Jump to content

Mann Over Bord alarm systemer

Bitteliten

Recommended Posts

Ved single hand seiling der man går vaktsystem tenker jeg at det ultimate mareritt er å komme opp etter frivakt og oppdage at ens partner ikke er ombord lenger.

Hvilke systemer finnes som er bra for å gi alarm ombord og assistere gjenfinning av MOB?

Jeg er kjent med to systemer

Raymarine Life Tag - forutsetter så vidt jeg vet at det kobles til et annet Raymarine system for å gi input til plotter.

SeaMarshall http://www.seamarshall-us.com/man-overboard-alert-locate-system.html. Gir alarm og NMEA input til plotter.

Er det noen som kjenner fordeler/ulemper ved disse systemer - og om det finnes andre alternativer som er gode?

Telenor maritim radio har ett system som heter Mann over Bord.

Dette krever desverre også att mann har Vhf data ombord.

Systemet er unikt sånn att det ved MOB sender signal via VHF/DSC direkte til nærmeste kystradiostasjon, kommer rett opp som en nødmelding der,og legger seg rett i kartet med posisjon.

Det er ett system som er koblet opp mot båtens GPS/VHF.

Er vel i utgnagspunktet utviklet for fiskere, enmanssjarker, eller de som driver i slik næring, men ingen problem å sette det inn i hvilken som helst båt.

Kan utbygges så det stopper motor, vinsj ev det man vil av aperater/makineri ombord.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

AIS-SART er vel en god kandidat, f.eks denne: http://www.mcmurdomarine.com/en/products/personal-ais-beacon

AIS SART står som et alternativ - men gir det noen alarm ombord om en faller overbord? Poenget er jo at den sovende delen av mannskapet må vekkes - om ikke risikerer vi at MOBen er 25nm bak båten ved vaktbytte.

Zhink's innlegg kom samtidig med mitt. Den var interessant - en IMO godkjent AIS SART løsning. Hva er rekkevidden på en AIS SART?

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Dette systemet ser bra ut. Men en fordel med AIS-SART er at også vil involvere eventuelle andre fartøy i nærheten i søk. Dessuten kan kan lett ta med seg transponderen i sailbagen om man seiler med andre. Den største ulempen slik jeg ser det er rekkevidden. 4NM er jo lite, så på havseilas vil det vel gjerne være kun eget fartøy som vil fange opp signalet. En PLB EPIRB byr på andre fordeler, så kanskje kommer det noe som kombinerer AIS og EPIRB med tiden? Evt kan man jo ha begge deler, de koster jo ikke så mye.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg var med og testet ut Mobilarm sin Crewsafe v100 her i Oslo i november. Den opererer på vanlige VHFkanaler og sender ut alarm umiddelbart etter at personen faller i vannet. Deretter kommer det ny melding hvert 5. minutt. Meldingen er todelt: en DSC-melding og en talesyntesitering som gir Mayday-Man-over-board og en gps posisjon på kanal 16 eller en annen valgt kanal. Vi målte effektiv rekkevidde på mer enn 8 nautisk mil, med mottakerantennene i seilbåtmast (15 og 20 mtr).

Med NMEA-kobling mellom VHF og plotter vil DSC-meldingen gi symbol på plotteren. I tillegg går jo DSC-alarmen på VHF'en, så egen lydalarm burde være overflødig. Et bra system.

Crewsafe v100 virker jo som et kjempebra system. Men i Norge (og mange andre land) er det tydeligvis ikke lov å la enheten kringkaste til alle mottakere innen rekkevidde, den vil kun operere i såkalt "closed loop", dvs at den vil sende til 8 forhåndsprogrammerte MMSI. I closed loop, er også maksimal sendeeffekt 500mW mot 1W ellers.

Forskjellen mellom "closed loop" og "open loop" er beskrevet her: http://www.mobilarm.com/page/regional_profiles.html

In order to comply with telecommunications regulatory requirements, users in some areas can only use the Crewsafe V100 in a Closed Loop Regional Profile - when activated, the device will transmit a VHF DSC distress relay to a maximum of 8 pre-programmed radio destinations e.g. the MMSI number of the parent vessel radio plus 7 other radio MMSIs. There is no voice message.

Hva er årsaken til disse begrensningene ? Det er vel ikke så mange folk som faller i vannet at VHF sambandet ville bli overbelastet dersom disse enhetene fikk lov til å kringkaste med 1 W effekt ?

I den litt "lettere" enden av skalaen har Garmin kommet med et armbåndsur som blant flere maritime funksjoner har MOB-funksjon. Koblet med en Garmin plotter vil plotteren merke når armbåndsuret forsvinner over bord, og aktivere MOB-funksjonene i plotteren.

http://sites.garmin.com/quatix/

Klokka har GPS-navigator og regattafunksjoner for seiling, den kan også brukes til å styre en Garmin autopilot og vise NMEA2000 data ombord hvis du har Garmins NMEA2000 sender.

Øivind

Jeg fikk veldig lyst på en PLB1 fra www.oceansignal.com

På størrelse med en fyrstikkeske, 7 års garanti og batteriene varer i 7 år.

Ordet garanti er etter min mening det mest missbruke ordet i markedsføringen ulike produkter. Kjøper du noe dritt er "garantisten" borte når du krever pengene tilbake. Om dette produktet er bra eller ikke veit jeg lite om, men ordet garti vektlegges lite i min verden, spesielt når en ligger der midt på natta i Skagerak og finner ut at faenskapet ikke virker :smiley:

Redigert av Trykkern (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...