NOR15186 Startet 12.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 12.Januar.2013 Hei Jeg er i ferd med å kjøpe en båt i Italia, og vurderer hvorvidt jeg skal engasjere en "Marine Surveyor" for å få laget en rapport på båtens tilstand. Etter å ha kikket på innlegg på baatplassen er jeg usikker på verdien av dette, ref. https://baatplassen.no/i/topic/96388-tips-om-marine-surveyor-takstmann-i-nord-vest-frankrike/ Er det noen som kjenner til hva innholdet i denne typen rapporter vanligvis er, og hvorvidt det er smart å benytte en "Marine Surveyor"? Jeg er erfaren ift. båt selv, og kjenner båttypen jeg skal kjøpe godt. Mvh. Kajla Sitér dette innlegget Link to post
Zandra Svart 12.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2013 Hei Kajla Jeg har nylig fått følgende beskrivelse fra en surveyor i Italia: An outline of items inspected are as follows: Hull & Deck Structure: · General Visual Inspection. · Osmosis inspection & moisture meter readings. · Assessment of external & internal structure. · Bulkheads, framing & reinforcement. · Openings, ports, windows. · Skin fittings & sea cocks. · Steering gear. · Stern gear. · Stanchions, hand rails. · Bilge pumping. Machinery: We will not perform compression tests. We will make a general external inspection of the installation including bearers, hoses, fuel system and stern gear. We will request that the engine be run under load when the vessel is back in the water. We will take an oil sample for analysis if requested (+ 150 euros per sample). Electrical: General external inspection of installation, including generator (if applicable), switchboards, batteries & electrical and electronic outfit items. And Ground tackle. Fuel installations. Gas installations. Fire fighting equipment. Water installations. Toilet installations. Sea Trials: We will perform sea trials (weather permitting) and we will be checking engine performance, paying particular attention to exhaust emissions, signs of overheating, coolant or oil leaks, vibration in the transmission and drive-line, correct operation of steering and navigational equipment, etc.. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 13.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2013 Jeg ville absolutt ikke kjøpt en bruktbåt uten at den først var sjekket av en uavhengig surveyor. Disse menneskene er fagfolk, har utdannelse og erfaring, og jobben deres er å finne eventuelle feil. Det de finner må enten utbedres eller føre til passende avslag i pris. Det de tar for jobben kan fort vise seg å være vel anvendte penger. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 13.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2013 Sier meg enig med Regine III her. Min nåværende båt ble kjøpt i USA, og jeg var serdeles fornøyd med surveyor som ble gjort der borte. Takstmannen var ekstremt " pirkete " og det var dermed ingen overraskelser når båten annkom Norge. Vel anvendte penger... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.