Jump to content

Hvilken motor på Rana 14

brolle

Recommended Posts

Har kjøpt en sånn båt til bruk på hytta. Den er uten motor men jeg skal kjøpe motor til den nå og da lurer jeg på...hvor stor motorstørrelse tåler den og er det kort eller lang stamme. For de som lurer på hvorfor jeg ikke bare leser skiltet så er det fordi båten er lagret langt unna og tidligere eier har ikke hatt motor på den. Det står 14 på siden og ikke 425 som de heter nå. Antar at båten er fra 80-90 tallet.

Vi har en Rana 14 (som avbildet i linken til Diddn) som hyttebåt, og har en seks-hester med kort stamme på den. Foruten at båten ikke er godkjent for større motor, har det liten hensikt med noe større, da skroget har lite bæring bak. Dette gjør at det graver seg ned bak og reiser baugen. Hvis du er alene i båten, er faktisk styreposisjonen bak kun egnet for "dorgefart". Ved høyere hastigheter er det da lurt å benytte en rorkultforlenger, og sitte så langt frem som mulig. Båten går da lett og fint med seks-hesteren.

som du ser på boat.no , det fins enda etpar utgaver av Rana 14. Men sannsynligvis er det den som Diddn linker til.

Skroget har en ganske markert kjøl og "setter seg på ræv" som vi sier med for mye motor.

Men kjenner faktisk til at folk har hatt 9.9 og 20hk på den. Da planer den enten den vil eller ei :lol:

(Har også hørt om en sånn med dekk/vindskjerm, 2 sandsekker i baugen, forsterket speil - og 50 Mercury på hekken - sikkert "spennende" å kjøre)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...