jensemann2 Startet 9.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 9.Januar.2013 http://www.perfprotech.com/mercruiser-1985-1997-small-v8-with-v-beltsserpentine-belt-high-capacity-full-system-5230-8/product/242881 Bestilte denne i går, den skal monteres på en 97-modell V8 210 hk Mercruiser som har gått det meste av sitt liv i ferskvann/brakkvann. Jeg har tenkt å kjøpe Systemrens fra Maritim og la det stå i motoren et par dager før jeg spyler skikkelig gjennom blokka. Vurderer å skru av manifoilene og legge dem i en bøtte med denne blandingen slik at de blir rene innvendig i kjølekanalene. Manifoilene og riserne er kjørt 3 sesonger. I tillegg har jeg tenkt å kutte "foten" av en strømpebukse og sette denne "sokken" inn i returslangen på stussen som går tilbake i varmeveksleren, og fylle systemet med rent vann, kjøre et par timer, for så å ta ut sokken og fylle på med glykolblanding. Dette for å fange opp eventuelle rester av rust og dritt og forhindre at dette clogger de tynne rørene i varmeveksleren. Håper og tror at dette blir vellykket og at jeg slipper å få overheting. I tillegg slipper jeg å tenke på at det er sjøvann som strømmer gjennom motoren min og tærer på blokka. MAnge sier at dette er bare tull å gjøre på gamle motorer, og det kan sikkert være noe i det. Systemet koster jo omtrent halvparten av det en ny longblock basemotor koster.. men i tilfelle katastrofe kan jeg flytte systemet over til en ny motor hvis det skulle bli nødvendig:) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 9.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2013 http://www.perfprotech.com/store/app_themes/ppt/images/product-specs/5230inst_rev04.pdf Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 10.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2013 Trenger et par synspunkter på hvordan rens av kjølesystemet bør gjøres, jeg har sett for meg: Fylle motoren med 20% systemrens fra maritim og la dette stå i 2 døgn før jeg tapper ut og spyler grundig gjennom blokka. Deretter monterer jeg ny varmeveksler, og fyller på ny runde med systemrens i ferskvannsdelen. Setter inn sokken på returen til varmeveksler, og kjører noen timer med denne blandingen istedenfor kjølevæske. Tapper så ned og bytter "filter" og fyller med rent vann. Etter noen runder med bytting av kjølevann fyller jeg 50/50 glykol/vann. Tur og kjør. Alternativt kan jeg demontere risere og manifolder og legge disse i saltsyrebad el.l for å få renset de skikkelig. Dog mistenker jeg at det kan være skadelig for tørr-delen av dem, dvs der det kun går eksos? Tenker da på at jeg vil kunne få en aksellerert korrosjon i disse områdene. Er det noen med erfaring på området? Sitér dette innlegget Link to post
Scand 7100 Svart 12.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2013 Jeg har bare halvsystem . Men høres ut som en bra plan dette da.. Ulempa er att kjøleren ikke er delbar hvis den skulle tettes på ett vis.... .. Men sitron syre fikser det meste.. Kanskje hatt deg ett grovfilter før kjøleren første sesongen så ser men jo om det kommer noen rustflak... Foresten sjekk over alle slangene på min gamle aq var det masse rustflak inni gummislangene... Sitér dette innlegget Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell "Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell Link to post
Scand 7100 Svart 12.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2013 Rettelse ser jo den er delbar.. Da er det jo ikke no problem,,,, peis på...)) Sitér dette innlegget Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell "Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell Link to post
Bearded Beast Svart 12.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2013 Hvorfor handle fra unaiten når det blei nærmere 9000.- for settet, samme prisen som det går for her på berget det. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2013 (redigert) Trenger et par synspunkter på hvordan rens av kjølesystemet bør gjøres, jeg har sett for meg: Ville lest denne før du begynner, det beste er å varme og sirkulering. http://www.rasmussen-engros.no/system-rens Redigert 13.Januar.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
jensemann2 Svart 14.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 Det settet jeg har kjøpt er et helsett, altså beregnet for kjøling av både manifoiler og blokk, og inkludert alt man trenger inkl nye slanger, termostat osv. Det koster endel mere enn 9000 i norge, så derfor jeg kjøpte fra usa:) Når det gjelder rengjøring har jeg også kommet over noe som heter Strip-all, et stoff som visstnok skal være mye sterkere enn systemrens, men dette tar også maling, så jeg må være litt mer forsiktig ved bruk av det.. http://www.drakechemicals.no/ Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Vær klar over at Strip-all ødelegger aluminium, så sørg for å holde det langt unna deler av lettmetall. Jeg tror heller ikke Systemrens er spesielt skånsom mot aluminiumsdeler. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 15.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Ja det har jeg lest om, så jeg må koble fra eksosen for å unngå at væsken renner ned i drevet. Ellers tror jeg det skal gå bra, med mindre det er lettmetall i vannpumpen i motoren? Sendte en mail til Ravns garasje med dette spørsmålet men fikk ikke svar. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 15.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Ser ut som Strip-all egentlig er helt vanlig NAOH, bare med mangedoblet pris:) Sitér dette innlegget Link to post
Pobeda Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Monterte et "fullsett" på motoren min en gammel Mercruiser 230 var også litt skeptisk til dette. Kjørte en systemrens og lot den stå over natta. Spylte deretter godt gjennom og kjørte motoren 2 timer med vann byttet dette og gjentok det etter 5 nye timer for deretter fylle på vanlig frostvæske. Har kjørt båten 3 sesonger nå uten noen form for problemer. Byttet frostvæske før fjoråret, og den så helt strøken ut. Er påpasselig med å følge med litt på temperaturen på raisere og manifolder, men det er jo noe som bør gjøres uansett. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 15.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Okei, dette høres jo lovende ut:) har du montert egne sensorer for temp i manifoilene? Har du drevmontert impeller? (Alpha one?) Sitér dette innlegget Link to post
Pobeda Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 (redigert) Bruker den originale impeller pumpa i drevet, og temperaturen ligger veldig fint mellom 70-80c.Har egentlig bare brukt håndspåleggings måling. Men de første turene hadde jeg med et ir termometer som jeg målte på forskjellige plasser for å se at alt fungerte som det skulle. Mvh.Tommy. Redigert 15.Januar.2013 av Pobeda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 15.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Okei.:) jeg ser i specsen på det settet jeg har kjøpt at termostaten som følger med er på 160 F (71 grader) Jeg hadde jo trodd at man burde bytte ut denne med en 190 F ( 88C ) termostat for å få opp driftstempen litt og dermed få optimalisert forbrenning og motstand i motoren , men det spiller kanskje ikke så stor rolle...? Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Hei! Jeg har nettopp fått helrenovert min V8 i båten. Mekanikeren som har gjort jobben er proff på disse, og han advarte mot å øke driftstempen på motoren. Min har ikke varmeveksler og jobber på 60-70 grader. Han har sett mange som har ettermontert varmevekslere, fått økt driftspemperatur og dermed har motoren gått føyken. Topper pakninger og lager. Jeg ble faktisk advart mot å gjøre endringer. Defor ville jeg tro at settet du har fått er ganske riktig vurdert. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
jensemann2 Svart 15.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Ok:) tusen takk for råd:) da beholder jeg 71 grader Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 16.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2013 Og der kom den i posten. Må si jeg er mektig imponert over UPS, de sendte pakken på 25 kg for 169 dollar og den kom på en uke. Posten i Norge bruker jo lengre tid på en norgespakke fra Oslo til Trondheim. Settet ser ihvertfall ut til å være av meget god kvalitet. Det som slår meg er at de tynne rørene som går gjennom kjøleren jo er koblet til sjøvannsdelen (jeg trodde det var ferskvannet som gikk gjennom rørene og saltvannet som kjølte dem ned) Da skjønner jeg ikke hvordan rustflak skal kunne tette disse rørene som det skrives så mye om. Det er isåfall mellomrommene mellom rørene som blir tettet da? Og det kan da umulig være noe problem å bare "backflushe" ferskvannssiden hvis dette blir et tema. Det jeg lurer på er om jeg bør sette inn et sjøvannsfilter på inntakssiden (lar dette seg gjøre når jeg har drevimpeller? filteret vil jo da være på trykksiden) Et vanlig sjøvannsfilter vil vel ikke duge da? Sitér dette innlegget Link to post
Pobeda Svart 16.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2013 Bruker et helt vanlig sjøvannsfilter fra Maritim, montert rett etter innløpet fra drevet. Dette fungerer helt fint, og bør ikke by på noe problem:) Mvh. Tommy. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.