Jump to content

Båtsesongen er i gang på vestlandet.

gsg

Recommended Posts

Jo, men vi ante ikke hvor mye det kunne bli når vi kom lørdagen.

Men vi går ikke inn til helgen om det er is da også.

Byfjorden var fantastisk og samtidig farlig. Fikk oss et oppdrag med å slepe en til fLorvåg pga is i kjølesystemet. RS var bizzy med en båt som tok inn vann etter å ha vært isbryter i Vågen..

Hva synes du om lyden når du lekte isbryter Rolf ? :smiley:

I dei fleste havner er det som regel ledige plasser no i vintersesongen. Dersom en kontakter eigarane av desse får en som regel bruke desse, dei har kanskje båten stående på land.

Her i Florø har isen forsvunne fra dei største havnene i løp av uka pga. vinden.

Denne helga ser ut til og bli ei flott båthelg med sol, stille og blå himmel.

Det er fantastisk utpå nå, så det er nesten slik at eg lurer på å bytte båtplass slik at eg ligger isfritt lenger :smiley:

Eg kjem meg ut om eg vil, men er usikker på hvor lett det er å manøvrere inn på sida av flytebrygga etter tur.

Vi ligger ved Torgutstikkeren i Vågen i Bergen nå, og kan bekrefte innlegget ovenfor. Det var litt is når vi kom i går, men nå er det helt isfritt. Måtte brøyte gjennom ca 50 meter med 5cm is for å komme ut av hjemmehavnen, og er litt spent på hvordan vi skal komme oss tilbake nå som det er meldt 8-10 minusgrader i natt.

måtte gi opp å komme ut av båtplassen i dag. 5cm tykk is bak båten. .....................................

Hadde jeg bare hatt baugen ut nå :cryin:

Hvis du har solide fortøyninger/fortøyningsfester så er det utrolig hvor tykk is du kan bryte opp med bare propellstrømmen.

Med båten fortøyd "kjører" du forover og du bryter opp isen bak båten, og for å få større råk, så styrer du propellstrømmen med roret.

"Kjører" du akterover ( fortsatt med båten fortøyd ) så bryter du opp isen rundt og foran båten. Det tar noe tid, men som sagt det er mulig.

En nydelig dag på sjøen idag:-)

img_2149.jpg

Har akkurat kommet hjem fra en nydelig tur på sjøen idag, med redningsskøyten.

Har hatt oss en tur på fjorden idag i knallværet. Gikk opp Hjeltefjorden, med en avstikker på innsiden av Hauglandsøy før vi fortsatte nordover og inn Herdlesundet før vi gikk gjennom DeNaue, og opp forbi Skjelanger. Der traff vi på en flokk niser, og da vi gikk sørover gjennom Bognestraumen ble vi fulgt av en havørn.

Traff på noen spredte isflak nedover Radfjorden, og et belte med pakket is i litlebergen. Ellers var det isfritt, og blikkstille sjø.

Kort og godt 58 nautiske med ren terapi, samtidig som det var god trening for en tilflyttet båtfører som må gjøre seg kjent i området:-)

(Traff lite fritidsbåter idag, på tross av et aldeles nydelig vær).

Mvh
Simon

Ja, kanon flott utpå i dag også.. ang havørn, vi møtte på ikke mindre en 2 havørner utenfor knekt holmen, de forsøkte og sette klørene i en tilsynelatende skadet ærfugl. Den greide ikke dykke skikkelig når de kom ned mot den med " landings " understelle nede, og de trakk seg ikke unna før vi bare var knappe 50 meter fra de med båten. Regner med den ble dagens middag når vi fortatte videre mot Vågen. Lå en del lystbåter inne på Vågen.

Neste gang dere er ute med R-skøyten Simon,tar dere turen inn på Florvåg havn og knekker litt is, så jeg får litt avløsing he he.. :giggle:

Hvis du har solide fortøyninger/fortøyningsfester så er det utrolig hvor tykk is du kan bryte opp med bare propellstrømmen.

Med båten fortøyd "kjører" du forover og du bryter opp isen bak båten, og for å få større råk, så styrer du propellstrømmen med roret.

"Kjører" du akterover ( fortsatt med båten fortøyd ) så bryter du opp isen rundt og foran båten. Det tar noe tid, men som sagt det er mulig.

Ville ikke risikere å skade de andre båtene som også ligger fast i isen, når hele flytebrygga flytter seg om jeg skulle bruke propellstrømmen for å bryte opp isen. Har gjort det før med tynnere is, men nå er det for sisikabelt for de andre båtene. får vente på mildvær.

Sjelden man ser stadhavet så stille.

Kald og flott dag, balsam for sjelen.

stadhavet_i_farge.jpg

torsk.jpg

Nå er det bare å vente på mildvær så man får opp storseilet, det er innefrosset i en 100 kg isklump.

Lazybagen min fra 2010 er ennå så tett at den ikke lekker (ikke vært impregnert)

Får lage noen hull i bunnen så vannet forsvinner.

Redigert av volfro (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...