ArvidKa Startet 10.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 10.Januar.2013 Hei. Jeg har en Steyr 236 diesel (2005) og ny kartplotter, Raymarine E7D i min gamle Draco 23. Jeg hadde hatt lyst til å se på motordata på kartplotteren, og har forespurt Univa i Arendal om det er en enkel måte (les: kabel) som gjør denne jobben. Fikk følgende svar: Det finnes en overgang fra NMEA 2000 til J1939, men den er fryktelig dyr. Kr. 10.500,- + mva. Ikke lagervare hos oss!! Er det noen som har gjort det samme? Hvordan, og med hvilken metode? Jeg har ikke noe avansert NMEA eller SeaTalk ombord i vår lille båt, og er bare interessert hvis det er en grei og billig løsning. Dette ligger, som dere skjønner, i kategorien "kjekt å ha". På forhånd takk for råd og vink. Sitér dette innlegget Link to post
8lv Svart 10.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2013 De vil si at ut fra steyr kommer et signal som heter j1939 ? Som må gjøres om til nmea ! Du kan gå inn på e7d med nmea ! Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 10.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2013 Du kan kanskje bruke en J2K100 fra Maraton for å oversette fra J1939 til NMEA2000, men jeg vet ikke hva den koster. I tillegg må du vel kjøpe en overgang fra Raymarine for å koble NMEA2000 til plotteren. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
oivindg Svart 10.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2013 J2K100 ser ut til å ligge på rundt 350 USD. Enkelt forklart er J1939 en kommunikasjonsprotokoll som en del motorprodusenter bruker. NMEA2000 er en protokoll som er brukt av en del utstyrsprodusenter. Elektrisk er de ganske like, men dataformatene er litt forskjellige. Raymarine har sin egen variant i Seatalk_ng. Jeg er ikke sikker på om den er lik NMEA2000, men med en spesialkontakt fra Raymarine, eller om det er større forskjeller. Uansett koster dette noen kroner, da NMEA2000 og Seatalk_ng er beskyttet av dyre lisenser for at eierne skal tyne penger ut av dette. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.