Jump to content

Ferieplanlegging Juli 2005

nelson

Recommended Posts

Jeg har sittet foran pc skjermen omtrent hver kveld siden tidlig i oktober, med fokus KUN på båt.

Vi planlegger båtferie med utgangspunkt i oslo, tror turen går i retning sverige.

Er det noen som har noen gode råd til en "fersk" skipper med lite erfaring på sjøen.

Jeg har tidligere hatt båt i oslo, men ferien vi planla med en scand 26 HC i 1997 gikk i vasken da motoren plutselig begynte å gå varm 2 dager før ferien startet, skrudde båt hele den ferien.

Nå er båten ny, og den virker forhåpentlighvis den skal brukes 2 mnd i ferskvann først slik at vi blir kjent med den på forhånd.

Har kartplotter, men mangler kart, dette regner jeg at det blir i orden på båtmessa...

Har septiktank, med mulighet for pumping til mottak, slipper de fleste alt ut i havet ?

Har dere noen forslag når det gjelder steder i skjærgården som er verdt et besøk.

Vennlig hilsen

Nelson

Har septiktank, med mulighet for pumping til mottak, slipper de fleste alt ut i havet ?

Har dere noen forslag når det gjelder steder i skjærgården som er verdt et besøk.

<{POST_SNAPBACK}>

Er du utenfor 300 meter fra land kan du slippe kloak i sjøen. På den annen side begynner det etterhvert å komme en del tømmestasjoner på marinaer rundt om kring.

Hvis du søker på denne siten vil du finne mange tråder som omhandler steder som er verdt et besøk både på norsk og svensk side. Mange gode havneguider er også i handelen. I havneguidene finnes også oversikter om tømmestasjoner for septik.

Ha en fin tur, kanskje vi treffes? Mange av oss planlegger samme turen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Når du snakker om kart og svenskekysten så har svenskene lansert nye kart for Västkusten. Formatet er mindre enn før (bedre tilpasset mindre båter) og med spiralrygg. Den nordligste strekningen (opp til Svinesund) er ikke ferdig ennå, etter hva jeg leste i SXK's blad PPå Kryss, nylig, men det kommer i mars eller april. Det er derfor ikke sikkert at det er i salg under Sjøen for Alle, men det er nok tilgjengelig hos Nautisk Forlag ikke lenge etterpå. Tror det kan lønne seg å vente.

De nye kartene har fått veldig god omtale, og finnes også i en laminer utgave. Koster en del mer, men kanskje allikevel lønnsomt i lengden. Jeg har selv planer om å investere i en versjon av de nye kartene.

For norske farvann bør du se på C-map Kystatlas. Da får du kart for strekningen svenskegrensen - Lista inkl. Oslofjorden for en knapp 1000-lapp (og sikkert 10% rabatt på messa).

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...