Jump to content

Godkjenning av båt for fiskeguide/turistfiske. Hvilke regler?


Cannonfodder

Recommended Posts

Heisan, sitter og leker med tanken om å starte så smått som fiskeguide, som en bi-gesjeft. Har en askeladden P66 og lurer på hvilke regler som gjelder, om noen, for å bruke denne båten til nært havfiske med turister. Gjelder det andre regler for sertifisering av båtfører eller holder det fortsatt med båtførerprøven?

Link to post

Byråratiet rudnt det helle er med på at du mister lysten til å ha dette som binæring. En haug med molboregler !!

 

Du kan leie ut båten din till hvem som helst og de kan dra ut for å fiske hvor som helst. Med 1 gang du trer inn som tripulant , blir det å mange regler og krav, at du kan godt kjøre ferje til Danmark... At reglene forandres så ofte gjør det ikke enkelt heller. Kos deg med fiske , du. Om du begynner med passasjerer blir det rett og slett byråkrati som ikke gir valuta for pengene...

Link to post

Du treng ikkje kystskipper, men minimun D5L. ALT står i forskrifta om båtar som fører 12 eller færre passasjerar. Du finn direktelink til den frå Sjøfartsdirektoratet si heimeside.

 

Du treng i tillegg, som også er nemnt tidlegare, ein god del ekstrautstyr. Det spøs om det lønnar seg å drive med dette med ein så liten båt som den du har.

Link to post
Du treng ikkje kystskipper, men minimun D5L. ALT står i forskrifta om båtar som fører 12 eller færre passasjerar. Du finn direktelink til den frå Sjøfartsdirektoratet si heimeside.

 

Du treng i tillegg, som også er nemnt tidlegare, ein god del ekstrautstyr. Det spøs om det lønnar seg å drive med dette med ein så liten båt som den du har.

 

Det stemmer , selv om du glemte passasjer forsikring. Nei , det lønner seg ikke, man betaler faktisk for "å kunne jobbe" samt for å gjøre det sikrere for fisketurister. Men båten din kan du leie ut til hvem som helst uten noe som helst krav , bortsett fra kravene som stilles til fritidsbruk. Forstå de som kan ....

Redigert av Pescador1 (see edit history)
Link to post

Takker for mange gode, om ikke fullt så oppløftende, svar.

 

Så, om jeg skal sammenfatte hva jeg trenger det slik jeg ser det:

- Sikkerhetsverdering og HMS system, godkjenning av dette og selvfølgelig en årlig kontroll.

- VHF med separat energikilde, samt handholdt VHF.

- Fastmontert kompass

- Alle gjester må være iført heldekkende flytedrakt som gir 150 Nm oppdrift (da bortfaller kravet til redningsflåte og ekstra håndholdt VHF)

Diverse regler for lanterner, flyteutstyr, løfteutstyr, sitteplasser + + +.

- og jeg må slå til med D5L.

 

Så spørs det hva minimumsmannskapet kan være, og for ikke å snakke om forsikkringsutgifter.

 

Nei, det spørs om jeg ikke får la turistene seile sin egen sjø med innleide 16 fotinger.

Link to post
Nei, det spørs om jeg ikke får la turistene seile sin egen sjø med innleide 16 fotinger.

...og det er nettop det de fleste som har slike seriøse tanker om å starte med fisketurisme gjør. Samtidig finnes det mange som driter i reglene og driver akkurat med det samme,dog i grå-svart sone og da blir det vannskelig å konkurrere med disse (som regel yrkesfiskere)

 

Paradoksen er at SFD og ved å ikke tilpasse regelmengen ihht båtstørrelse - antall passasjerer , slik at flere kan tilby sikkerhet til fisketuristene, er med på at flere og flere turister uten peiling om hav og sjø, omkommer til havs.

 

Derfor velger de fleste å gjøre som du selv skriver : La fisketuristene seile sin egen sjø med innleide 16 fotinger

Link to post
Går det ikke an å leie ut båten, og samtidig være med ut? Så båten leies ut, Men i praksis er du med som en slags guide? Det blir vel litt gråsone....

 

Alt går , men med 1 gang man er om bord som tripulant og tar noe som helst form for betaling , kommer all regelmengt i bildet. Det er der skoen fra SFD trykker, og nei det er ikke gråsone- man beveger seg i en svartsone som kan medvirke til dårlig søvn om noe skjer...

 

SFD regler er med på å gjøre småbåter usikre men det finnes fortsatt 1 liten smult og lovlig hul : Reglene gjelder ikke for turer med havfiskeklubber eller foreninger !! Om kundene melder seg inn i en slik klubb (som man selv kan starte) , vel, da er plutselig all virksomhet lovlig ... Molbo...

Link to post
Byråratiet rudnt det helle er med på at du mister lysten til å ha dette som binæring. En haug med molboregler !!

Så det er greit at det ikke finnes regler for slikt da? Så kan det fortsette som i dag, leie ut til hvem en vill, når som helst, også for vi heller ta de søk og redningsoppdrag som kommer i forbindelse med dette? For de kommer hvert år, og det er desverre noen som ender dårligt.

Synes det er helt greit at vi har strenge regler for å drive med slikt som det vises til i dette tilfelle, det gjør det sikrere for alle, og enklere for de som ev må lete etter de om ulykken skulle være ute.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Så det er greit at det ikke finnes regler for slikt da? Så kan det fortsette som i dag, leie ut til hvem en vill, når som helst, også for vi heller ta de søk og redningsoppdrag som kommer i forbindelse med dette? For de kommer hvert år, og det er desverre noen som ender dårligt.

Synes det er helt greit at vi har strenge regler for å drive med slikt som det vises til i dette tilfelle, det gjør det sikrere for alle, og enklere for de som ev må lete etter de om ulykken skulle være ute.

 

Tror du ikke har fått med deg poenget i tråden :) Reglene ifm utleie av småbåter er så å si latterlige : Ikke krav til noe i det helle tatt , bortsett fra reddnningsvest osv. Disse turister med innleide båter kan dra ut uten grenser, og uten krav om kunnskap til sjøs eller båtførerbevis . Det er i slike tilfelle flest turister omkommer til havs. Mange utleiere driver ikke en gang med vær brifing eller vet hvor båtene befinner seg...Tilstanden til mange av disse småbåter er til å gråte av !!

 

Her snakker vi om kravene som stilles for å kunne drive ærlig og som fører av småbåter med opptil feks 4 passasjerer. Det å kunne være med og guide turistene på en sikker måte , blir amputert av mye byråkrati fra SFD med unødvendige store teoretiske krav til føreren . Uansett må sikkerhet til sjøs alltid prioriteres og kravene til utstyr om bord ivaretas.

 

For ordens skyld har jeg selv og i tidligere yrke som reddningsman, dog ikke i Norge, plukket en god del lik fra havet. Aldri hyggelig ....

Redigert av Pescador1 (see edit history)
Link to post

Regler må vi ha Pescador1, slik er det nå bare. Når du i dit første innlegg skriver "mollboregler" så tolker jeg det som veldig negativt og at du synes ting er for strengt, om så ikke stemmer har jeg feiltolket, og beklager det.

 

Tror vi begge er enige att det er for lett å leie ut båt til hvem som helst, det har gitt, og vil gi situasjoner - noe du troligt har sett konsekvensene av.

Trådstarter ønsker å drive utleie mot betaling, det stiller bestemte krav, personlig mener jeg det er ok, og at de bør være strenge.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post

Det som er molbo-aktig i dette er at jeg kan slippe 4 godt ølmarinerte tysker uten det spor lokalkunskaper ut i båten min og kreve penger for dette. Skal jeg derimot være med selv for å vise dem hvordan dette skal gjøres og selge min lokalkunskap, så må jeg ha fritidskipperutdanning, redningsbøyle, tre falskjermraketter, batteri separat for VHF på taket, redningsflåte (om jeg ikke greier og overbevise tyskerne om at de skal sitte i heldekkende redningsdrakter), fastmontert kompass, løfteutstyr for å ta opp mann over bord, HMS perm, risikovurderinger, beredskapsplaner, papirkart og seilingsdokumenter for gjeldende fartsområde. Og ikke minst, jeg er sansynlig ikke istand til å holde øyet med disse 4 turistende på egen hånd så jeg må sikkert ha med meg en matros. +++

Link to post

Ja Cannonfodder, det er skikkelig irriterende at man må ha orden i sysakene for å få drive butikk :-)

Men prinisppet som ligger bak er ikke så dumt: Når du leier ut båten til ølmarinert tysker er han skipper ombord og har ansvaret for seg selv og kompisene. Mest sansynlig vet både han og kompisene at han ikke har peling.

Men når du som fastboende, værbitt nordmann leier deg ut som skipper og driver dette som en profesjon, så kan man anta at tyskerne tror de er i trygge hender. Da er det jo ok at de faktisk er det, ikke sant?

Link to post

hehe jeg mener det henger ikke på greip. Men nå er ikke jeg for å gjennomregulere alt heller. Har fremdeles litt tro på at folk er generelt sett ansvarlig :yesnod: Mulig jeg er naiv..

Jeg tror ikke det er reglene som gjør at ulykkene er så lave der hvor båteier er med. Jeg tror reglene burde vært så strenge dersom du ikke hadde blitt med ut selv. Men igjen, det er nå bare meg.

En viktig årsak til at det er blitt så strengt, er vel de "4-5 ulykkene" med rib i høy hastighet som har vært. Der en båteier har vært med. Synd ikke man startet å leie ut raske RIB'er, da hadde kanskje reglene vært mer "fornuftige" :confused:

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
hehe jeg mener det henger ikke på greip. Men nå er ikke jeg for å gjennomregulere alt heller. Har fremdeles litt tro på at folk er generelt sett ansvarlig :yesnod: Mulig jeg er naiv..

Jeg tror ikke det er reglene som gjør at ulykkene er så lave der hvor båteier er med. Jeg tror reglene burde vært så strenge dersom du ikke hadde blitt med ut selv. Men igjen, det er nå bare meg.

Kloke ord :)

Link to post

Dette skulle vel holde mål juridisk ? :smiley:

 

Fredag er det tid for ukas tur med pilkeklubben ! Medlemsavgift kr 500 for uke 2 , betales ved ombordstigning kl10.00. Ankomst hjemmehavn kl 15.00.

 

Lørdag går foresten ukas medlems-safari med hvalentusiaster opp Langenuen og ned nyeleia. Ukas medlemsavgift på 550kr betales ved ombordstigning kl 08.30, ankomst hjemmehavn kl14.00.

 

Men uansett krumspring, så er man pliktig å ha passende redningsvest til alle ombord.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Eg gjetter at det ikkje er problem med skatter osv. Man kan leie ut huset sitt inntil halve året uten å skatte ( trur eg ennå?... :diving: ) Og man slippe betale inn mva på uteleie av båtplass. Har selvsagt ingen relevans til klubbturer, men det viser at utleie av privat eiendom (herunder flytebrygger og båt) er lemplig å forholde seg til ...kanskje.

Vedrørende ansvar og forsikringer har eg ingen anelse ( der heller :giggle: ) men vil anta at min forsikring på båten har dekning av passasjere på lik linje med passasjerer i bilen ? Det er imidlertid mulig å finne ut av.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...