tomzern Startet 8.Januar.2013 Del på Facebook Startet 8.Januar.2013 Lurer på å dra å kjøpe meg en båt jeg har kommet over på Vestlandet. Det er en lettvekter uten motor. Har aldri kjørt med båthenger så langt før, og spesielt ikke på vintern. Hvordan er veiene over fjellet? Bør jeg la være på denne tiden av året? Mvh Tomzern Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.Januar.2013 Del på Facebook Svart 8.Januar.2013 Kjør kysten Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
rover Svart 8.Januar.2013 Del på Facebook Svart 8.Januar.2013 Kjøre over fjellet ( Haukeli) er ikke et problem når været tillater det. Noen ganger er det "umulig". 4x4 og piggdekk er nok best på denne årstiden. Er jo endel bratte stigninger, og må du stoppe, kan det være vanskelig å komme igang igjen. Ha kjettinger klar i tilfelle.... Sjekke kjøreforholdene på " vegvesen.no". Husk, at har du piggdekk på trekkvogna, skal du også ha det på hengeren. God tur:-) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Januar.2013 Del på Facebook Svart 9.Januar.2013 Husk, at har du piggdekk på trekkvogna, skal du også ha det på hengeren. God tur:-) opps... aldri hørt... kjørt ulovlig i mange år.. Har piggfrie vinterdekk på hengeren heile året. Link til regel om det ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Fjellmatros Svart 9.Januar.2013 Del på Facebook Svart 9.Januar.2013 (redigert) Ingen problem å kjøre over fjellet om du har gode dekk. 4WD er helt klart å foretrekke, men ikke noe must siden dette er en lett båt uten motor. Kjører du rundt på tilårskomne piggfrie som har lite mønster igjen så la vær, eller kjøp nye dekk før du reiser. Har aldri hatt problem på hovedveinettet med tilhenger vinterstid (6-800kg) selv med forhjulsdrevet 2wd, men så kjøper jeg nye piggdekk lenge før de gamle er ulovlige. Er ikke et bastant krav om pigg på henger, men dersom føret tilsier at det er behov for vinterdekk så skal tilhenger med brems ha tilsvarende dekk som bilen. Det er veldig greit å slippe å få tilhengeren på besøk i døren eller i fronten på en du møter i en sving, og det gjør den med sommerdekk på vinterføre Redigert 9.Januar.2013 av Fjellmatros (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 9.Januar.2013 Del på Facebook Svart 9.Januar.2013 Den turen hadde ikke jeg vært betenkt med å ta i det hele tatt. Som de sier over her, se været an å legg det til en dag det er greit kaldt vær. gode dekk på bil og henger. Og en stabil rolig sjåfør.. som er bevist på at det kan være glatt. Da går dette helt fint. Har selv kjørt over der på speilholka med vogntog, alltid lurt at bilen er tyngre enn hengeren. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
SF Svart 9.Januar.2013 Del på Facebook Svart 9.Januar.2013 Og er været dårlig over fjellet så kjører du kysten, en ferje fra Arsvågen utenfor Haugesund til Rennesøy. Relativt gode veier etter dette. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Mulligan Svart 9.Januar.2013 Del på Facebook Svart 9.Januar.2013 Kjører der ofte. Sist på Mandag. Med forhjulstrekk og piggfritt. Burde gå greit. Ingen salting mellom Brunkeberg og Vestlandet så der kan det bli litt sporete. Føyker det ikke, så er den eneste utfordringen stigningen fra Rølldal til Haukeli. Lunsjen inntar du på Høydalsmo. Norges beste veikro. Det er laaaangt å kjøre E39/E18. På tildels dårlig vei. Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 9.Januar.2013 Del på Facebook Svart 9.Januar.2013 hvis været er bra er det helt OK dersom det er kolonnekjøring hadde jeg ikke tenkt tanken engang. har vært innblandet i kjedekollisjon lå som no 4 bak en trailer med høy skap henger , kunne se 2 røde lykter på hengeren av og til. de 3 personbilene imellom var mesteparten av tiden borte i snøføyka, helt til hele kolonna begynte å klinke inne i hverandre aldri mer ..... / kjører heller rundt sørlandet. Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 9.Januar.2013 Del på Facebook Svart 9.Januar.2013 Ville ikkje hatt betenkeleghetar med å reist over E 134, Bare pass på å ha piggdekk på hengaren, for den kan vera skummel når han kjem ut på sida i sving. Eg bur i Høydalsmo området (takk for reklamen Mulligan) og har piggdekk på alle hengarane mine. Frå salt og til bare snø og isveg=såpeglatt pigg hjelper iallefall litt. Hadde samme turen i fjor vinter i midten av desember med båthengar og ein Mørebas 7300 bakpå og drog med Nissan Terrano frå Haugesund og heim, det var 0 problem. Ta deg god tid og slepp dei bak deg forbi då vert det ikkje stress bak deg og du held ditt eige tempo det vinn du på. Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.