Jump to content

Polering med maskin


erwin-abel

Recommended Posts

Hei igjen. Noen som kjenner til poleringsmaskinen som annonseres i magasinet Motor/Naf? Der finnes 2 typer, en på 800 watt (ca.kr 850) og en maskin 1200 watt pris rundt 1200,- . Annonsen befinner seg langt bak i bladet, hel gul sides annonse fra maskinfirma. Har ikke detaljene da jeg ikke har bladet foran meg akkurat nå.

Firmaet som averterer i "Motor" heter Moe&co og har WEB-adresse www.moeco.no . 1200W og 600 o/min skulle fungere. Har tenkt å prøve en selv....
Link to post
Share on other sites

Hei, har polert flere sesonger med en proff marskin som jeg har lånt av en kamerat, helt topp,er flink til og bruke vann så går det veldig bra. :flag:

 

Kjøpte en kopi i fjor på europris, så helt lik ut, trodde jeg hadde gjort et kupp, Men det var det ikke, ikke no styrke i marskinen på lavt turtall, bare søppel i sammenligning med proff typen. :cryin:

Men har man ikke prøvd proff marskin så virker den ok. Men........................ :headbang:

 

 

 

jdahl

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Var innom Torshov bilrekvesita i dag, og jammen hadde de ikke tilbud på poleringsmaskinen fra Best Tools !

 

Før: 499,-

Nå: 299,-

 

Bilde

Så nå blir det polering av både bil og båt! :flag:

Vær OBS på at den finnes som vinkelsliper også, og det funker ikke.

Jeg har selv kjøpt maskinen ifjor, og den funker OK.....enda.....

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Nettopp ferdig (lørdag) med full runde med den marskinen, funka helt greit det . Men husk og kjøpe skumgummipad til marskinen ,en til rubb og en anna type til hardglans . Når dem blir fulle av guff tar du bare baufila og kutter av 1 cm så er den som ny .

Men du kjenner det etter en sånn sjau selv med marskin ,den blei tung på slutten ........

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

løfter en gammel tråd. er disse best tools maskinene fortsatt i drift hos dere som har de? fått kjørt seg noen år nå.. de koster fortsatt 399 bare.. om websiden til mekk er up to date.. http://www.mekk.no/best-tools-poleringsmaskin-ap180e-a-1200w/

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Resultatet har så mange faktorer så om en ting fungerer for en så trenger ikke dette å fungere for en annen.. kvaliteten på gelcoat type poleringsmiddel type pad eller poleringsklut har mye å si.. og det aller aller viktigste er at gelkoaten er rensa og ren før man begynner å foreta seg noe som heldst! Jeg har en middels dyr maskin som jeg synes fungerer kjempebra både til bil og båt. det som er viktigst med en maskin er at den har nok watt, slik at du kan kjøre på med lit kraft på lavere turtall. Det eneste som er sikkert at skal du ha et bra resultat så må man gjøre jobben sikkelig.. og det er ikke noe raskt arbeid.. nøyaktighet og tolmodighet..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Har brukt Abralonskiver på matt /oksydert gelcoat. Virker veldig bra. Blir blankt og fint. Fordel og spraye på vann under arbeidet.

Bruk først korning 2000 der etter 4000. Jeg brukte eksentersliper. Etterbehandlet med voks, Meguiars Pure vax.

Regn med at det går med noen skiver dersom det er et stort område som skal behandles (min erfaring).

Link to post
Share on other sites

Eg har begge maskinene som Mix har på bildet. Klart forskjell. Men den gule har eg polert båten(e) mine med i 5 år. Lånt den bort til 3-4 båter. Går fortsatt. Bråker mer. Rister mer. Men om eg får det blankere med den dyre? Det er eg ikkje så sikker på. Men eg blir mindre sliten på alle måter.

Link to post
Share on other sites

Hva bruker man på maskinen når det poleres?

Har kjøpt denne fra Clas O i år:

8872317943838.jpg

Fungerer greit for meg og er en god avlastning for arm og skulder med senebetennelse.

 

Har så langt brukt skumgummi og Meguiar's Marine One-Step Compound.

Legger på og arbeider inn middelet med maskin og tørker av for hånd. Bruker laveste turtall.

Ble bra, men jeg har kjørt kanten av rondellen borti fenderlisten av grått gummiaktig materiale. Og det ble ikke bra! :headbang:

 

Skal til med voks nå og er fristet til å bruke lammeull-hette videre. Denne går over kanten på skiven og vil forhåpentligvis beskytte det jeg måtte komme borti.

 

Er det skumgummi rondell eller lammeull-hette som er det rette?

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ved kjøp av maskin er det jo lurt å tenke på hvor mange år den vil funke. Kan neppe regne med at en billig maskin holder i åresvis, men man kan jo være heldig. Det er veldig viktig at maskinen har krefter til å gå jevnt på lav hastighet, uten å måtte justere opp på bryteren.... Sikkert mange bra maskiner å velge mellom, men jeg kan på det sterkeste anbefale Milwaukee. Har hatt en slik nå i seks sesonger og den fungerer utmerket. Hvert år er den blitt bruk til mellom fem og ti båter mellom 25 og 50 fot, så slitestyrken er også super.

Bruk maskinen med skumpute, der finnest forskjellige hardheter men de mykeste er bare tull, får ikke av polering med dem uten å trykke hardt, og da blir det varmt.....

Er båten matt, så starter du med rubbing, deretter wax. Har god erfaring med de grønne boksene med rubbing, men husker ikke nå hva de heter, lurer på om de er fra Maxwax... Dusj på litt vann ved rubbingen slik at det ikke blir for tørt. Av voks kan Meguiars anbefales. Og ikke spar på voksen, mett opp coaten skikkelig.

Dersom båten er veeeeldig matt så kan det anbefales å gå over med vannslipepapir først. Går fint med 1200 papir og håndsliping.

Lammeullhette er vel mest for å blanke opp helt til slutt, men tror neppe du vil føle behov for det når du er ferdig med skumpute.

Redigert av Yankee (see edit history)
Link to post
Share on other sites

løfter en gammel tråd. er disse best tools maskinene fortsatt i drift hos dere som har de? fått kjørt seg noen år nå.. de koster fortsatt 399 bare.. om websiden til mekk er up to date.. http://www.mekk.no/best-tools-poleringsmaskin-ap180e-a-1200w/

Joda, maskina er fortsatt i bruk den. Er vel 8 år nå og gjør fortsatt jobben.

Kostet meg hele 299.- den gangen. :thumbsup:

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har fortsatt liggende en “billig” variant fra Best Tools. Den gjør i og for seg jobben den, men….. Det størst problemet etter min mening med disse svakere maskinene er at de leveres med for stor bak/støtteplate. Gjerne 18cm eller mer. Bytt til på 15cm. Det er mer i samsvar med maskine krefter. Det virker som utvalget av pad’er er også er større i 15cm. PS! Den ofte medfølgende “ullgreia” kan ikke brukes til mye.


Men det beste er å jobbe med ordentlig redskap, for eksempel en Hitachi SP 18VA. Den er verd hver eneste krone. Liker også at pad’ene er rundet opp langs kanten. Sammen med en
fungerer det ypperlig. Dyreste, men beste plastbøtta jeg har kjøpt :pray:


Bruker gjerne en litt grøvre pad sammen med en gelcoatcleaner og så en fin pad til polish.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Har brukt Abralonskiver på matt /oksydert gelcoat. Virker veldig bra. Blir blankt og fint. Fordel og spraye på vann under arbeidet.

Bruk først korning 2000 der etter 4000. Jeg brukte eksentersliper. Etterbehandlet med voks, Meguiars Pure vax.

Regn med at det går med noen skiver dersom det er et stort område som skal behandles (min erfaring).

 

Jeg var egentlig veldig klar for dette, men føler det er og bryte noen barrièrer når man går løs på en 2004modell med slipepapir :) selv om min er ganske matt i gelcoaten.

Link to post
Share on other sites

Då jag under många år pysslat en del med båtrekond på fritiden kan jag dela med mig lite av de misstag och erfarenheter jag fått.

Polermaskiner går att köpa för mellan 300 kr och 8000 kr. Dels med 1 huvud och hels med två huvud. De billigaste varianterna brukar vara tyngre, föra mera oljud och hållbarheten brukar stå i paritet med priset. En maskin med ett polerhuvud är mera användningsbar för båtar och två huvud mera lämplig för bilar där det handlar mest om släta ytor.

För egen del använder jag mig av Festol i två storlekar och dessa har gått flera hundra båtar men är inget måste om man har en båt som skall poleras en gång om året.

Viktigt är att det går att reglera varvtal mellan ca 800-2000 r/min och att inte större diameter på polerrondell används än det är rekomenderat av tillverkaren.Då ni då riskerar att överhetta maskinen.

Hur får man blankaste båten i hamnen om man vill ha detta?

Det har aldrig funnits och det finns fortfarande fortfarande inga genvägar till ett riktigt bra resultat.

Börja med en riktigt tvätt av båten så att all eventuell sand och så mycket gammal vax, sot och övliga föroreningar försvinner.

För att få upp glansen rekomenderar jag att polerar 2 eller tre gånger och börjar med grövsta rubbingen och hårdaste skumm trissan och sedan gå vidare med finare rubbing och mjukare skummtrissor.

Efter att båten är färdigpolerad rekomenderar jag en polosch utan vax för att rengöra alla ytor med och detta körs med en riktigt mjuk skummtrissa.

Två lager av någon variant av lackförsegling och sedan re lager av Collonite hårdvax.

Allt rostfritt poleras först med 3M Metall polisch och vaxas på samma sätt som båten. Använd bara fiber trasor för avtorkning under hela prosessen.

Det hela kan tyckas helt galet att lägga så mycket arbete på att polera en båt.

Jag kan garantera att Ni kommer att få blankaste båten i hamnen de närmaste 5 åren med minimalt arbete de nästa 4 åren.

Lycka till.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...