Four Startet 14.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 14.Januar.2013 Jeg lurte på om denne motoren kan være et trygt kjøp? Er den for gammel tro?Setter pris på nyttige ting å vite. http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=39190483 Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 14.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 Tjaa... var slitesterke og gode motorer dette , men oppstart/prøvekjøring/komptest er vel å anbefale ! Ca 90..? Går jo greit fram av serienr. det , men det var jo uleseligt på bildet ..? Sitér dette innlegget Link to post
Scand 7100 Svart 14.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 Er motoren bra så er dette verdens beste modell yamaha har laget.. Sprek og velbalansert.. Går steik billig ved rolig kjøring... Sitér dette innlegget Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell "Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell Link to post
tkb Svart 14.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 Men mest bilde av deksel, og ikke innenfor.. fristet ikke til den prisen.. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Tjaa... var slitesterke og gode motorer dette , men oppstart/prøvekjøring/komptest er vel å anbefale ! Ca 90..? Går jo greit fram av serienr. det , men det var jo uleseligt på bildet ..? ja, la merke til at akkurat det bildet var ekstremt uklart - og heller ingen bilder fra under dekslet... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 her er det bare å prute og bytte power trim ;-) http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=39287614 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
satyrion Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Jeg lurte på om denne motoren kan være et trygt kjøp? Er den for gammel tro?Setter pris på nyttige ting å vite. http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=39190483 Jeg så på denne motoren selv men om jeg skulle kjøpt den hadde jeg gått å sett nøye på den. Eldre påhengs motorer må sjekkes nøye har jeg lært. Sitér dette innlegget Link to post
Four Svart 15.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Men hva gjør man når man ikke har eid en egen båtmotor før i det hele tatt? Hva kan jeg se etter som "nybegynner"? Jeg fant en guide på det; http://www.klikk.no/motor/baat/article685371.eceMen jeg forstår meg ikke på ting som i punkt 5: "Vi vet alle at vann koker ved 100 grader under normalt atmosfærisk trykk. Men vann kan også koke i vanlig romtemperatur. Den prosessen kan for eksempel lett inntreffe når en propell eller ett girhus får et slag ved grunnstøting, og om du lar være å file bort ujevnhetene i etterkant. Når propellen farer gjennom vannet vil det koke rundt den ujevne overflaten, med tæringsskader som resultat. Disse skadene kan variere i størrelse og dybde. Se derfor opp for dype skader, enten de skyldes kavitasjon eller tæring fra galvaniske strømmer. Om propellen er karva så er den lett å bytte for et par tusen kroner. Girhuset derimot koster langt mer." Hva menes egentlig med koking? Hvilken effekt har dette for kjøringen? Setter pris på alle erfaringer og tips om å kjøpe motor som nybegynner. Jeg vet nok ikke hva som egentlig er en god deal. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 http://no.wikipedia.org/wiki/Kavitasjon Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Søringen Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Kjøp så nytt som mulig, innenfor budsjett. Nyere motor = (som regel) lavere drivstoff- og vedlikeholdsutgifter. Verdt å ta med i regnestykket. Ofte er det slik at annonse kan gi et visst pekepinn om personen som selger båt / motor. En annonse på en båtmotor der det er lagt mer vekt på å fokusere på motordeksel enn selve motoren, hadde jeg vært svært skeptisk til. Er jo egentlig j..... uinteressant hvordan dekselet ser ut, etter 20 år. Et bilde av selve motoren sier jo lang mer om dette er motor som er skrudd mye på, korrosjon, etc. Sitér dette innlegget Link to post
Four Svart 18.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2013 Noen som vet forskjellen på Evinrude Ficht Ram og Evinrude E-Tec? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 18.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2013 (redigert) Joda Ficht = første generasjon = ikke så bra driftssikkerhet i det lange løp. E-tec = andre generasjon.. bedre driftssikkerhet Ficht 90 veier forøvrig mere enn E-tec 90 da det er en tyngre V-4 konstruksjon. Google er også nyttig her.. nok en gang http://www.etecownersgroup.com/post/Is-etec-a-ficht-motor-4833068 http://www.thehulltruth.com/boating-forum/75731-whats-difference-between-e-tecs-other-di-2-stokes.html Redigert 18.Januar.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 18.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2013 Ficht kom først, så en opptatering som het Ficht Ram, deretter ble motorene kalt DI. Og så kom e-tec. Så jeg vil si e-tec er fjerde forsøket Ficht = første generasjon = ikke så bra driftssikkerhet i det lange løp.E-tec = andre generasjon.. bedre driftssikkerhet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 18.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2013 Ja hvis man skal være veldig nøye, men jeg tok de første forsøkene under ett som første generasjon siden disse vel var mere lik teknisk. Men så da BRP overtok og fikk orden på sakene kom E-tec Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 18.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2013 (redigert) joda, det store spranget i både teknologi og driftssikkerhet kom vel med e-tec Redigert 18.Januar.2013 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Four Svart 24.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2013 Er det prutemuligheter på denne? http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=39320787 Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 24.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2013 ja men den er nok for tung Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
yam2 Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 hadde en tilsvarende yamaha 70 1992 modell og den hadde samme farger så vil tro modellår er noe i rett leie. sjekk elektro tiltmotor for rust, ny koster mellom 5000-7000. hadde motoren i 10 år og meget bekymringsfritt å eie. vil tro rust er værste fiende Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.