Bitteliten Startet 14.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 14.Januar.2013 Ved single hand seiling der man går vaktsystem tenker jeg at det ultimate mareritt er å komme opp etter frivakt og oppdage at ens partner ikke er ombord lenger. Hvilke systemer finnes som er bra for å gi alarm ombord og assistere gjenfinning av MOB? Jeg er kjent med to systemer Raymarine Life Tag - forutsetter så vidt jeg vet at det kobles til et annet Raymarine system for å gi input til plotter. SeaMarshall http://www.seamarshall-us.com/man-overboard-alert-locate-system.html. Gir alarm og NMEA input til plotter. Er det noen som kjenner fordeler/ulemper ved disse systemer - og om det finnes andre alternativer som er gode? Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 14.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 Er ikke single handed sailing at det bare er én ombord? Slik jeg oppfatter Lifetag, så registrerer det bare at man går overbord, gir en alarm og lagrer MOB på plotteren. Jeg ville foretrukket et system som gir mulighet til å peile inn posisjonen til den som ligger i sjøen. Lifetag virker mest som et "godværssystem" for meg. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Mulligan Svart 14.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 I en sånn båt til en sånn ferd ville jeg bruke autopiloten du finner i nesten alle de store, lange seilasene. NKE. Faller rormannen, eller noen andre, overbord, blir båten styrt opp i vindøyet. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 14.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 AIS-SART er vel en god kandidat, f.eks denne: http://www.mcmurdomarine.com/en/products/personal-ais-beacon Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Benji Svart 14.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 Telenor maritim radio har ett system som heter Mann over Bord. Dette krever desverre også att mann har Vhf data ombord. Systemet er unikt sånn att det ved MOB sender signal via VHF/DSC direkte til nærmeste kystradiostasjon, kommer rett opp som en nødmelding der,og legger seg rett i kartet med posisjon. Det er ett system som er koblet opp mot båtens GPS/VHF. Er vel i utgnagspunktet utviklet for fiskere, enmanssjarker, eller de som driver i slik næring, men ingen problem å sette det inn i hvilken som helst båt. Kan utbygges så det stopper motor, vinsj ev det man vil av aperater/makineri ombord. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Zhik Svart 14.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 Foreslår Kannad Safelink R10 AIS SART sammen med en alarm box fra Digital Yacht. Boksen heter AIS Life guard. Den gir en kraftig alarm ved innkommende AIS SART nødsignal. Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
Bitteliten Svart 14.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 (redigert) AIS-SART er vel en god kandidat, f.eks denne: http://www.mcmurdomarine.com/en/products/personal-ais-beacon AIS SART står som et alternativ - men gir det noen alarm ombord om en faller overbord? Poenget er jo at den sovende delen av mannskapet må vekkes - om ikke risikerer vi at MOBen er 25nm bak båten ved vaktbytte. Zhink's innlegg kom samtidig med mitt. Den var interessant - en IMO godkjent AIS SART løsning. Hva er rekkevidden på en AIS SART? Redigert 14.Januar.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 14.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 noen få NM, mener å har lest opp mot 4... Men har du AIS-mottaker ombord skal alarmen gå så snart senderen utløses mener jeg. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mulligan Svart 14.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 Hvorfor ikke gjøre det enkelt. http://www.nke-marine-electronics.com/en/nke-solutions/products/safety8902.html Bestill båten med en NKE autopilot. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 Har lest litt om NKE piloter, men ikke mye. Kommuniserer de med feks Raymarine og Furuno nettverk? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 14.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 Tja. De har sin egen bus. Topline. Men de leverer også en interface til NMEA 0183 på RS 422. Den eneste som når opp til NKE er B&G. Men de har kun en MOB knapp. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 14.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 Dette systemet ser bra ut. Men en fordel med AIS-SART er at også vil involvere eventuelle andre fartøy i nærheten i søk. Dessuten kan kan lett ta med seg transponderen i sailbagen om man seiler med andre. Den største ulempen slik jeg ser det er rekkevidden. 4NM er jo lite, så på havseilas vil det vel gjerne være kun eget fartøy som vil fange opp signalet. En PLB EPIRB byr på andre fordeler, så kanskje kommer det noe som kombinerer AIS og EPIRB med tiden? Evt kan man jo ha begge deler, de koster jo ikke så mye. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bitteliten Svart 14.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 (redigert) Plb epirb hjelper ikke langt til havs om man ligger i sjøen for moderskipet fanger ikke opp de signalene. 4 nm rekkevidde kombinert med flash på vest og kanskje bærbar vhf i lomma bør rekke i en båt som går 7-9 knop. Redigert 14.Januar.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 14.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 Jeg var med og testet ut Mobilarm sin Crewsafe v100 her i Oslo i november. Den opererer på vanlige VHFkanaler og sender ut alarm umiddelbart etter at personen faller i vannet. Deretter kommer det ny melding hvert 5. minutt. Meldingen er todelt: en DSC-melding og en talesyntesitering som gir Mayday-Man-over-board og en gps posisjon på kanal 16 eller en annen valgt kanal. Vi målte effektiv rekkevidde på mer enn 8 nautisk mil, med mottakerantennene i seilbåtmast (15 og 20 mtr). Med NMEA-kobling mellom VHF og plotter vil DSC-meldingen gi symbol på plotteren. I tillegg går jo DSC-alarmen på VHF'en, så egen lydalarm burde være overflødig. Et bra system. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Vestkystseiler Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Crewsafe v100 virker jo som et kjempebra system. Men i Norge (og mange andre land) er det tydeligvis ikke lov å la enheten kringkaste til alle mottakere innen rekkevidde, den vil kun operere i såkalt "closed loop", dvs at den vil sende til 8 forhåndsprogrammerte MMSI. I closed loop, er også maksimal sendeeffekt 500mW mot 1W ellers. Forskjellen mellom "closed loop" og "open loop" er beskrevet her: http://www.mobilarm.com/page/regional_profiles.html In order to comply with telecommunications regulatory requirements, users in some areas can only use the Crewsafe V100 in a Closed Loop Regional Profile - when activated, the device will transmit a VHF DSC distress relay to a maximum of 8 pre-programmed radio destinations e.g. the MMSI number of the parent vessel radio plus 7 other radio MMSIs. There is no voice message. Hva er årsaken til disse begrensningene ? Det er vel ikke så mange folk som faller i vannet at VHF sambandet ville bli overbelastet dersom disse enhetene fikk lov til å kringkaste med 1 W effekt ? Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 I den litt "lettere" enden av skalaen har Garmin kommet med et armbåndsur som blant flere maritime funksjoner har MOB-funksjon. Koblet med en Garmin plotter vil plotteren merke når armbåndsuret forsvinner over bord, og aktivere MOB-funksjonene i plotteren. http://sites.garmin.com/quatix/ Klokka har GPS-navigator og regattafunksjoner for seiling, den kan også brukes til å styre en Garmin autopilot og vise NMEA2000 data ombord hvis du har Garmins NMEA2000 sender. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Barbaria Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Den går vel ann å benytte denne også: http://www.nasamarine.com/proddetail.php?prod=Mobi Selv om den ikke finner noen. Er det noen som har testet den? Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
oivindg Svart 24.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2013 Lurer på om GPS-armbåndsur og bærbar VHF kan brukes i MOB-situasjoner? Altså at MOB kan lese av sin posisjon på armbåndsuret og kommunisere over VHF til dem som leter. Men slikt utstyr funker vel ikke når du ligger i vannflata i dårlig vær? Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Vestkystseiler Svart 24.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2013 (redigert) Det begynner å komme flere produkter som ligner på Crewsafe v100 som ÅtteGlass var med og testet. http://www.westmarine.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?productId=1052753&catalogId=10001&langId=-1&storeId=11151&storeNum=50157&subdeptNum=50205&classNum=50207#.UQGZsyc8B8E http://www.westmarine.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?productId=1052751&catalogId=10001&langId=-1&storeId=11151&storeNum=50157&subdeptNum=50205&classNum=50207#.UQGbwCc8B8E Edit: Jeg ser at Framtida allerede har nevnt ett av disse produktene. Redigert 24.Januar.2013 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Jeg har så langt konkludert med at Raymarines life tag system ser enkelt og greit ut til vært behov ettersom vi skal ha et Raymarine system. Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Det begynner å komme flere produkter som ligner på Crewsafe v100 som ÅtteGlass var med og testet. http://www.westmarine.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?productId=1052753&catalogId=10001&langId=-1&storeId=11151&storeNum=50157&subdeptNum=50205&classNum=50207#.UQGZsyc8B8E http://www.westmarine.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?productId=1052751&catalogId=10001&langId=-1&storeId=11151&storeNum=50157&subdeptNum=50205&classNum=50207#.UQGbwCc8B8E Edit: Jeg ser at Framtida allerede har nevnt ett av disse produktene. Selges av Seatronic også (hvis ikke det allerede er nevnt): http://www.seatronic.no/nodpeilesender-sart-c-87_454/kannad-safelink-r10-p-3647 Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Framtia Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Jeg fikk veldig lyst på en PLB1 fra www.oceansignal.com På størrelse med en fyrstikkeske, 7 års garanti og batteriene varer i 7 år. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Trykkern Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 (redigert) Jeg fikk veldig lyst på en PLB1 fra www.oceansignal.com På størrelse med en fyrstikkeske, 7 års garanti og batteriene varer i 7 år. Ordet garanti er etter min mening det mest missbruke ordet i markedsføringen ulike produkter. Kjøper du noe dritt er "garantisten" borte når du krever pengene tilbake. Om dette produktet er bra eller ikke veit jeg lite om, men ordet garti vektlegges lite i min verden, spesielt når en ligger der midt på natta i Skagerak og finner ut at faenskapet ikke virker Redigert 25.Januar.2013 av Trykkern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.