Jump to content

Jeg trenger tips til torskeplasser utenfor skudenes !

waroo

Recommended Posts

takker for tips om gode plasser for ferdatorsk i området utenfor skudenes. Sitter vel langt inne for de fleste å komme med slik info, men prøver likevel. Er det på grunnene man fisker eller er det noe annet man bør se etter mtp bunnforhold, renner o.l .

Trenger ikke gi nøyaktige posisjoner , men fint om en får litt sånn omtrentlige tips. Send gjerne PM.

PS : skal ut å fiske der i morgen og det er pilking som er slagplanen.

Redigert av waroo (see edit history)
Guest Avmønstret#

Er det på grunnene man fisker eller er det noe annet man bør se etter mtp bunnforhold, renner o.l .

------------------

Overgangen grunt/dypt vann, dvs kanter er tingen. I praksis så har du jo kanter rundt en grunne så grunner er jo bra.

Agn med makrell, torsken liker også reker.

Bruk kvelden i kveld til å finne plasser du vil teste ut vha å se på kartet. Marker av plassene og ta turen så blir det nok torsk, hvis det er torsk der da :-) Torsken er jo en lettfanget og glupsk krabat så jeg har trua på at det går fint.

Fisk på økende flo, i noen områder har det veldig mye å si på bittet.

---

1. Bruk kartet og finn potensielle plasser.

2. Søk opp tidevannstabell og finn ut når det er flo, da vet du når du skal ut og fiske

3. Finn frem makrell eller reker fra frysa (har ikke sier du? prøv å hal noe småsei som agn først, eller agn med den første fisken du får)

Ikke tin agnet, legg det i stampen med litt sjøvann i når du kommer i båten så er det sånn halvfrosset og ok å skjære opp.

God tur.

Det er ofte gode fiskeplasser der det er litt strøm i sjøen. Der sjøen slår mot odder og nes, over terskler på bunnen, grunner, etc. Ikke minst kan en ofte finne gode plasser for lyr slik.

Har prøvd meg litt med et par torskeruser siste uka. Fikk én småpen en på halvannen kilo, pluss flere mindre (steketorsk) som fikk gå ut igjen. Pluss flere små sei, lyr, lange, krabber... Satte rusene på ca 4 - 10 meter dyp. Er ikke erfaren på ruser, min fikk råd om å sette ganske grunt. På dagtid går nok torsken dypere, den går opp mot grunnere vann for å jakte om natta.

Med sluk ville jeg prøvd langs marbakken langs land. Fra bunn og opp langs tareskogen, slik Pinkvin sier. Regn med å miste noen sluker. Med større pilk ville jeg prøvd på grunner på ca 70 - 80 m dyp. Strimler av makrell beste agn å ha på pilken, lukter / blinker og henger godt på. Ekkolodd god hjelper, hvis du har tilgang til. Gi tilbakemelding i morra på hvordan det gikk, da

:fishing:

Guest Avmønstret#

Tareskog er tingen for torsken. I skråninger/skrenter og da gjerne i forbindelse med grunner. Men du får jo også torsk i kanter langsmed land og øyer/holmer, men da også mer annen fisk som feks lyr.

Om du skal ha borsme og lange kan du lete etter "hull" og fiske dypt.

Om det er torsk du vil ha så ville jeg ikke brukt mye tid på sandbunn eller stein. Men brosme og Lange kan du fort finne i steinur.

Guest Avmønstret#
En ting er å gå i sjø for motor, noe annet er å ligge stille og skvulpe, ja. :puke:

Spesielt når en skal holde på med agn og utstyr, og ikke kan feste blikket til horisonten.... :worry:

Kanskje derfor det er behagelig å ligge å skvulpe i sjøen i åpen båt fremfor "lukket", man ser horisont hele tiden? Og så sitter man nesten på vannlinja så bevegelsene blir jo minimale. I tillegg pleier jeg å ha med en fjøl/platebit som jeg setter oppå fiske/agnstampen/bøtta for å skjære agn slik at en ikke står med nesa ned i bunnen av båten og skjærer. Tror det er et poeng å ha "hue over ripa" når man driver med noe og ikke drive på i bunnen av båten.

Og agnet har jeg i ei bøtte/stamp med kaldt sjøvann sånn at det ikke stinker noe særlig.

• 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...