Jump to content

Polering med maskin


erwin-abel

Recommended Posts

:flag: Jeg har tittet gjennom en del gamle tråder ang. polermaskiner. Jeg fant vel egentlig ikke så mye om resutatet. Jeg vurderer å investere i en ordentlig en. De ligger vel runt 3000,- alle sammen.

Båten er rimlig matt over gummi lista. Er det mulig å få plasten fin med en slik maskin. Jeg har prøvd med håndmakt og billig maskin med allverdens rubbing og pollisj, men det blir ikke all verden. Fint om noen har erfaring om resultater.

Link to post
Share on other sites

:flag: Jeg har tittet gjennom en del gamle tråder ang. polermaskiner. Jeg fant vel egentlig ikke så mye om resutatet. Jeg vurderer å investere i en ordentlig en. De ligger vel runt 3000,- alle sammen.

Båten er rimlig matt over gummi lista. Er det mulig å få plasten fin med en slik maskin. Jeg har prøvd med håndmakt og billig maskin med allverdens rubbing og pollisj, men det blir ikke all verden. Fint om noen har erfaring om resultater.

<{POST_SNAPBACK}>

Resultatet vil bli klart bedre med bruk av maskin, bruker selv dette der det er praktisk.

Resultatet med en av disse billige maskinene kan ikke sammenlignes med en i den prisklassen du nevner.

Har selv brukt en Flex maskin som fungerer utmerket, men pass på så det ikke går varmt når du polerer.

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

:flag: . Jeg har prøvd med håndmakt og billig maskin med allverdens rubbing og pollisj, men det blir ikke all verden. .

<{POST_SNAPBACK}>

Søk her båtplassen og du finner flere tråder om dette . Jeg brukte AUTOSOL på matt og mindre pen båt uten marskin. Båten blir som ny , først vask godt , så autosol ,vox og pollish .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

God kveld !!!

 

I dag har burkaen gått av... Lærte noen triks i fjor angående bruk av maskin som fungerer kjempebra.

 

Jeg tror ærlig talt at produktene du bruker betyr vel så mye som maskintype. I dag med noen få + grader i Tønsberg. Vaske - bruker MaxWax produkter. Legger på acrylpasta for hånd, spruter på miracolo (for å kjøle og smøre for å unngå brennmerker), kjører maskinen rolig med poleringspad - resultat så som så. Smører på hardglans for hånd (lett som bare det), bytter pad til en med veldig mykt lag. Kjører maskinen for fullt med et lett trykk mot skroget bare for å ta av hardglansen.

 

Etter jeg begynte med det har jeg ikke hatt blankere skrog. + at det holder hele sesongen.

 

God sommer !!!

 

mvh

 

kk :cheers:

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Link to post
Share on other sites

Hei

Tror ikke jeg ville satset på en maskin til 3 tusen. Jeg har forsøkt med div maskiner og funnet ut at håndemakt er eneste saligjørende. Du vet med ondt skal ondt fordrives.

I fjor vår var det en i havnen som kjøpte en slik 3 tusen kroners maskin. Tror det var ELU den het. Ivertfall ble maskinen fort byttet ut, med hele familien med polergarn i hånda.

Båt med bordgang er iverfall ikke noe vellykket, da det er fort gjort å få varmgang og brunne flekker.

Har mere tro på en god voks. Selv bruker jeg international sin. Først rens og poler og så toeren med sterkere voks.

 

Smaapala

Link to post
Share on other sites

En liten oppskrift på blank overflate.

 

1 boks Autosol (evt. tube,kommer an på flate som skal polere)

1 stk liten elektisk drill

1 stk lammeullshette med gummirondell

1-2 poser polergarn (evt. annet egnet materiale)

1 termos kaffe

1 boks pepperkaker fra jul

1 stk tålmodighet

1 stk spruteflaske med litt vann.

1 stk kamm/ hårbørste

 

Garnering

1 boks voks

1 boks polish

 

Start med å kose deg en 1/2 time med kaffe og pepperkaker, se arbeidet an og planlegg nøye. Dette fordi det blir faktisk blankt av denne kuren. Bruk drillen på sakte fart med Autosol på lammeullshetta og ta et område av gangen. Arbeid dette godt inn, bruk gjerne en sprut med vann hvis det blir litt for tørt under arbeidet. Når du har arbeidet med dette tar du polergarnet og pusser bort restene av Autosolen. Blank overflate er nu et faktum, ønsker du det enda blankere så ta en runde til. Etterpå arbeides voks og polish til ønsket speilflate. Ta nå frem kammen og gre håret, bruk gjerne resten av vannet i spruteflasken, skrogsiden er speilet!! Lykke til!!

Sven Arild

Redigert av XD3P (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En liten oppskrift på blank overflate.

 

1 boks Autosol (evt. tube,kommer an på flate som skal polere)

1 stk liten elektisk drill

1 stk lammeullshette med gummirondell

1-2 poser polergarn (evt. annet egnet materiale)

1 termos kaffe

1 boks pepperkaker fra jul

1 stk tålmodighet

1 stk spruteflaske med litt vann.

1 stk kamm/ hårbørste

 

Garnering

1 boks voks

1 boks polish

 

Start med å kose deg en 1/2 time med kaffe og pepperkaker, se arbeidet an og planlegg nøye. Dette fordi det blir faktisk blankt av denne kuren. Bruk drillen på sakte fart med Autosol på lammeullshetta og ta et område av gangen. Arbeid dette godt inn, bruk gjerne en sprut med vann hvis det blir litt for tørt under arbeidet. Når du har arbeidet med dette tar du polergarnet og pusser bort restene av Autosolen. Blank overflate er nu et faktum, ønsker du det enda blankere så ta en runde til. Etterpå arbeides voks og polish til ønsket speilflate. Ta nå frem kammen og gre håret, bruk gjerne resten av vannet i spruteflasken, skrogsiden er speilet!! Lykke til!!

Sven Arild

<{POST_SNAPBACK}>

Det var en bra oppskrift.

Jeg bruker også en "tenkepils" før jeg begynner når det passer. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Både kaffe, gamle pepperkaker, øl og hva man ellers måtte ha på menyen er greit nok, men jeg ville vært litt tilbakeholdene med å stadig guffe på med sterke vidundermidler som f.eks autosol. Det blir sikkert blankt, men det sliter vel også på topcoaten? Holder meg derfor til mer skånsomme midler som hempel polish osv, så får jeg heller leve med at båten ikke ser ut som et speil. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nå var det vel en matt gelcoat vi ville ha blank, så derfor denne oppskriften. Når det så skinner så er jeg enig, bruk mildere stoffer, men noen ganger så må man bare trø til med litt sterk "lut". En kommentar til "tenkepilsen" her, kjører dere ikke bil til båthavna? Eller er det sykkel eller bare beina som brukes? Kanskje det står igjen ei juleøl i skapet? Ta den sammen med gamle pepperkaker fra i fjor....mmmmmmmm.

Husk: Rødsprit til kjøtt og whitesprit til fisk

 

Sven Arild

Redigert av XD3P (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har polert for hånd tidligere, men jeg har en slipemaskin som heter "AEG 400EXE"

dette er en eksenter sliper på 400w med 8000-10000 omdr pr min.

Men jeg regner med at den går å polere med og at det går an å få kjøpt utstyr til dette i og med det er borrelås på slipeplate.

Det skal lite til for å stoppe rotasjonen på slipeplaten, den kun rister i eksenter ved sliping så jeg regner med at den ikke forårsaker at overflaten går fort varm under polering som andre maskiner vil gjøre som har slipeplaten direkte overført til motoren.

Med vennlig

Link to post
Share on other sites

Nå var det vel en matt gelcoat vi ville ha blank, så derfor denne oppskriften. Når det så skinner så er jeg enig, bruk mildere stoffer, men noen ganger så må man bare trø til med litt sterk "lut". En kommentar til "tenkepilsen" her, kjører dere ikke bil til båthavna? Eller er det sykkel eller bare beina som brukes? Kanskje det står igjen ei juleøl i skapet? Ta den sammen med gamle pepperkaker fra i fjor....mmmmmmmm.

Husk: Rødsprit til kjøtt og whitesprit til fisk

 

Sven Arild

<{POST_SNAPBACK}>

Gelcoaten er rimlig matt. Derrav vurdering av maskin.

Ang. "tenkepilsen". Båten står på plenen min. :wink:

Link to post
Share on other sites

har blitt fortalt at tempen ved rubbing/polering gjerne skal ligge på 50-60'C for å gjøre en god jobb. bruker selv "dyr" poleringsmaskin eller eksentersliper med drift på skiva (Bosch GEX 150 turbo) husker ikke hva stoffet jeg bruker heter med de selges i små grønne kanner til ca. Kr.250,00. Har fått ut mye fint av gammel gelcoat med denne måten, men hadde en gang en Risør 23' den ble fin i skoget men på over bygget var gelcoaten porete og ble aldrig bra...

Link to post
Share on other sites

Jeg har tro på rubbing med maskin og polering for hånd. Jeg har kjøpt Norpol rubbing (den som brukes av plastbåtbyggerne) og lånt en "proff" maskin. Må passe på å unngå brune flekker om jeg holder stille for lenge (varme).

 

Når gelcoaten er rubbet ned er det enkelt å vokse for hånd.

 

Jeg har bare såvidt begynt på deler av overbygget, så jeg er langt fra utlært...

 

Far Out

:diving:

 

 

 

PS sitat fra http://www.maritimstart.com/vaarpuss.shtml

 

"Båten ble rubbet 2 ganger med Norpol R10 - 2 ganger for å fjerne gammelt og tykt lag med tidligere benyttet voks av ukjent type og ikke minst et tykt lag med styrenoksyd. Deretter ble båten vokset 2 ganger med Norpol W70. Etter denne behandlingen ble båten kun vasket med rent vann og Zalo. 3 år senere kunne man fortsatt stryke hånden over skrogsidene for å få bort sorte striper etter sur nedbør, men båten trengte da følgende behandling: 1 X rubbing (R10) og 2 X voks (W70)."

Link to post
Share on other sites

men jeg ville vært litt tilbakeholdene med å stadig guffe på med  sterke vidundermidler som f.eks autosol. Det blir sikkert blankt, men det sliter vel også på topcoaten? Holder meg derfor til mer skånsomme midler som hempel polish osv, så får jeg heller leve med at båten ikke ser ut som et speil.  :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Med mer skånsomme midler får du minst like bra resultat om du bruker maskin. Autosol er som kjent meget grovt, og sliper ned gelcoaten relativt kraftig (og den blir tynnere). Den erstatter på et vis arbeidet som maskinen gjør når man bruker en mildere rubbing her.

 

Det finnes hovedsaklig to typer rubbing. Den ene er slipemiddelbasert. I prinsippet det samme som Autosol. Den inneholder små slipekorn som tar bort oksidbelegget på gelcoat og "sliper" seg ned til frisk gelcoat. Obs: Lett å "brenne" gelcoaten hvis man får for stor varme.

 

Den andre typen er kjemisk basert som, gjennom friksjonen, opparbeider varme og tar bort oksider. Inneholder ikke slipemidler.

 

Slipemiddelbaserte rubbinger har en tendens til å gi poleringsroser. Det er neppe synlig på en skrogside uten at båten står på land og du ser på den i sterkt lys. For å unngå slike striper kan en kjemisk rubbing være å foretrekke da den ikke sliper i det hele tatt, men den har ikke stor effekt uten skikkelig maskin.

 

Det skal også sies at de fleste rubbinger man får i handelen er en kombinasjon av de to typene.

 

Etter rubbingen MÅ lakken beskyttes av et lak voks. Der kommer polishen fram. Polishen sin oppgave er å ta bort de "rosene" som rubbingen kan ha skapt, og dermed løfte opp glansen i gelcoaten.

 

For å øke holdbarheten på behandlingen legger man på et lag hardvoks. Oftest et tyntflytende middel man stryker lett på for hånd og polerer opp glansen i når det har tørket.

 

Dette ser ut som mye arbeid, og det er det om man skal gjøre det for hånd. Med maskin går det mange ganger fortere, men det er også en teknikk man må lære seg for å få et bra resultat. Om man bare prøver maskinen en gang er det ikke lett å få til et bra resultat. Et godt tips for å lære seg er å gå på til hoggern og få seg et bilpanser eller en skjerm og teste ut. Gelcoaten tåler noe mer enn billakk.

Redigert av Kenneth (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

Spør du meg høres flere av innleggene mer ut som synsing fordi man ikke gidder å ta seg tid, en gode råd. (M ulig jeg tok kjeften litt full her og får litt pepper, men det får heller stå til).

 

Spørsmålet ditt var om det lønte seg å spandere på deg en skikkelig polermaskin og svaret er definitift ja, men tro ikke at da er jobben allerede gjort! Jeg har blank båt, men så bruker jeg gjerne 3 hele dager og da mener jeg 16 timers dager på jobben.

 

Bruker selv MaxWax sine produkter, men det finnes sikkert flere leverandører med gode alternativer.

Hele ideen med en polermaskin er at ved høyere temperatur, under rubbingen, så utvider gelcoaten seg og dermed løsner skitt og oksydert gelcoat. Det er denne renseprosessen som tar tid og her er det bare å gjenta til det blir blankt. Dette er skikkelig hardt arbeide.(Om dette sliter på gelcoaten vet jeg egentlig ikke, men har gjort dettte i 8 år uten at jeg ser noe galt.

 

Nå har vi jo litt forskjellige krav til blankhet, men personlig synes jeg ikke at resultatet holder hele sommeren, har faktisk ikke sett en eneste båt som er blank og fin på høsten uansett så mye man polerer på våren. det trengs nok en håndpolering sensommer om man ønsker topp resultat hele sesongen.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Spør du meg høres flere av innleggene mer ut som synsing fordi man ikke gidder å ta seg tid, en gode råd. (M ulig jeg tok kjeften litt full her og får litt pepper, men det får heller stå til).

 

Spørsmålet ditt var om det lønte seg å spandere på deg en skikkelig polermaskin og svaret er definitift ja, men tro ikke at da er jobben allerede gjort! Jeg har blank båt, men så bruker jeg gjerne 3 hele dager og da mener jeg 16 timers dager på jobben.

 

Bruker selv MaxWax sine produkter, men det finnes sikkert flere leverandører med gode alternativer.

Hele ideen med en polermaskin er at ved høyere temperatur, under rubbingen, så utvider gelcoaten seg og dermed løsner skitt og oksydert gelcoat. Det er denne renseprosessen som tar tid og her er det bare å gjenta til det blir blankt. Dette er skikkelig hardt arbeide.(Om dette sliter på gelcoaten vet jeg egentlig ikke, men har gjort dettte i 8 år uten at jeg ser noe galt.

 

Nå har vi jo litt forskjellige krav til blankhet, men personlig synes jeg ikke at resultatet holder hele sommeren, har faktisk ikke sett en eneste båt som er blank og fin på høsten uansett så mye man polerer på våren. det trengs nok en håndpolering sensommer om man ønsker topp resultat hele sesongen.

<{POST_SNAPBACK}>

Synsing er vel egentlig et resultat av erfaring.

Uansett, jeg har vel egentlig fått svaret jeg var ute etter. i tilleg til mange gode råd basert på erfaringer.

Spesielt hadde jeg sansen for denne oppskriften.

Takk for alle svar. :seeya:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Vurderer å kjøpe polermaskin, men har ingen erfaring med dette.

 

Hva behøver man :confused:

 

Påfører man voksen med maskinen :confused:

 

Brukes spesiell voks :confused:

 

Hvilen hastighet skal maskinen ha :confused:

 

Hva er vanlig å gjøre feil :confused:

 

Er det verd pengene :confused:

 

OSV

 

Fint å høre med andre før man gjør investering i utstyr.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med polermaskiner er at du ikke trenger det om båten er ny. Om du trenger å rubbe den er det nesten umulig å klare seg ute om du skal få et godt resultat. Men den må være turtallsergulert. Og husk du bør sjekke at den har "krefer" nok når du kjører den på lavt turtall. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte meg billig poleringsmaskin på Biltema ifjor. Nå er det mulig jeg ikke kan kjøre en slik maskin, men resultatet ble elendig. Jeg polerte på nytt manuelt, og da ble resultatet mye bedre.

Maskinene passer best til plane flater. Båtskroget har stor sett ikke det.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte meg billig poleringsmaskin på Biltema ifjor.  Nå er det mulig jeg ikke kan kjøre en slik maskin, men resultatet ble elendig.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har en billigmaskin fra Clas Ohlson. Etter 2 min med båtpolish havnet den bak i bilen.

Den er glimrende til å fjerne fugestøv fra baderomsfliser ("lammeullhette").

Båten fikk en ny Metabo og kjerringa fikk hakeslepp da hun hørte prisen.

Link to post
Share on other sites

Det er forskjell på Lada og ............. Ladasliper kjøper du billigst hos Europris. Det er en slik du må holde med begge hendene og har ei stor polerskive-ubrukelig. De beste er nok disse som ligner på en vinkelsliper, men har et lavere turtall og noen kan også justeres hastighetsmessig. Liten drill med turtalljustering og lammeullshette har jeg selv brukt og det blir blankt og fint. Uansett, ikke mye hastighet på slipeverktøyet. De` er fali det`!!

 

Sven A

Link to post
Share on other sites

Det er forskjell på Lada og .............  Ladasliper kjøper du billigst hos Europris. Det er en slik du må holde med begge hendene og har ei stor polerskive-ubrukelig. De beste er nok disse som ligner på en vinkelsliper, men har et lavere turtall og noen kan også justeres hastighetsmessig. Liten drill med turtalljustering og lammeullshette har jeg selv brukt og det blir blankt og fint. Uansett, ikke mye hastighet på slipeverktøyet. De` er fali det`!!

 

Sven A

<{POST_SNAPBACK}>

Måtte kjøpe meg ny vinkelsliper til å få bort all enkomponent primer på båten da skrapinga ikke tok all primeren - dvs. 3/4 av båten hadde hardt fastsittende primer. Kjøpte en Skil vinkelsliper til rundt 600kr. Den er på 750W og med hjul for justering av hastighet fra rundt 1000-12000 RPM. Denne har jeg tenkt å prøve med polerrondell og rubbing om noen uker.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...