Jump to content

Frakte 16-foter på henger fra Haugesund til Asker nå. Ulurt?

tomzern

Recommended Posts

Kjøre over fjellet ( Haukeli) er ikke et problem når været tillater det. Noen ganger er det "umulig". 4x4 og piggdekk er nok best på denne årstiden. Er jo endel bratte stigninger, og må du stoppe, kan det være vanskelig å komme igang igjen. Ha kjettinger klar i tilfelle....

Sjekke kjøreforholdene på " vegvesen.no". Husk, at har du piggdekk på trekkvogna, skal du også ha det på hengeren. God tur:-)

Ingen problem å kjøre over fjellet om du har gode dekk. 4WD er helt klart å foretrekke, men ikke noe must siden dette er en lett båt uten motor. Kjører du rundt på tilårskomne piggfrie som har lite mønster igjen så la vær, eller kjøp nye dekk før du reiser.

Har aldri hatt problem på hovedveinettet med tilhenger vinterstid (6-800kg) selv med forhjulsdrevet 2wd, men så kjøper jeg nye piggdekk lenge før de gamle er ulovlige.

Er ikke et bastant krav om pigg på henger, men dersom føret tilsier at det er behov for vinterdekk så skal tilhenger med brems ha tilsvarende dekk som bilen.

Det er veldig greit å slippe å få tilhengeren på besøk i døren eller i fronten på en du møter i en sving, og det gjør den med sommerdekk på vinterføre :eek:

Redigert av Fjellmatros (see edit history)

Den turen hadde ikke jeg vært betenkt med å ta i det hele tatt. Som de sier over her, se været an å legg det til en dag det er greit kaldt vær. gode dekk på bil og henger. Og en stabil rolig sjåfør.. som er bevist på at det kan være glatt. Da går dette helt fint. Har selv kjørt over der på speilholka med vogntog, alltid lurt at bilen er tyngre enn hengeren.

Endelig ble det Bobåt

Kjører der ofte. Sist på Mandag. Med forhjulstrekk og piggfritt.

Burde gå greit. Ingen salting mellom Brunkeberg og Vestlandet så der kan det bli litt sporete.

Føyker det ikke, så er den eneste utfordringen stigningen fra Rølldal til Haukeli.

Lunsjen inntar du på Høydalsmo. Norges beste veikro.

Det er laaaangt å kjøre E39/E18. På tildels dårlig vei.

hvis været er bra er det helt OK

dersom det er kolonnekjøring hadde jeg ikke tenkt tanken engang.

har vært innblandet i kjedekollisjon

lå som no 4 bak en trailer med høy skap henger , kunne se 2 røde lykter på hengeren av og til.

de 3 personbilene imellom var mesteparten av tiden borte i snøføyka, helt til hele kolonna begynte å klinke inne i hverandre

aldri mer ..... / kjører heller rundt sørlandet.

Ville ikkje hatt betenkeleghetar med å reist over E 134, Bare pass på å ha piggdekk på hengaren, for den kan vera skummel når han kjem ut på sida i sving.

Eg bur i Høydalsmo området (takk for reklamen Mulligan) og har piggdekk på alle hengarane mine. Frå salt og til bare snø og isveg=såpeglatt pigg hjelper iallefall litt.

Hadde samme turen i fjor vinter i midten av desember med båthengar og ein Mørebas 7300 bakpå og drog med Nissan Terrano frå Haugesund og heim, det var 0 problem. Ta deg god tid og slepp dei bak deg forbi då vert det ikkje stress bak deg og du held ditt eige tempo det vinn du på. :thumbsup:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...