Jump to content

Polering med maskin


erwin-abel

Recommended Posts

Jeg tror noen av dere lurer dere selv ved å kjøpe dyre poleringsmaskiner. Rundt meg i havna står gutta på rekke og rad med nyinnkjøpte maskiner, og noen som pusser for hånd.

I dag har jeg og en båtvenn gått rundt og sett om det er nevneverdig forskjell. Og det er det IKKE!!

 

Selv kjøpte jeg en 23 år gammel snekke som ikke har fått "stellet sitt" de siste årene. Etter en god skrubb med Autosol, både med hånd og med Turtle Wax sin 500-kroners maskin, har jeg lagt på ett strøk med hard vax for hånd. Og nå skinnern som "sola i Karlstad". Og det uten en maskin til 3 lapper eller mer.

 

Lar vi oss rive med? Jeg bare spør! For når sant skal sies er det tross alt resultatet som teller. :flag:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg tror noen av dere lurer dere selv ved å kjøpe dyre poleringsmaskiner. Rundt meg i havna står gutta på rekke og rad med nyinnkjøpte maskiner, og noen som pusser for hånd.

I dag har jeg og en båtvenn gått rundt og sett om det er nevneverdig forskjell. Og det er det IKKE!!

 

.......

Lar vi oss rive med? Jeg bare spør! For når sant skal sies er det tross alt resultatet som teller. :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Slik jeg ser det kan verktøy plasseres i 4 klasser

 

1. Håndkraft. = Fungerer absolutt bra. Man får et stort trykk på liten flate, så det tar tid.

2. Billigverktøy ala Biltema = Gi heller pengene til noen som trenger dem.

3. Kvalitetsverktøy for ikke proffer = Billigere enn proff-verktøy og omtrent på sammen nivå = Klarer jobben godt, men er ikke beregnet for "daglig bruk"

4. Proff-verktøy = Verktøy som er beregnet for intensivt bruk

 

For oss som bare bruker poleringsmaskinen en periode i sesongen er det nok #3 som gjelder. Håndkraften også, men om det er snakk om å ta opp en virkelig sliten båt tviler jeg på om noen makter det med hånd. Polermaskinen (ikke eksentersliperen) gir en kraft og dermed temperatur som er direkte relatert til resultatet.

 

Eksentersliperen synes jeg er et fint verktøy til normal polering og vanlig voks. Har brukt det i mange år. Roterende poleringsmaskiner har den ulempen at de ofte spruter om man er for spandabel med polishen. Bruker man Autosol blir ofte friksjonen så stor at mesteparten av maskinens kraft absorberes i puta og armene om man bruker eksentersliper.

 

Når det gjelder poleringsmaskiner har vel problemet vært at de enten (inntil nylig) har vært tilgjengelig som billigsøppel eller proffutstyr til 4-6.000 kroner. Ser at AEG er nevnt med en modell til et par tusen. Tipper denne faller innunder kategori 3.

 

Selv har jeg eksentersliper type #3 og poleringsmaskin type #4. Sistnevnte fordi jeg den gangen jeg handlet, ikke fant en billigere og ok maskin. At armene mine etter dagens polering føles som om de burde plasseres i kategori #2, får være en annen sak :lol:

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg og en båtvenn gått rundt og sett om det er nevneverdig forskjell. Og det er det IKKE!!

 

Etter en god skrubb med Autosol, både med hånd og med Turtle Wax sin 500-kroners maskin, har jeg lagt på ett strøk med hard vax for hånd. Og nå skinnern som "sola i Karlstad".  Og det uten en maskin til 3 lapper eller mer.

 

Lar vi oss rive med? Jeg bare spør! For når sant skal sies er det tross alt resultatet som teller. :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

At det ikke er nevneverdig forskjell kan like gjerne ha med de som bruker maskina å gjøre. Om en har en proffmaskin er hele poenget å kunne bruke den, altså å få varme i gelcoaten slik at man får bort oksodidene og får løftet opp ferske fargepigmenter. De fleste er vel ikke opplært slik de proffe er, følgelig blir ikke resultatet optimelt. Men flere ganger enklere blir det jo med en skikkelig maskin uansett da.

 

Autosolen du nevner, er det autosol krompolish eller? Personlig ville jeg ikke brukt dette på et eneste sted på båten min. Da kan man like gjerne bruke gryteskrubben. Alt for kraftig slipemidler i det til at det skal brukes på lakk/gelcoat ved hver vårpuss. Som rubbing for å ta lakkstøv eller en lakkskjøt en sjelden gang er det nok meget godt brukende til.

Link to post
Share on other sites

Jeg har mange år brukt eksentersliter av høy kvalitet og forstår ikke hvorfor ikke dette er et alternativ som diskuteres. Det er klart, problemstillingen er kanskje den samme her, hvor en billig sliper ikke kan gi samme resultat som en dyrere, men min erfaring er at man bruker oftere en eksenter enn man bruker en vinkelsliper, derfor er det også oftere bedre begrunnet å legge noe mer penger i denne.

 

Jeg bruker en Festo eksenter, og resultatet er en skinnende blank overflate på båten. Nå skal jeg medgi at jeg ikke er en lakkekspert, og dersom eksenteren påvirker lakken negativt får andre uttale seg. Min erfaring er i alle fall udelt positiv.

 

EspenH.

Link to post
Share on other sites

Autosolen du nevner, er det autosol krompolish eller? Personlig ville jeg ikke brukt dette på et eneste sted på båten min. Da kan man like gjerne bruke gryteskrubben. Alt for kraftig slipemidler i det til at det skal brukes på lakk/gelcoat ved hver vårpuss. Som rubbing for å ta lakkstøv eller en lakkskjøt en sjelden gang er det nok meget godt brukende til.

<{POST_SNAPBACK}>

Bruker den "vanlige" Autosolen. Når man kjøper en sliten båt som ikke har vært i nærheten av polish de siste tre- fire årene er Autosol på sin plass. Og resultatet uteble ikke. Frisk farge, ren og blank. Neste år blir det lettere å ta høstpussen. Det er om høsten jeg tar skitten ved roten. Da er det bare morro å gå løs på skutesida når det kun henger noen få mørke vannstrper, som lett lar seg polere vekk.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Startknappen på min maskin kjøpt på Torshov (kr. 499,-) falt av bare etter å ha testet den. Har ikke reklamert enda, men kommer tilbake til utfallet. Ellers virket maskinen å gjøre jobben, litt tung å jobbe med, spenningsregulering av hastighet så den må ha litt omdreininger ved belastning. Har prøvd Makita og den er nok en del bedre, men så koster den jo også 8 ganger så mye.

Link to post
Share on other sites

Bruker den "vanlige" Autosolen. Når man kjøper en sliten båt som ikke har vært i nærheten av polish de siste tre- fire årene er Autosol på sin plass. Og resultatet uteble ikke. Frisk farge, ren og blank. Neste år blir det lettere å ta høstpussen. Det er om høsten jeg tar skitten ved roten. Da er det bare morro å gå løs på skutesida når det kun henger noen få mørke vannstrper, som lett lar seg polere vekk.

<{POST_SNAPBACK}>

En annen ting er at man ved bruk av autosol og annen polering får vekk gammel voks, og skitt som sitter i porene i gelcoaten.

det er stort sett ikke vanskelig å få båten til å bli blank, men å få den til å holde seg blank utover sommeren.

 

ved riktig bruk av maskin og poleringsmiddel, og ved å legge på en god voks til slutt, så tror jeg man har lagt et godt grunnlag for en blnk og fin båt.

 

Har selv en rupes poleringsmaskin, og i år brukte jeg autosol poleringskrem for å få bort gammel og skitten voks. La deretter på en formvoks ( Meguier's mirror glaze) som skla etter sigende være ekstremt glatt, og uten silikon ( som kan gjøre at voksen gulner i solen). Så får vi se hvordan holdbarheten er utover sesongen. det ble ihverfall veldig blankt og fint.

Link to post
Share on other sites

Har noen prøvd den som Europris seller nå.. Synes det virker rart å kalle den en poleringsmaskin da den reguleres fra 4000 rpm til 10000 rpm.. Er ikke det litt mye da??

 

Hva er beste turtall for polering??

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Litt erfaringer fra bruk av Maskinen fra Torshov. Har rubbet, polert med Custom Marine Polish fra Hempel, og lagt på Hempel Hard Wax etter det. Alt er lagt på og polert av med denne maskinen. Fungerte helt glimrende, bortsett fra at den bråker litt, er dette et greit alternativ til en fornuftig penge.

 

Tar litt tid å venne seg til slike maskiner, slika t man ikke brenner voksen, men det gjelder vel alle lignende maskiner.

 

Dersom denne nå gjør susen til neste år også, og kanskje på en bil eller to er den etter min mening verdt hver krone.

 

Mvh

Ludde

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Bilde

 

Hei, noen som har erfaring med denne polerings maskinen ?

900 Watt Effekt

900-3300 omdreininger.

180 mm polerflate diameter.

Vekta tipper jeg er på et par kg. (står ikke på).

Liten hendig sak til 299.- med 2 ull polerhetter.

 

Ja i dag har jeg også kjøpt meg en slik til 299.-

 

 

Så Mekk har tilbud nå rett før JUL. kona trenger nok en slik tenker jeg. :lol:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

http://www.mekk.no/comweb.asp?ID=18&segment=4&session=

 

Kjøre til Telemark gidder jeg ikke.

Jeg tror Europris har samme maskin under annet navn.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ja i dag har jeg også kjøpt meg en slik til 299.-

Jeg endte opp med to stykker da jeg rubbet og polerte Hangarskibet i mai. En i hver hånd ... :crazy: Resultatet ble meget bra, om jeg så skal si det selv. :yesnod: Men OBS: Kjøp skumgummipute til å legge på rubbing eller polering med. Hettene du får med er ubrukelige til det formål. I samme slengen kan du kjøpe rikelig med lammeullshetter. Det behøves, for å få jobben gjort. Du kommer ikke langt med en hette som er full av rubbing eller poleringsmiddel, nei.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Neida, jeg har nu vel vært innom denne begivenheten før, tror jeg. Ingnen grunn til å stikke under en stol at man ikke kjøper dyreste sort. Med det berømte Worseske vedlikeholds- og ivaretakelsesregime ville det være komplett meningsløst ... :crazy: Det eneste som holdes, er Hangarskibet. Og MC'en. Resten er mer av den nødvendige, men ikke livsnødvendige, sorten.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei igjen. Noen som kjenner til poleringsmaskinen som annonseres i magasinet Motor/Naf? Der finnes 2 typer, en på 800 watt (ca.kr 850) og en maskin 1200 watt pris rundt 1200,- . Annonsen befinner seg langt bak i bladet, hel gul sides annonse fra maskinfirma. Har ikke detaljene da jeg ikke har bladet foran meg akkurat nå.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...