Eskil Eriksen Startet 11.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 11.Januar.2013 Heisann Kjære båtfolk Så skjedde det som ikke skulle skjedd Båten gikk ned i jula 2012. Det er en skibsplast 655.Båten er nå tatt opp og ligger frostfritt opplagret. Motor er tatt hånd om og startet å kjørt noen timer..Men har to hovedspørsmål.Er det noen som har erfaringer med tilsvarende saker og forsikring, kan dere gi meg en kortfattet forklaring på utfall? hva er praksis på slikt?Her er sikkert noen som har bygd opp båter helst lignende båter etter tilsvarende uhell=)Jeg ser for meg at selv om motor er startet og kjørt varm flere ganger, så er nok denne uansett "long gone". Da saltvann, lager, elektronikk, sjeldent er en god kombo.Disse båtene har jo forholdvis enkel elektronikk. med lantærer, 12V, batteripakke, start støm, og instumentering.Hva bør man regne i arbeidstid og Kostnader dersom all elektronikk, styringer, og slikt må skiftes? Er det noen som har en detaljert plan, oversikt på deler som skal skiftes, kostnads estimat. o.l. all feed back er god feed back.Er det noen som kan anbefale eller kjenner marinaer eller sliper som tar på seg slikt arbeid i Rogalands regionen?Jeg setter pris på all tilbakemelding, som kan være med på å lage en plan eller oversikt på ting som må/ bør gjøres.Da gjenstår det bare å ønske dere ett god nytt år, så satser jeg på å være på havet igjen til påske tider med ny motor å elektronikk Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 11.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2013 Velkommen til BP, Eskil Eriksen! Leit å høre om båten. Det er sikkert mange på BP og fra Rogaland som kan tipse deg på dine behov. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 11.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2013 Min fars båt gikk ned for mange år siden. Der ble IKKE ledningsnettet byttet. Jeg reparerte strøm og kabler i den båten frem til den ble solgt. Ihvertfall 10-13 år etter at den gikk ned. Irret spiser seg sakte innovert under strømpa, og ødelegger etterhvert. Begge dieselmotorene ble tat hånd om av ukompetent verksted, resten orndet fattern selv. Byttte dynamo og starter og de gikk fint i alle årene etter turen under vann. Ikke noenting skade på de. det var min erfaring, lykke til. mvh Erik Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
hanto1 Svart 11.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2013 Regner med Hovland båt kan hjelpe hvis du skal sette bort arbeidet. Ellers anbefaler jeg og få ut alt av tekstliler og puter og få rengjort / skylt dette i ferskvann. Har båten gått ned strømløs kan det være nok og kappe av en bit i hver ende av ledningskoplingene. Det kan være et sant H.. og bytte alle kabler. Skal man sette bort jobben blir det fort dyrt og få alt fikset100%. Hadde enten gjort det selv eller tatt forsikringspengene og vinket farvel til båten. Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 11.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2013 Dekker forsikringa de vinterbruk? Sitér dette innlegget Link to post
Banarne Svart 11.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2013 MIn Scand 550 gikk også ned for noen år siden,Jeg hadde heldigvis tilgang til verksted,var jo midt på vinteren.. Brukte hele vel 12-15 timer på motor og å spyle båten.. brukte en brannslange og fikk faktisk reddet alt,det er relativt mye elektronikk i den jeg har.. eneste som ble byttet var 2 sikringer. Skyll med ferskvann,og når du tror du har skyllet nok,skyll en time til.. Siden den nå har lagt noen dager vet jeg ikke hvor langt prosessen med irr og korrosjon har kommet hos deg,men verdt et forsøk vel? Lykke til Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
Eskil Eriksen Svart 12.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2013 Pipp ; ja forsikringen gjelder for vinterbruk.... Takk for tilbake melding fra alle så langt;) flere innlegg mottas;) Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 12.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2013 Bra. Da må du kontakte forsikringsselskapet så fort som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Eskil Eriksen Svart 12.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2013 Pipp: det er allerede gjort, takst mann har vært der. Og venter kun på utfallet av forsikringssaken. Men det virker som det er ett slags gråsone område... Noen erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 12.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2013 Hva var årsaken til at den gikk ned? Hvor lenge har den vært under vann? Du skriver det er et slags gråsone område(?) Har erfaring med en båt som hadde vært under vann før kompis køpte den. Draco 18. Han hadde kontinuerlig problem med el anlegget. Så anbefaler å bytte alt / mest mulig av ledninger / komponenter hvis du beholder båt og ønsker pålitelig skute. Yamaha 9,9 2-takt som hadde vært under vann. Gikk rimelig greit noen år, men etterhvert ville den ikke gå rent fra mellomregister og oppover. Prøvde sjøl feilsøking tenning, forgasser, etc. Motor gått over av verksted, fant ikke feil. Til slutt ble simmer-ringer i veiv byttet, uten endring av feil. Til slutt byttet vi den inn i ny motor. Så ikke bare-bare. Sitér dette innlegget Link to post
steelcontax Svart 12.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2013 Generellt kan alt elektrisk avskrives etter saltvannsskader. Du vil med tiden få tæringsskader, irr og korrosjon vil være årsak til "spøkelsesfeil" som uforklarlig kommer og går. Det å skylle med ferskvann, blir som å pisse i buksa, det hjelper men svært kortvarig........ Har du en fornuftig takstmann så bør motoren kondemneres, bytt så alt av elektrisk ombord, uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.