Jump to content

Yamaha 90 autolube kjøp?

Four

Recommended Posts

Tjaa... var slitesterke og gode motorer dette , men oppstart/prøvekjøring/komptest er vel å anbefale ! Ca 90..? :confused: Går jo greit fram av serienr. det , men det var jo uleseligt på bildet :giggle: ..?

ja, la merke til at akkurat det bildet var ekstremt uklart - og heller ingen bilder fra under dekslet... :diving:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

her er det bare å prute og bytte power trim ;-) http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=39287614

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Men hva gjør man når man ikke har eid en egen båtmotor før i det hele tatt?

Hva kan jeg se etter som "nybegynner"? Jeg fant en guide på det; http://www.klikk.no/motor/baat/article685371.ece
Men jeg forstår meg ikke på ting som i punkt 5:

"Vi vet alle at vann koker ved 100 grader under normalt atmosfærisk trykk. Men vann kan også koke i vanlig romtemperatur. Den prosessen kan for eksempel lett inntreffe når en propell eller ett girhus får et slag ved grunnstøting, og om du lar være å file bort ujevnhetene i etterkant. Når propellen farer gjennom vannet vil det koke rundt den ujevne overflaten, med tæringsskader som resultat. Disse skadene kan variere i størrelse og dybde.

Se derfor opp for dype skader, enten de skyldes kavitasjon eller tæring fra galvaniske strømmer. Om propellen er karva så er den lett å bytte for et par tusen kroner. Girhuset derimot koster langt mer."

Hva menes egentlig med koking? Hvilken effekt har dette for kjøringen?

Setter pris på alle erfaringer og tips om å kjøpe motor som nybegynner. Jeg vet nok ikke hva som egentlig er en god deal.

Kjøp så nytt som mulig, innenfor budsjett. Nyere motor = (som regel) lavere drivstoff- og vedlikeholdsutgifter. Verdt å ta med i regnestykket.

Ofte er det slik at annonse kan gi et visst pekepinn om personen som selger båt / motor. En annonse på en båtmotor der det er lagt mer vekt på å fokusere på motordeksel enn selve motoren, hadde jeg vært svært skeptisk til. Er jo egentlig j..... uinteressant hvordan dekselet ser ut, etter 20 år. Et bilde av selve motoren sier jo lang mer om dette er motor som er skrudd mye på, korrosjon, etc.

Joda

Ficht = første generasjon = ikke så bra driftssikkerhet i det lange løp.

E-tec = andre generasjon.. bedre driftssikkerhet

Ficht 90 veier forøvrig mere enn E-tec 90 da det er en tyngre V-4 konstruksjon.

Google er også nyttig her.. nok en gang

http://www.etecownersgroup.com/post/Is-etec-a-ficht-motor-4833068

http://www.thehulltruth.com/boating-forum/75731-whats-difference-between-e-tecs-other-di-2-stokes.html

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Ficht kom først, så en opptatering som het Ficht Ram, deretter ble motorene kalt DI. Og så kom e-tec. Så jeg vil si e-tec er fjerde forsøket

Ficht = første generasjon = ikke så bra driftssikkerhet i det lange løp.
E-tec = andre generasjon.. bedre driftssikkerhet

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ja hvis man skal være veldig nøye, men jeg tok de første forsøkene under ett som første generasjon siden disse vel var mere lik teknisk.

Men så da BRP overtok og fikk orden på sakene kom E-tec :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...