brolle Startet 11.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 11.Januar.2013 Har kjøpt en sånn båt til bruk på hytta. Den er uten motor men jeg skal kjøpe motor til den nå og da lurer jeg på...hvor stor motorstørrelse tåler den og er det kort eller lang stamme. For de som lurer på hvorfor jeg ikke bare leser skiltet så er det fordi båten er lagret langt unna og tidligere eier har ikke hatt motor på den. Det står 14 på siden og ikke 425 som de heter nå. Antar at båten er fra 80-90 tallet. Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 11.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2013 (redigert) Hei, er det en slik du har kjøpt? http://boat.no/asp/boats/show.asp?id=16116&mid=24826 Her finner du spesifikasjoner på de ulike rana båtene: http://boat.no/asp/boats/search.asp?rcc=1&mnhi=0&bappraisalstatus=&bbrand=rana&lengthfeet1=&lengthfeet2=&byear1=&byear2=&bcurrentprice1=&bcurrentprice2=&material=&btype=&etype=&inproduction= Redigert 11.Januar.2013 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 11.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2013 Vi har en Rana 14 (som avbildet i linken til Diddn) som hyttebåt, og har en seks-hester med kort stamme på den. Foruten at båten ikke er godkjent for større motor, har det liten hensikt med noe større, da skroget har lite bæring bak. Dette gjør at det graver seg ned bak og reiser baugen. Hvis du er alene i båten, er faktisk styreposisjonen bak kun egnet for "dorgefart". Ved høyere hastigheter er det da lurt å benytte en rorkultforlenger, og sitte så langt frem som mulig. Båten går da lett og fint med seks-hesteren. Sitér dette innlegget Link to post
brolle Svart 11.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2013 Det stemmer med bilde og den er altså godkjent med inntil 6hk. Har en 8hk på hånden med lang stamme men da må jeg altså se etter en med kort stamme. Takker så mye for hjelpa ! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2013 som du ser på boat.no , det fins enda etpar utgaver av Rana 14. Men sannsynligvis er det den som Diddn linker til. Skroget har en ganske markert kjøl og "setter seg på ræv" som vi sier med for mye motor. Men kjenner faktisk til at folk har hatt 9.9 og 20hk på den. Da planer den enten den vil eller ei (Har også hørt om en sånn med dekk/vindskjerm, 2 sandsekker i baugen, forsterket speil - og 50 Mercury på hekken - sikkert "spennende" å kjøre) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tiestot Svart 2.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 går det bra og bruke lang stamme på en rana 14 ? vet at de egentlig skal ha kort stamme . grunnen er at jeg har en motor med lang stamme hehe Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 hvor stor motor? er jo ingen racerbåt uansett, om man mest bare putrer rundt har det lite å si Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tiestot Svart 6.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 Ja glemte og si det var en 6 hk motor med lang stamme. så vist jeg slipper og kjøpe ny motor vill jeg gjerne bruke denne selv om den båten skal ha kort. tenker bare hva som kan skje, ? det er vell verre og bruke kort stamme der det skal være lang. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 Litt mer vannsprut rundt stammen muligens, jeg ville bare prøvd Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.