Bonaqua Startet 8.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 8.Januar.2013 Ser av innlegg tidleg i fjor at her er ulike forslag til tetningsmiddel (gjenger) mellom ulike deler i kompositt-materiale. Skal bytta ulike gjennomføringer og har kjøpt nye i kompositt. Ser ut for at gjengetape kan vera eit godt alternativ, sjølv om ein ekspeditør i Maritim ikkje anbefalte (men hadde heller ikkje noke eintydig forslag). Noken som har gode (eller dårlige) erfaringer å dela? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2013 Tec 7 eller lignende, men da blir det kanskje vanskelig å løsne igjen hvis det skulle være behov for det da. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
oivindg Svart 8.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2013 Trudesign har en fin beskrivelse av forskjellige måter å tette gjenger på sine gjennomføringer. Gå på trudesignplastics.com, velg products, skin fittings og skin fittings threaded. Der kan du laste ned info sheet. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Worry II Svart 8.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2013 Jeg brukte Sika, etter råd fra Seartonic. Greit når det senere skal byttes, men da tipper jeg at jeg kapper den uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 8.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2013 Vanlig gjengetape er ikke et bra alternativ, da de ikke liker at man drar litt tilbake. Jeg brukte Tec-7 etter Ilas sin anbefaling. Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 8.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2013 (redigert) Marelon anbefaler gjengetape, noe jeg benyttet. Men jeg fikk litt lekkasje i stussen jeg satt på kuleventilen da jeg måtte sage av noe av gjengene. Stengte ventilen og tok av stussen og skrudde den på igjen med sikaflex. Båtbygger fortalte meg at jeg mått surrepå mange runder med tape på så grove gjenger noe jeg ikke hadde gjort. Tok bare et par runder med tape. Hadde kanskje flaks at det ikke skjedde noen lekkasje med selve septikkuleventilen. For 10 år siden satte jeg inn en annen septek Marelon gjennomføring og ventil med Loctite uten noen lekkasje. Redigert 8.Januar.2013 av atletico1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2013 gjengetråd er vel uansett bedre enn gjengetape i de fleste tilfeller. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Tom Rør Svart 9.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2013 Gjengetråd fra f.eks. Loctite har mer eller mindre samme egenskaper som hamp, altså at den tåler bevegelse etter at den er dratt til. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 9.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2013 Hvor er VannTro? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 9.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2013 (redigert) Sika(ulike varianter), Tec7 eller andre fleksible tetningsmaterialer på basis av MS, PU eller Silikon vil kun danne er pakning mot disse True Design gjennomføringene. True Design er en glassfiber-armert Nylon66 eller Nylon6. Dette produktet ble fremstilt og først benyttet i bilindustrien. Det var Oldsmobile Omega som først fikk en utvendig karosseridetalje av dette materialet i 1973 og i 1974 ble det også benyttet på Buik Apollo i forbindelse med støtfangeren bak. I dag finner man det også i f. eks. karosseriet til elektrisk håndverktøy. Materialet viser seg sterkt og fleksibelt(seigt). Det påvirkes av fuktighet og beholder best fleksibilitet om det ikke tørkes helt ut(ved ekstrem lav luftfuktighet). Typisk inneholder denne kompositten ca 15-45% glassfiber og tåler ca. 200 varmgrader før den smelter. Når det gjelder overflatespenning(mulighet for liming og påføring av bunnstoff), så er den så lav at det må benyttes primer for å få en fullgod kjemisk binding(ikke missforstå og bruk primer for bunnstoff i forbindelse med liming/tetning). For å oppnå noen lunde heft, kan man slipe overflaten noe før påføring. Man vil da få en mekanisk adhesjon, ikke en kjemisk. En fuge- tetningsmasse vil sannsynlig fungere på gjennomføringer av kompositter slik som True Design sine produkter, men da fordi tetningsmassen fungerer som pakning og ikke som lim. Som system til dette ser det ut for meg som at en kombinasjon av Sika 296 og Primer 206 G+P kan være en løsning om jeg skal komme opp med noen produktnavn som er mulig å kjøpe for "hvermansen". Jeg har brukt noen kontakter samt litt tid på internett for å finne ut av dette og endte til slutt opp i bilindustrien. P.S Dette gjelder gjennomføringer mellom komponent og skrog, mens tetning i gjenger ikke omfattes av fugemasse. Der skal det vel bli tett uten noen ytterligere produkter. Redigert 9.Januar.2013 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.