Jump to content

Har bestilt kjølesystem til V8-ern min fra USA

jensemann2

Recommended Posts

http://www.perfprotech.com/mercruiser-1985-1997-small-v8-with-v-beltsserpentine-belt-high-capacity-full-system-5230-8/product/242881

Bestilte denne i går, den skal monteres på en 97-modell V8 210 hk Mercruiser som har gått det meste av sitt liv i ferskvann/brakkvann. Jeg har tenkt å kjøpe Systemrens fra Maritim og la det stå i motoren et par dager før jeg spyler skikkelig gjennom blokka. Vurderer å skru av manifoilene og legge dem i en bøtte med denne blandingen slik at de blir rene innvendig i kjølekanalene. Manifoilene og riserne er kjørt 3 sesonger.

I tillegg har jeg tenkt å kutte "foten" av en strømpebukse og sette denne "sokken" inn i returslangen på stussen som går tilbake i varmeveksleren, og fylle systemet med rent vann, kjøre et par timer, for så å ta ut sokken og fylle på med glykolblanding. Dette for å fange opp eventuelle rester av rust og dritt og forhindre at dette clogger de tynne rørene i varmeveksleren. Håper og tror at dette blir vellykket og at jeg slipper å få overheting. I tillegg slipper jeg å tenke på at det er sjøvann som strømmer gjennom motoren min og tærer på blokka.

MAnge sier at dette er bare tull å gjøre på gamle motorer, og det kan sikkert være noe i det. Systemet koster jo omtrent halvparten av det en ny longblock basemotor koster.. men i tilfelle katastrofe kan jeg flytte systemet over til en ny motor hvis det skulle bli nødvendig:)

Trenger et par synspunkter på hvordan rens av kjølesystemet bør gjøres, jeg har sett for meg: Fylle motoren med 20% systemrens fra maritim og la dette stå i 2 døgn før jeg tapper ut og spyler grundig gjennom blokka. Deretter monterer jeg ny varmeveksler, og fyller på ny runde med systemrens i ferskvannsdelen. Setter inn sokken på returen til varmeveksler, og kjører noen timer med denne blandingen istedenfor kjølevæske. Tapper så ned og bytter "filter" og fyller med rent vann. Etter noen runder med bytting av kjølevann fyller jeg 50/50 glykol/vann. Tur og kjør. Alternativt kan jeg demontere risere og manifolder og legge disse i saltsyrebad el.l for å få renset de skikkelig. Dog mistenker jeg at det kan være skadelig for tørr-delen av dem, dvs der det kun går eksos? Tenker da på at jeg vil kunne få en aksellerert korrosjon i disse områdene. Er det noen med erfaring på området?

Jeg har bare halvsystem . Men høres ut som en bra plan dette da.. Ulempa er att kjøleren ikke er delbar hvis den skulle tettes på ett vis.... .. Men sitron syre fikser det meste.. Kanskje hatt deg ett grovfilter før kjøleren første sesongen så ser men jo om det kommer noen rustflak... Foresten sjekk over alle slangene på min gamle aq var det masse rustflak inni gummislangene...

Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell

"Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell

Det settet jeg har kjøpt er et helsett, altså beregnet for kjøling av både manifoiler og blokk, og inkludert alt man trenger inkl nye slanger, termostat osv. Det koster endel mere enn 9000 i norge, så derfor jeg kjøpte fra usa:)

Når det gjelder rengjøring har jeg også kommet over noe som heter Strip-all, et stoff som visstnok skal være mye sterkere enn systemrens, men dette tar også maling, så jeg må være litt mer forsiktig ved bruk av det.. http://www.drakechemicals.no/

Monterte et "fullsett" på motoren min en gammel Mercruiser 230 var også litt skeptisk til dette. Kjørte en systemrens og lot den stå over natta. Spylte deretter godt gjennom og kjørte motoren 2 timer med vann byttet dette og gjentok det etter 5 nye timer for deretter fylle på vanlig frostvæske. Har kjørt båten 3 sesonger nå uten noen form for problemer. Byttet frostvæske før fjoråret, og den så helt strøken ut.

Er påpasselig med å følge med litt på temperaturen på raisere og manifolder, men det er jo noe som bør gjøres uansett.

Okei.:) jeg ser i specsen på det settet jeg har kjøpt at termostaten som følger med er på 160 F (71 grader) Jeg hadde jo trodd at man burde bytte ut denne med en 190 F ( 88C ) termostat for å få opp driftstempen litt og dermed få optimalisert forbrenning og motstand i motoren , men det spiller kanskje ikke så stor rolle...?

Hei!

Jeg har nettopp fått helrenovert min V8 i båten. Mekanikeren som har gjort jobben er proff på disse, og han advarte mot å øke driftstempen på motoren. Min har ikke varmeveksler og jobber på 60-70 grader. Han har sett mange som har ettermontert varmevekslere, fått økt driftspemperatur og dermed har motoren gått føyken. Topper pakninger og lager. Jeg ble faktisk advart mot å gjøre endringer. Defor ville jeg tro at settet du har fått er ganske riktig vurdert.

Og der kom den i posten. Må si jeg er mektig imponert over UPS, de sendte pakken på 25 kg for 169 dollar og den kom på en uke. Posten i Norge bruker jo lengre tid på en norgespakke fra Oslo til Trondheim.

Settet ser ihvertfall ut til å være av meget god kvalitet. Det som slår meg er at de tynne rørene som går gjennom kjøleren jo er koblet til sjøvannsdelen (jeg trodde det var ferskvannet som gikk gjennom rørene og saltvannet som kjølte dem ned) Da skjønner jeg ikke hvordan rustflak skal kunne tette disse rørene som det skrives så mye om. Det er isåfall mellomrommene mellom rørene som blir tettet da? Og det kan da umulig være noe problem å bare "backflushe" ferskvannssiden hvis dette blir et tema. Det jeg lurer på er om jeg bør sette inn et sjøvannsfilter på inntakssiden (lar dette seg gjøre når jeg har drevimpeller? filteret vil jo da være på trykksiden)

Et vanlig sjøvannsfilter vil vel ikke duge da?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...