn andre jeg kontaktet. Var bra fornøyd med arbeidet. Os Båt driver også med lakkering av båt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...