Proxor Startet 9.Januar.2013 Del på Facebook Startet 9.Januar.2013 Da har eg gått til annskaffelse av ein seilbåt, kjekkt og ha i tillegg til hovedbåten :) den er 19 fot med 6hk mercury, båten er 77mod og motor 2010 eller 2011. eg har alderi seilt før så synest den virket liten og grei=) forige eiger hadde henta den i sverige. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 9.Januar.2013 Del på Facebook Svart 9.Januar.2013 Gratulerer. Denne kommer du til å vå mye glede av . Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
På svai Svart 9.Januar.2013 Del på Facebook Svart 9.Januar.2013 Gratulerer Proxor! Jeg gjorde det samme for etpar år siden. Startet forsiktig med en Maxi 68 fra 1978. Utrolig kjekt! Faktisk så kjekt at vi hentet oss ny (og større) båt i Oslo i fjor sommer. Lykke til med pinnebåt, jeg er sikker på at det vil gi mersmak. ;-) Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 9.Januar.2013 Del på Facebook Svart 9.Januar.2013 Gratulerer med gul og kul! Dette var faktisk den samme båttypen jeg selv hadde som første seilbåt, fra omkring 1995 - 2000. :smiley: Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 9.Januar.2013 Del på Facebook Svart 9.Januar.2013 Gratulerer! Det var ikke mye å hente på Youtube, men iflg. denne videoen ( ) så virker den slett ikke som noen sinke ihvertfall :) Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 11.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2013 (redigert) takk, idag hadde eg meg min første tur var bare 3-4m/s med vind så jekk ikke fort men koseligt var det hadde bare 1 seil oppe da eg som sagt er nybegynner innefor seiling så starter forsiktigt. va betyr nr i seilet, hvorfor har man det? Redigert 11.Januar.2013 av Proxor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bermuda Svart 11.Januar.2013 Del på Facebook Svart 11.Januar.2013 Nummeret i seilet tror jeg er byggenummer, kjekt å ha i klasseseilas. Ellers ser det ut for meg i bilde nummer tre at seilet henger på bomløftet? Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 11.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2013 (redigert) vet ikke va du mener=) og vet heller hvordan ting egentlig skal være, dette er slik forige eiger rigget den opp til meg da han sjøsatte den hindagen, at seilet er klemt nedi mellom bommen du mener? husker ikke om det var det, tror det går sånne klips nedi på sån skinne, samme som klipsa som går innpå skinne oppover når man heiser seilet Redigert 11.Januar.2013 av Proxor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 11.Januar.2013 Del på Facebook Svart 11.Januar.2013 (redigert) vet ikke va du mener=) ... ikke jeg heller egentlig, men når du har heist seilet kan du slakke lina som går fra mastetoppen og til enden av bommen, når seilet er heist holder det bommen oppe, og lina bidrar da bare til å løften den ytterligere go seiltrimmen bilr mindre optimal. Akterstaget ser også ut som det har fått seg en knekk eller to, og det er heller ikke bra. Siden du har salingshorn som er vinklet akterover ("pinnene" som står ut fra masta ca. midt på), bidrar vantene til å avlaste akterstaget, så det er ikke krise. Men om vantene, eller forstaget, også ser sånn ut kan det være en tanke å få bytta. Båten ser forøvrig meget pen ut innvendig, det blir nok mange fine turer framover :) Redigert 11.Januar.2013 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 11.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2013 (redigert) jepp skjønne va du mener med og slakke lina som holde bommen for og strame opp seilet, får ta det litt etter litt, idag var det 2 minus og frost på det meste, taua var stive og frosne så dillet ikke så mye med det anna en og heise seilet :) ser ikke noe knekk eller to og vet heller ikke hvor du mener hehe, akterstag, sailingshorn, vantene, forstaget, alle nye ord for meg, har alderi vert borti seilbåt før, skal se mer over ting når det begynner bli varmere i været, er så surt nå som det er kaldt. Redigert 11.Januar.2013 av Proxor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 11.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2013 (redigert) Det er kansje wire som går ned fra masta bak du mener? er vel kansje litt mekk på den ja, går 1 wire ned bak, og over roret er det knytta på tau som er festa på ene sida av roret, mens wire går videre ned på andre siden, slik at wire skulle vere i senter over roret, er vel bare og strame opp litt så forsvinne evnt slakk/bøy. Redigert 11.Januar.2013 av Proxor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 11.Januar.2013 Del på Facebook Svart 11.Januar.2013 Proxor: hehe, med tanke på nye og fremmede uttrykk, så høres det ut som du er like blank som jeg var for ganske nøyaktig ett år siden da jeg begynte å se setter min første seilbåt. ordene som akterstag, overvant, undervant, fremre undervant, salingshorn, fall, skjøte..bare vent til du skal ha "fiolinblokk med hundsvott og skjøtelås" for ikke å snakke om å kontrollere tetningen til røstjerna :) alt gikk i surr for meg en stund. Bomløften går fra toppen av masta og ned til akterkanten av bommen. Den holder bommen oppe når seilet ikke er heist, samt at den brukes til å løfte bommen for trimming. Ellers slakkes dette tauet ut litt slik at det er seilet som bærer vekten av bommen. Bomkicken, talje, blokk og tau, som går fra mastefoten og opp ett stykke inn på bommen har motsatt virkning som bomløfteren, trekke bommen nedover for å strekke ut seilet, særlig med vind rett bak fra, for da kan bommen løfte seg selv pga vind. Mange båter har rodkick som består av fjær og demper og tau, som både løfter bommen og trekker den ned. Har du storseilfall, det du heiser storseilet, i wire eller tau? pass på at du heiser storseilet i det g ikke bomløfteren. for det ser jo nesten ut som at det er knekk i enten akterstaget eller en annen wire som går aktenover. Akterstaget er wire som går fra toppen av mast og festet til akterspeilet gitt. Forstaget er tilswarende wire fra topp av mast til baugen, men du rulla utenpå denne. Akterstaget bør være stramt, så og så forstag. Se til at vantene, de ulike wire som får ut langs siden av masten og ned i bb og sb side i dekk er stramme. Jeg lurer litt på om ikke storseilskjøtet ditt skulle vært festet helt akter på bommen og ikke i det lille festepunktet litt innpå bommen? Storseilskjøtet er det som er festet nedi dørken på kockpit og opp i bommen som du strammer eller slakker for å justere bommens vinkel. Gratulerer med seilbåt, det er kjempekjekt. Jeg kjøpte min første seilbåt i mars/april 2012 og kjenner godt igjen den deilige følelsen av å heise seil for første gang alene. Det er bare fint med rolige vindforhold første gangen man gjør det. Kjøp deg en bok om seiling, og du vil raskt får kontroll på hva de ulike tingene heter og hvordan du gjør ting. Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 11.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2013 (redigert) heiser seilet med tau, jepp skal få strama opp i div wire etterhvert, da forsto eg va han mente med knekkene:p va det eg lagde tegning om rett før du posta innlegget ditt. men er vel bare og strame opp litt så forsvinne no dem bøyene. selve wire er ikke skada. ellers må eg få laga til noe som holder roret iro i det eg holder på med seil, går jo i ring når eg skal frem og heise og senke seil=) Redigert 11.Januar.2013 av Proxor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 11.Januar.2013 Del på Facebook Svart 11.Januar.2013 kjøp deg en autopilot for rorkult. raymarine har vel noen til 3-4 tusen. da holder den kursen for deg når du jobber på dekk eller må ned å hente varmere klær... Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 11.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2013 (redigert) nja, er litt dyrt, har ikke planer om noen langturer med den med det første uansett da det er mest den andre båten min som vil bli brukkt, mens denne blir meir sån kosetur båt utpå fjorden i ny og ne, vertfall dette året, tror eg bare lager til noe strikktau over der som eg kan feste roret i når eg skal ordne noe. bruker heller 3-4 tusen på noe annet kjekkt til den, må ha batteri, rekke osv.. =) Redigert 11.Januar.2013 av Proxor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 12.Januar.2013 Del på Facebook Svart 12.Januar.2013 tau og strikk mm vil vel kun holde roret i ro, men båten kan fort få avdrift og vende seg bort fra vinden og endre kurs selv om roret er i ro. Autopiloten vil holde baugen mot vinden når du går frem på dekk for å senke/ heise seilet., samt at du skal pakke seilet på bommen også før du kommer deg tilbake til roret. Det viktigste ved heising og senking av seil er nettopp å holde baugen mot vinden. http://www.mjosservice.no/butikk/raymarine/autopilot-for-seilbat Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 14.Januar.2013 Del på Facebook Svart 14.Januar.2013 (redigert) det er absolutt behagelig på alle måter å ha autopilot, men på denne båten som har rulleforseil, holder det antagelig i lange baner om man får ført storseilfallet (det tauet man heiser storseilet med) tilbake til cockpit, hvis det ikke alt er gjort. et rimelig alternativ er en rorkultlås http://www.nautiskhandel.no/storefront.php?pid=1208 edit: hm ... må muligens trekke tilbake forslaget om rorkultlås. som det står her http://h24-resize.s3.amazonaws.com/44865/10149515-WdJ8S.jpg?name=OS19.jpg skal løygangen (skinne som storseilskjøtet er festet i i nederkant) gå helt akter, rett over rorkulten, slik at denne ikke kan felles opp. på videoen jeg postet tidligere ser det ut til at løygangen er fjernet, og det kan jo hende er gjort på denne også, nettopp for å kunne felle opp rorkulten. men originalt skal altså skjøtet være festet helt bakerst på bommen, utfra div. bilder på google å dømme, ihvertfall. http://ockelboklubben.hemsida24.se/modellbeskrivning/segelbåtar-3782905 Redigert 14.Januar.2013 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 14.Januar.2013 Del på Facebook Svart 14.Januar.2013 Det er kansje wire som går ned fra masta bak du mener? er vel kansje litt mekk på den ja, går 1 wire ned bak, og over roret er det knytta på tau som er festa på ene sida av roret, mens wire går videre ned på andre siden, slik at wire skulle vere i senter over roret, er vel bare og strame opp litt så forsvinne evnt slakk/bøy. det er nok ikke riktig måte å trimme akterstaget på, tror neppe du får strammet det så hardt at knekkene ikke synes, og det blir nok altfor stramt om du prøver. problemet er heller ikke at knekkene synes, men at de svekker stagets bruddstyrke. nå har du som sagt salingshorn (pinnene på siden av masta) som vender litt bakover. det betyr at vantene (side-stagene/wirene) også bidrar til å hindre masta i å falle forover, sånn at akterstaget blir avlastet. men hvis vantene også har tilsvarende knekk er det ikke nødvendigvis så bra i lengden. båten fikk kritikk for underdimensjonerte vanter da den kom på markedet, men hvis man begrenser seg til lettvindsseilas, som utvilsomt er båten styrke, så er det sikkert ikke så mye å bry seg om. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Januar.2013 Del på Facebook Svart 14.Januar.2013 Og om en kjøper en lengde med dyneema med ferdig kause, ellerhvadetnåheter, så kan du erstatte fallet med dette uten å se bunnen av lommeboka. Du finner tabeller som sammenligner bruddstyrke dyneema og wire. Tror ikke det er svære dimmensjonenene du trenger og nå selger vel nesten alle båtsjapper det. Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 30.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2013 Fått på plass eit lite solpanel oppå luka man skyver fram, plass til eit til vesidenav så det er på veg i posten:) nytt 105amp batteri er det kommet i den og, samt rekke bak er også på veg i posten.bilde og video fra igår, 3 gangen eg seiler så allt er nokk ikke på stell menmen båten beveger seg no frammover så da er eg fornøgd=) http://www.youtube.com/watch?v=7jlMxM8FSLQ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.