Jump to content

Skisplast 655 _ Heving _ Oppbygging


Eskil Eriksen

Recommended Posts

Heisann Kjære båtfolk :smiley:

Så skjedde det som ikke skulle skjedd Båten gikk ned i jula 2012. Det er en skibsplast 655.
Båten er nå tatt opp og ligger frostfritt opplagret. Motor er tatt hånd om og startet å kjørt noen timer..
Men har to hovedspørsmål.
Er det noen som har erfaringer med tilsvarende saker og forsikring, kan dere gi meg en kortfattet forklaring på utfall? hva er praksis på slikt?

Her er sikkert noen som har bygd opp båter helst lignende båter etter tilsvarende uhell=)
Jeg ser for meg at selv om motor er startet og kjørt varm flere ganger, så er nok denne uansett "long gone". Da saltvann, lager, elektronikk, sjeldent er en god kombo.

Disse båtene har jo forholdvis enkel elektronikk. med lantærer, 12V, batteripakke, start støm, og instumentering.

Hva bør man regne i arbeidstid og Kostnader dersom all elektronikk, styringer, og slikt må skiftes? Er det noen som har en detaljert plan, oversikt på deler som skal skiftes, kostnads estimat. o.l. all feed back er god feed back.

Er det noen som kan anbefale eller kjenner marinaer eller sliper som tar på seg slikt arbeid i Rogalands regionen?

Jeg setter pris på all tilbakemelding, som kan være med på å lage en plan eller oversikt på ting som må/ bør gjøres.

Da gjenstår det bare å ønske dere ett god nytt år, så satser jeg på å være på havet igjen til påske tider med ny motor å elektronikk :thumbsup:

Link to post

Min fars båt gikk ned for mange år siden. Der ble IKKE ledningsnettet byttet. Jeg reparerte strøm og kabler i den båten frem til den ble solgt. Ihvertfall 10-13 år etter at den gikk ned. Irret spiser seg sakte innovert under strømpa, og ødelegger etterhvert.

Begge dieselmotorene ble tat hånd om av ukompetent verksted, resten orndet fattern selv. Byttte dynamo og starter og de gikk fint i alle årene etter turen under vann. Ikke noenting skade på de.

 

det var min erfaring, lykke til.

 

mvh

Erik

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Regner med Hovland båt kan hjelpe hvis du skal sette bort arbeidet. Ellers anbefaler jeg og få ut alt av tekstliler og puter og få rengjort / skylt dette i ferskvann.

Har båten gått ned strømløs kan det være nok og kappe av en bit i hver ende av ledningskoplingene. Det kan være et sant H.. og bytte alle kabler.

 

Skal man sette bort jobben blir det fort dyrt og få alt fikset100%. Hadde enten gjort det selv eller tatt forsikringspengene og vinket farvel til båten.

Link to post

MIn Scand 550 gikk også ned for noen år siden,Jeg hadde heldigvis tilgang til verksted,var jo midt på vinteren.. Brukte hele vel 12-15 timer på motor og å spyle båten.. brukte en brannslange og fikk faktisk reddet alt,det er relativt mye elektronikk i den jeg har.. eneste som ble byttet var 2 sikringer. Skyll med ferskvann,og når du tror du har skyllet nok,skyll en time til.. Siden den nå har lagt noen dager vet jeg ikke hvor langt prosessen med irr og korrosjon har kommet hos deg,men verdt et forsøk vel? Lykke til :smiley:

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post

Hva var årsaken til at den gikk ned? Hvor lenge har den vært under vann? Du skriver det er et slags gråsone område(?)

 

Har erfaring med en båt som hadde vært under vann før kompis køpte den. Draco 18. Han hadde kontinuerlig problem med el anlegget. Så anbefaler å bytte alt / mest mulig av ledninger / komponenter hvis du beholder båt og ønsker pålitelig skute.

 

Yamaha 9,9 2-takt som hadde vært under vann. Gikk rimelig greit noen år, men etterhvert ville den ikke gå rent fra mellomregister og oppover. Prøvde sjøl feilsøking tenning, forgasser, etc. Motor gått over av verksted, fant ikke feil. Til slutt ble simmer-ringer i veiv byttet, uten endring av feil. Til slutt byttet vi den inn i ny motor.

 

Så ikke bare-bare.

Link to post

Generellt kan alt elektrisk avskrives etter saltvannsskader. Du vil med tiden få tæringsskader, irr og korrosjon vil være årsak til "spøkelsesfeil" som uforklarlig kommer og går. Det å skylle med ferskvann, blir som å pisse i buksa, det hjelper men svært kortvarig........ Har du en fornuftig takstmann så bør motoren kondemneres, bytt så alt av elektrisk ombord, uansett.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...