Brym Startet 13.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 13.Januar.2013 (redigert) Har tenkt å kikke på denne ut i uken( http://bat.autodb.no/autodb/search.wa2?_cmd=results;AdItemId=1533022;SimilarAdItemId=1533022#img10205315 ) , og i forhold til hvordan den ser ut kontra pris er sannsynligheten for at jeg kommer hjem med båt er stor. Båten er perfekt for meg og jeg elsker alle løsninger og mulighetene ved båten, motoren lekker olje men jeg er nevenyttig nok til å ordne det. Jeg har derimot lite kunnskap rundt trebåter.... Men er denne tre? Hvordan pleier disse konverteringene her å gjøres? Er det bare gelcoat som er smurt på? Har den glassfiber og "the lot" er det alikevel noe å satse på? Jeg har hatt et par trebåter og forbinder det egentlig bare med mye arbeid og vann i kjølsvinet. Hadde egentlig bestemt meg for at det ikke skulle bli tre denne gang men siden denne er litt ubestemmelig så må jeg spør dere som sikkert har vært litt lenger i gamet og sett litt flere "løsninger" som dette. Redigert 13.Januar.2013 av kRRistian (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 13.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2013 I utgangspunktet skal du være veldig skeptisk til plastbelagte trebåter. Den viktigste årsaken til dette normalt blir gjort er å gi skroget noen få år lenger levetid, det betyr ofte at skroget er dårlig i utgangspunktet. Du får regnvann ned i båten, og dette slipper aldri ut. Det gjør at treverket råtner fortere enn noengang før. I en trebåt er all den strukturelle styrken i spant og skrogplank, og du risikerer å ende opp med et plastskall uten strukturell styrke. Og det vil råtne nærmest plasten utvendig først, så du får ikke sjekket det ordentlig uten å stikke hull i plasten. Ha med lommekniv, skrutrekker og gjerne en lang syl. Forsøk å stikke inn i skroget fra innsiden inn skrått under spantene en del steder. Andre plagsomme steder for råte er jo i kabinhjørner mot dekk og oppunder dollbord ut mot skroget. Når det er sagt, så er jo prisen ikke så gal mtp det utstyret som følger med.... furuno radar og en eller annen kartplotter kan vel forsvare kjøpesummen alene. Vær skeptisk, men om det virker greit, så slå til. Vær forberedt på litt arbeid. Enig i at det ser ut som en praktisk båt! Lykke til! Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Folk I Båt Svart 13.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2013 I utgangspunktet er slike båter å betrakte som vrak. Men, om man er heldig, kan man ha båt i noen år til en pris som tilsvarer et halvt års prisfall på den rette typen ny båt. Bare ikke legg noe større penger i den. Problemet jeg personlig hadde ansett som størst er hvor man skal gjøre av den når den ugjenkallelig ER et vrak. Noen deler/utstyr kan du få solgt, men selve båten vil du bli sittende igjen med. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2013 Enig med busterx. Men du kan ha båt i veldig mange år dersom dekket bak er laget selvlensende? I så fall flyter jo ikkje regnvann fritt i kjølen til enhver tid, og båten kan faktisk bli tørr innvendig Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Brym Svart 13.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2013 Selger sier pr. Mail at båten er tett og fin. Klarte å google opp den gammle annonsen som selger sikkert kjøpte båten gjennom http://bat.autodb.no/autodb/search.wa2?_cmd=results&AdItemId=1393758&SimilarAdItemId=1393758 Her var det litt mer info som trimflaps og litt andre bilder, dere kan se på bildet av dassen at det tydelig er en trebåt. Her der ialle fall treet friskt ut, men det er jo i innsiden av båten og ingen vet hvordan det ser ut på baksiden mellom glassfiberen og treet. Jeg kvir meg litt for å komme å kikke på en båt for å stikke skrujern gjennom skråget :-/ med mindre jeg kunne ha gjort noen "funn". Hvor er det størst sannsynlighet å finne noe råte? Det beste er vel å dunke litt å høre etter "hule lyder" for så å stikke gjenom der? Vet iallefall at jeg hadde blitt sur om noen kom å stakk i min båt uten å finne noe :-) Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 13.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2013 Et betimelig spørsmål er hvorfor båten selges igjen etter ett år, og hvorfor tilstandsbeskrivelse har gått fra "veldig bra" til "mindre bra" på ett år. Følger den umonterte Webastoen med på kjøpet? Den gamle annonsen spesifiserer også autopilot.... Dersom det følger med radar, kartplotter, autopilot og webasto så er jo ikke kjøpsprisen høy.... kostaden blir evt. hvordan du skal bli kvitt vraket om nødvendig. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
KARILLA Svart 13.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2013 Om dette er et godt kjøp eller ikke er vanskelig å si. Men om du tar prisen i betrakning og har båt i to år så har du hatt billig morro de årene. Prisen er ikke høyere enn prisfallet du pådrar deg ved å ta en ny båt ut fra leverandør. Så mitt råd er kjøp den kos deg, ikke legg mye penger i oppgraderinger o.l. Og selg eller kast den når den ikke vil mer. Lykke til :-)) Minner meg foresten om svunnedetider da vi kjøpte slitne snekker og koste oss med de en sommer eller to, mange gode minner å seine kvelder det ble:-)) Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
baatmann Svart 13.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2013 Eg trur det her er snakk om to forskjellige båter. Sist annonserte har henta nokre bilder frå den først annonserte. Dette er "fabrikkbygde" båtar som i utganngspunktet er like. Eg meinar at dei ikkje er plastbelagde, men det kan vel selgar svare på. Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 13.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2013 Tja, det er ihvertfall samme båten det er bilder av, både interiør og eksteriør er identiske. Tror nok det er samme båt..... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Bergen Svart 13.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2013 Jeg er enige med flertallet. Det er jo begrenset hva man kan få av båt til denne pengesummen. Virker den noenlunde tett og fri for lukt/råte så kjøp den og bruk den uten å legge for mye investeringer utover kjøpesum foruten litt maling. Så har du kanskje billig båthold et par år. Men er du sikker på at den er glassfiberbelagt? På bildene ser den ut til å være malt og teksten beskriver jo ikke plasting. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 13.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2013 Er enig i at båten ser malt ut, hyttetaket er definitivt plastet! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
bellen Svart 13.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2013 Uhh... Denne kjenner eg til, ja. Eg tror eg ville styrt unna ;) Sitér dette innlegget Link to post
svebe Svart 13.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2013 Hadde en trebåt på beg av 70 tallet som jeg kledde med polyester. Den var tett fra utsiden, men ble etterhvert meget råtten fra innsisden. På bildet ser det ikke ut som den er kledd med polyester og duk. Men mitt råd er - styr unna slike. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.