Jump to content

riggen strammet feil, skade?

Alternes.

Recommended Posts

Riggen min er står ikke helt rett, akterstaget er nok strammet for mye og forstaget for lite nå som gjør at riggen nok heller ca ti cm for mye akerover.. nå er det slik at båten er pakket inn for vinteren og gjør det noe kronglete å få gjort noe med dette nå..

Kan dette feilspennet i masta ødelegge riggen, gjøre den skjev permanent eller noe?

båten brukes ikke i vinter og masta er av aliminium.

takker for alle svar :)

KNS MEDLEM

Alternes, ble det ikke til at du bor i båten nå i vinter?

Angående masta, så er det jo slik at masta gjerne står i spenn bakover når du seiler. Hvor mange cm som er riktig er vel avhengig av hvor høy den er og om det er masthead eller brøkdelsrigg...

-samtidig har jeg vel hørt at det er normalt å slakke ut på akterstaget når båten er i opplag. Men dette er det nok maaaange andre her som kan bedre enn meg.

Det stemmer at jeg bor i båten ja Eureka :) har bodd i den siden jeg kjøpte den i mai og stortrives :smiley: Det hadde vært gøy å lagdt til noen bilder så dere kunne ha fått sett hvordan jeg har det her. men jeg har gitt opp for lenge siden å få lagdt ut bilder. har prøvd mange ganger uten å få det til. trykker jeg på bildeknappen kommer det opp spørsmål om noe url greier? et nummer? noe slikt finnes jo ikke på bildene mine i mappa på dataen? jeg er ikke så inne på dette med data, men det kunne jo ha vært verdt et forsøk atter en gang med atter en forklaring :blush:

Redigert av Alternes (see edit history)

KNS MEDLEM

Det har jeg klart.. de blir lagdt til i arkivet her, men fortsatt ikke mulig å få de ut. og når jeg søker på det du sa kommer det opp alt mulig annet en hvordan å laste opp bilder. vet det finnes mange tråder om det her, men kunne ikke finne noen ved å søke på hvordan, legge ut, laste opp bilder. kan ikke forstå hvorfor i huleste det må være så avansert å få lagdt ut bilder her når man på alle andre sider kan legge ut bilder ved å laste de opp på enkleste vis fra albumet

Redigert av Alternes (see edit history)

KNS MEDLEM

Du kan f.eks. gå hit: http://bildr.no/

Last opp bildene dine der.

Kopier så teksten som står i feltet "BBCODE med miniatyrbilde til bruk i forum:" (Merk teksten med musa og trykk Ctrl+C).

Så går du tilbake til baatplassen. I tekstboksen når du skal skrive innlegg trykker du Ctrl+V for å lime inn koden.

Redigert av Steinsvik (see edit history)

OK, da har du en brøkdelsrigg, og disse er det vanlig at skal logge litt akterover. Effekten av det skal være at du klarer å ta litt mer høyde på kryss. På slike rigger varierer det litt hvor viktig akterstaget er for å holde masta oppreist, avhenger blant annet av hvor mye akterover vant/salingshorn er vinklet.

Eventuelt i tillegg til å hindre masta i å ramle forover, har akterstaget på slike rigger en trimmefunksjon, når du strammer akterstaget vil masta bøye seg og seilet flates ut, slik at det får mindre kraft. Dette er altså noe du gjør når det blåser mye og du ikke vil at båten skal krenge så mye.

Husk at når masta di logger litt akterover så er ikke det i seg selv noe tegn på at stag eller vant er strammet for hardt eller løst. Du kan godt få masta til å stå helt loddrett, både med nesten helt slakke vant/stag, og med vant/stag som er strammet til bristepunktet.

Du kan lese litt om hvordan du trimmer riggen din her Trim riggen slik - Seilas

Denne boka pleier å bli anbefalt: http://www.dedekam.com/seiltrim.html

Jeg mener vel også å ha lest at flere riggskader skyldes at stag/vant er satt for slappt en for stramt.

Redigert av quantumduck (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...