Alternes. Startet 14.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 14.Januar.2013 Riggen min er står ikke helt rett, akterstaget er nok strammet for mye og forstaget for lite nå som gjør at riggen nok heller ca ti cm for mye akerover.. nå er det slik at båten er pakket inn for vinteren og gjør det noe kronglete å få gjort noe med dette nå.. Kan dette feilspennet i masta ødelegge riggen, gjøre den skjev permanent eller noe? båten brukes ikke i vinter og masta er av aliminium. takker for alle svar :) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
znick Svart 14.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 Masten tar neppe skade, den er ganske så fleksibel. Det kan i verste fall oppstå krakellering i gelcoat der akterstag/forstag er innfestet dersom belastningen er svært stor. Avhengig av fordelingen av belastningen på dekk/skrog. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 14.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 Kan ikke tenke meg at det skal være noe problem, de spenninger/belastninger som er til stede unde opplag er uansett bare en brøkdel av belastningene når du seiler i hardt vær. Og både riggen og båten er jo konstruert for å tåle dette. Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 14.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 Da kan jeg sove godt om natta Takker så mye Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Eureka Svart 14.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 Alternes, ble det ikke til at du bor i båten nå i vinter? Angående masta, så er det jo slik at masta gjerne står i spenn bakover når du seiler. Hvor mange cm som er riktig er vel avhengig av hvor høy den er og om det er masthead eller brøkdelsrigg... -samtidig har jeg vel hørt at det er normalt å slakke ut på akterstaget når båten er i opplag. Men dette er det nok maaaange andre her som kan bedre enn meg. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 14.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 da jeg strammet for hardt på min Oksø 32 fikk jeg ikke opp døren på dass:o men det var bare å slakke litt igjen så ble det bra:) Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 14.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 (redigert) Det stemmer at jeg bor i båten ja Eureka :) har bodd i den siden jeg kjøpte den i mai og stortrives Det hadde vært gøy å lagdt til noen bilder så dere kunne ha fått sett hvordan jeg har det her. men jeg har gitt opp for lenge siden å få lagdt ut bilder. har prøvd mange ganger uten å få det til. trykker jeg på bildeknappen kommer det opp spørsmål om noe url greier? et nummer? noe slikt finnes jo ikke på bildene mine i mappa på dataen? jeg er ikke så inne på dette med data, men det kunne jo ha vært verdt et forsøk atter en gang med atter en forklaring Redigert 14.Januar.2013 av Alternes (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
jensemann2 Svart 14.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 Du må laste opp bildene først. Søk på "hvordan laste opp bilder" Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 14.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 (redigert) Det har jeg klart.. de blir lagdt til i arkivet her, men fortsatt ikke mulig å få de ut. og når jeg søker på det du sa kommer det opp alt mulig annet en hvordan å laste opp bilder. vet det finnes mange tråder om det her, men kunne ikke finne noen ved å søke på hvordan, legge ut, laste opp bilder. kan ikke forstå hvorfor i huleste det må være så avansert å få lagdt ut bilder her når man på alle andre sider kan legge ut bilder ved å laste de opp på enkleste vis fra albumet Redigert 14.Januar.2013 av Alternes (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
S/Y Emma Svart 14.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 (redigert) Du kan f.eks. gå hit: http://bildr.no/ Last opp bildene dine der. Kopier så teksten som står i feltet "BBCODE med miniatyrbilde til bruk i forum:" (Merk teksten med musa og trykk Ctrl+C). Så går du tilbake til baatplassen. I tekstboksen når du skal skrive innlegg trykker du Ctrl+V for å lime inn koden. Redigert 14.Januar.2013 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Alternes. Svart 14.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 Takker :) da blir det nok et forsøk Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Alternes. Svart 14.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 (redigert) tatt mellom leka og brønnøysund mot åpent hav. på vei til tjøtta i sommer Redigert 15.Januar.2013 av Alternes (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
S/Y Emma Svart 14.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2013 (redigert) Ikke bruk den boksen det står "HTML med miniatyrbilde til bruk i nettsider o.l.:", men den der det står "BBCODE med miniatyrbilde til bruk i forum:" Redigert 14.Januar.2013 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Alternes. Svart 15.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 (redigert) Da fikk jeg det til..Takker!! Dette har vært hodebry i lang tid, hehe. Redigert 15.Januar.2013 av Alternes (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Alternes. Svart 15.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Det var gøy å endelig få dette til så her har dere noen flere bilder av damen.. når det skal sies så er dette også en ytterst sjelden båt, det er vist ikke produsert mer en 5 stykker av den.. Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
S/Y Emma Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 (redigert) Synest skroget ligner litt på Bostrøm 31 Redigert 15.Januar.2013 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Alternes. Svart 15.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Lignet litt ja.. dette er derimot en belle, designet av sigurd herbern. forøvrig tenkte jeg at jeg skulle montere brakett og påhengsmotor på den før sommeren for å ha en ekstramotor for økt sikkerhet.. hvor stor motor tror dere at jeg må ha? Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
quantumduck Svart 16.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2013 Det ser ut som en masthead-rigg, dvs. forstaget går helt opp til mastetoppen? Og vantene er ikke vinklet bakover? Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 16.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2013 vantene er vinklet bakover.. forstaget går ikke helt opp men det gjør derimot akterstaget Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
quantumduck Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 (redigert) OK, da har du en brøkdelsrigg, og disse er det vanlig at skal logge litt akterover. Effekten av det skal være at du klarer å ta litt mer høyde på kryss. På slike rigger varierer det litt hvor viktig akterstaget er for å holde masta oppreist, avhenger blant annet av hvor mye akterover vant/salingshorn er vinklet. Eventuelt i tillegg til å hindre masta i å ramle forover, har akterstaget på slike rigger en trimmefunksjon, når du strammer akterstaget vil masta bøye seg og seilet flates ut, slik at det får mindre kraft. Dette er altså noe du gjør når det blåser mye og du ikke vil at båten skal krenge så mye. Husk at når masta di logger litt akterover så er ikke det i seg selv noe tegn på at stag eller vant er strammet for hardt eller løst. Du kan godt få masta til å stå helt loddrett, både med nesten helt slakke vant/stag, og med vant/stag som er strammet til bristepunktet. Du kan lese litt om hvordan du trimmer riggen din her Trim riggen slik - Seilas Denne boka pleier å bli anbefalt: http://www.dedekam.com/seiltrim.html Jeg mener vel også å ha lest at flere riggskader skyldes at stag/vant er satt for slappt en for stramt. Redigert 17.Januar.2013 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 17.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 Takker så mye for god info der.. Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.