Jump to content

Ønsker innspill til båtblad

Vetle Børresen

Recommended Posts

Jeg driver bare med gammeldagse tre-robåter, og har ganske god kontakt med det vi med en samlebetegnelse kan kalle "trad.-båtmiljøet". Eneste landsdekkende bladet som jeg kommer på i farten, som omhandler dette, er magasinet "KYSTEN", som forbundet med samme navn gir ut.

Både trad.-båtmiljøet og KYSTEN-bladet er nokså "bakoverskuende", med en god del vekt på restaurering av gamle båter, museumsdrift, gamle tradisjoner og robåtbruk i gamle dager - uten at jeg skal filosofere så mye over årsakene.

Men svært mange av eierne av gamle robåter, får dem billig - eller til og med gratis! - og båtene blir bl. a. av denne grunn "DIY-båter"; folk snekrer og mekker på egen hånd, dels fordi det er svært dyrt å sette en båtbygger til arbeidet, og dels fordi gamle trerobåter gjerne eies av litt netthendte folk som gjerne snekrer sjøl. De er gjerne helt utenfor trad.-båtmiljøet. Og dette er ofte folk som faktisk bærer på tradisjonen fra den riktig gamle kystkulturen om å tenke ut og lage løsninger på egen hånd.

Min erfaring er at gammeldagse trerobåter har et ganske stort og ubrukt potensiale til å bli praktiske allbruksbåter for vanlige folk som tåler vind og skvett (les: kan kle seg - "vanntett på kroppen istedet for på båten"). Robåtene er selvsagt lettrodde, og kan dessuten både seiles - ikke bare med store og utfordrende seil, men også med trygge, små rigger! - og brukes med påhengs.

Så her er antakelig et stort felt som kan bli mangslungent og omfatte mange etterhvert: Reportasjer om hvordan folk innretter og bruker robåtene sine, og korte og lange robåtturer. Og selvsagt også omtale av nye robåter, robåtprodusenter og gamle tradisjoner knyttet til robåtene ("gå KYSTEN-bladet i næringa").

Det er mange ulike typer av trad. robåter rundt om på kysten, og i de aller fleste Kystlagene (lokalforeninger av Forbundet KYSTEN - se http://www.kysten.no/) er det folk som eier robåter og folk som har greie på dem.

Men det er viktig å "grave frem" robåtbrukere utenom Kystlagene også.

Jeg leser ikke båtblader så jeg burde kanskje ikke kommentert denne tråden, men i den grad jeg leser stoff relatert til båt så liker jeg best å lese gode turfortellinger/reiseskildringer/opplevelser m.m. Ikke av typen "rundt kapp horn i orkan", men mer av den typen som folk flest kan oppleve.

Båttester er uten interesse siden jeg ikke har noen planer om å bytte båt. På utstyrsfronten kunne jeg godt tenkt meg grundig artikkel som omhandlet valg av seil for turbruk. Gjerne en artikkel som fokuserte på kvalitet og holdbarhet og med tips om hvordan man kan orientere seg i denne jungelen av seiltyper uten å måtte sette seg inn i en haug med faguttrykk og produksjonsmetoder.

Smarte praktiske løsninger på småting som ikke koster så mye kan også være av interesse.

Kjøpte siste utgave av Båtens verden i kveld. Har så langt bare fått bladd gjennom bladet, men så ganske bra ut. Var jo både tre- og seilbåt stoff t.o.m., for de som digger det :wink: Og så ut til å være en del LESE-stoff, også lengre artikler.

Er tilbud på abonnement hvis en bestiller før 30. januar (kr 249,-), så får prøve et år.

Noe som ellers er en mangel ved de fleste båtblader er reportasjer fra andre deler av landet enn indre Oslofjord. Vi har en fantastisk skjærgård rundt hele kysten.

Jeg er veldig enig i deg i at vi har en fantastisk skjærgær rundt kysten, men er helt uenig med deg når du mener det er mest av artikler om steder i indre oslofjord i båtblader. De båtbladene ville ikke blitt gamle som skulle skrevet om kanskje ti steder omigjen og omigjen.. Det er grunn til at de aller fleste som har båtplass i indre oslofjord ønsker seg langhelger så de kan komme seg til vakrere steder "litt" lengre unna.

Jeg synes tvert imot at noe av det beste med både seilas og Seilmagasinet er alle artiklene og de flotte bildene fra stedene på vestlandet og hele kysten nordover.

På bildene ser det nesten varmt ut enkelte steder så det er nesten så en så solhungrig sjel som meg begynner å planlegge turer oppover langs kysten, men jeg tviholder enda på at til den tid kommer at jeg har mer enn fire ukers ferie, så skal jeg ha ferie der sjansen for finvær, varme og badetemperatur over 19,7o er størst. For meg er det Sørlandet som gjelder, da mine fire uker er i fellesferien og jeg nekter å seile i kø på svenskekysten selv om jeg synes det er veldig vakkert der også.

Er ingen storkonsument av båtblader. Årsaken er nok at mye av det som presenteres i disse bladene er svært distansert fra hva en båtinteressert mann oppi nord forholder seg til innen båter og båtliv.
Men med båteiende familie i indre Oslofjord skjønner jeg jo at man lever i forskjellige verdener. Så de bladene som eksisterer har helt sikkert sitt marked.

Noe jeg er nysgjerrig på er disse som driver med trollingfiske.

Nå er jeg grønn på hva trollingfiske er for noe, men dette bladet retter seg vel først og fremst mot fritidsbåteiere og da er vel egentlig ikke yrkesfiske så veldig salgbart materiale selv om det selvfølgelig vil være en og annen som er interessert i det også. (om det er slik at trollingfiske er yrkesfiske da... om ikke, ber jeg så mye om unnskylding og fortsetter å være blond)

Jeg har lest Seilas og Seilmagasinet nå i flere år, men har nå en pause... må puste ut litt i bakken for å si det slik. De to bladene er hver for seg før og nå samlet fokusert på:

Nye båter - Det er penger jeg ikke har

Annonser for nytt utstyr - Noe av det er slikt jeg sikler etter og kanskje sjekker nøyere

en og annen reiseskilding - Noen av de fenger meg og er de godt skrevet er det kanskje verd abbonementet for hele året

en og annen prosjekttråd - ikke så ofte det er prosjekter jeg har behov for, men med tre årganger er jeg godt dekket

et og annet havnetips - Her kan jeg virkelig dømme meg bort og glede meg til jeg har mer enn fire uker ferie så jeg rekker helt frem til stedet uten å gå glipp av hele sommeren sørpå.

nyheter som kommer - en og annen dubbeditt tenner jeg skikkelig på... faan... 3.567,- + mva.... Glem det.....

praktisk råd fra en "ekspert" - For å bli ekspert i disse bladene, er det nok å være villig til å uttale seg tror jeg... det er mange rare tips ute å går.

annonser for nye motorer - Nei takk... jeg må kjøpe brukt om den ikke kan repareres

annonser for forsikring - jada... jeg vet jeg burde byttet

annonser for bryggeannlegg - jeg er ikke grunneier og har ikke lov å legge ut brygger i hytt å pine

annonser for biler - halloooo

annonser for tillhengere - båten min veier 7 tonn og har ikke vært på land de siste tre år, bilen har ikke hengerfeste

annonser for seilmakere - sukk.... jeg skulle så gjerne.... Pøsj.... Bus i storseilet og Gaffa i Genoaen får duge et år til....

Så jeg beklager... jeg vet ikke helt hva jeg savner i båtblader akkurat nå. Jeg savner ikke så mye i de to-tre komplette årgangene jeg ikke helt har klart å kvitte meg med, men dere skal ikke se bort ifra at mitt neste abbonnement blir på Båtens Verden og ikke tidligere nevnte tidsskrifter når tiden er inne.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

RSL: Norske yrkesfiskere som livnærer seg vha. trolling hever nok for en stor del minstelott tror jeg.

Årsaken til at jeg nevnte trolling er at dette virker ganske spennende. Både med tanke på selve fiskemetoden, utstyret og båtene de bruker. Noen båtene ganske spesialisert av eierne selv.

Spesielt for oss som er litt dingsofil virker dette ganske interessant. Det er liksom litt mer enn et juksahjul, noen garn eller ei line.

Vet godt at de tradisjonelle båtbladene fokuserer mest på det du ramser opp, så da kan det kanskje være en ide for et båtblad å finne ei lita nisje ved å ha en og annen reportasje om fritidsfiske fra båt? Vet ikke. Men jeg ville absolutt gått for et slikt blad.

Jeg var innom Narvesen i går, og jeg ser rett og slett ikke forskjell på båtbladene ut over at de har ulikt navn. Innholdsmessig er de klin like (kikket ikke i Seilas og Seilmagasinet). I tillegg har jeg allergi mot disse eldre mennene som lar seg avbilde med disse kaskjettene i kronikkspaltene med "sterke meninger". Enten det er den blå fra KNBF (Morn' du) eller det er den svarte vestlandske/nordnorske varianten.

Mitt inntrykk er at mange yngre eier båt sterkt motivert av sin interresse for fisking. Muligens kan slike reportasjer bli noe som rekrutterer yngre lesere? Noe som dælan meg burde tenkes på i redaksjonene til dagens blader der snittalderen på dem som figurerer i reportasjene (og i redaksjonen) er faretruende høy.

Med forbehold om det bladet som tråden omhandler. Fant det ikke i går, og har ikke vært klar over at det eksisterte.

Redigert av busterx (see edit history)

Jeg abonerer for tiden på ingen båtblad men mitt favorittblad er "Practical Boat Owner" som jeg kjøper av og til på flyplassen.

Jeg enig i at det å fokusere på praktiske løsninger, bruktbåter og mindre båter er absolutt en fordel. Ta også med den ene eller andre historie om en seilbåttur og ikke minst perler i vestlandet.

En metode å få stoff er jo å lese dette forum, snappe opp trender eller gode tips og bearbeide disse til et journalistisk produkt.

Ellers er det bare å gratulere med stayer-evnen å har klart dere i så mangen år. Respekt.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Sjå gjerne mot Practical Boatowner. Dette bladet har mykje av det innlegga her etterlyser. Dei engelske båtblada ligg generelt på eit høgare nivå enn dei norske, både når det gjeld testar og innhald elles.

Jeg abonerer for tiden på ingen båtblad men mitt favorittblad er "Practical Boat Owner" som jeg kjøper av og til på flyplassen.

Jeg enig i at det å fokusere på praktiske løsninger, bruktbåter og mindre båter er absolutt en fordel. Ta også med den ene eller andre historie om en seilbåttur og ikke minst perler i vestlandet.

En metode å få stoff er jo å lese dette forum, snappe opp trender eller gode tips og bearbeide disse til et journalistisk produkt.

Ellers er det bare å gratulere med stayer-evnen å har klart dere i så mangen år. Respekt.

Helt enig her. Se mot PBO så har du en oppskrift for større opplag, tror jeg og. Holder ikke seilas lenger, holder "båtens verden" forsatt, men mest pga dere var underdogs mot de "store" bladene.

Kommer nok til å holde båtens verden en sessong til, men (skulle bare mangle) dere rekker ikke PBO til knærne. (jeg er lykkelig abonnoment av PBO)

Redigert av onkel_ove (see edit history)

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Jeg leser ikke mye norske båtblader, ikke så mange utenlandske heler, men kanskje ett og annet PBO. Grunnen er nok at jeg opplever det blir mye oppatt og oppatt når en har fulgt dette fra tidlig 70-tall. Men en ting undres jeg på. Dere som er unge ser sikkert også at papir er på vei ut i mange sammenheng. Hvorfor ikke forsøke en digital båtblad-variant. Ja, det er problemer rundt det, men dette er på på vei i inn både når det gjelder aviser og nær sagt alle former media, og den første til mølla osv. Lykke til i alle fall.

Jeg leser ikke mye norske båtblader, ikke så mange utenlandske heler, men kanskje ett og annet PBO. Grunnen er nok at jeg opplever det blir mye oppatt og oppatt når en har fulgt dette fra tidlig 70-tall. Men en ting undres jeg på. Dere som er unge ser sikkert også at papir er på vei ut i mange sammenheng. Hvorfor ikke forsøke en digital båtblad-variant. Ja, det er problemer rundt det, men dette er på på vei i inn både når det gjelder aviser og nær sagt alle former media, og den første til mølla osv. Lykke til i alle fall.

Helt enig!! Start feks. med å la eksisternde abonenter få gratis tilgang til de digitale sidene, og at man kan velge vekk papir utgaven om det er ønskelig. Da er man i gang. :thumbsup:

Enig i dette. PBO kan no til dømes kjøpast digitalt.

Det er riktig. Hadde det selv som Zinio abonnement en stund.

Men jeg er litt uenig i at digitalt er best. En båtblad skal man kose seg med. Store bilder og "magasinfølelsen" får man ikke på en tablet. Man får så mye på innboksen sin da blir en blad i håndet litt mer spesiell.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Jeg leser aviser på nett da det er ferskvare, men all annen lektyre vil jeg ha på papir.

Bruksanvisninger, tidsskrifter, X-ord o.l. Finnes en bruksanvisning kun på PDF, printer jeg den ut og legger den sammen med resten av bruksanvisningene jeg har.

Dette gjør jeg selvfølgelig ETTER at jeg har lest igjennom og det gjøres ofte på dass.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Båtblader leser jeg i badekarret i vinterhalvåret :smiley: Bedre med papir enn Pad, da !

Leser faktisk båtblad i badekaret jeg også hehe.. Må ha det i papirform ja.. Ellers brukes ipaden flittig til båtstudering ellers samt kartlesing og ruteplanlegging

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Leser faktisk båtblad i badekaret jeg også hehe.. Må ha det i papirform ja.. Ellers brukes ipaden flittig til båtstudering ellers samt kartlesing og ruteplanlegging

Vanntett pose til nettbrett...

http://www.seatronic.no/ipad-iphone-pc-utstyr-c-391/vanntett-pose-til-nettbrett-p-3764

Redigert av Fargo Lillehamme (see edit history)

Mer stoff om eldre plastsnekker er noe jeg savner. Var for ikke så lenge siden en repotasje om en eldre RISØR 27 (tror det var båtnagasinet ) og det er lesestoff jeg liker. Har en ELWARO 30 selv så hadde vært helt topp med en repotasje om en slik :smiley: men ellers er alt som har med plastsnekke stoff jeg savner. og selvfølgelig nye og nyere snekker også. ellers så støtterjeg de andre innleggene hær om mer stoff for oss vanlige folk Til slutt vil jeg bare si STÅ PÅ vi trenger dere :thumbsup: skal få bestilt meg et abo

ELWARO 30 :thumbsup::thumbsup::thumbsup: bor på SØNDELED :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Her var det jammen mange gode innspill som vi skal ta med videre! Første tiltak er å bli mer aktiv her på forumet :-)

Tusen hjertelig takk for alle innlegg så langt!

Det skal bli morsomt å følge utviklingen Vetle. Forøvrig tror jeg noen av nettbrett-gutta er inne på noe når de snakker om nettbrettutgave. Jeg foretrekker papir og vet ikke kostnadene for å starte en nettbrettutgave, men om ikke kostnadene er all verden kan det betale seg godt å sjekke det ut.

Jeg er forøvrig veldig glad i å lese om hva som skjer av grilling og bålbrenning på holmer & skjær. Ikke alt bør være like "familievennlig", men ikke rølpereportasjer. Ta båten ut, eller bli med andre og gå bananas med kamera og notatblokk. Jeg tror sågar de fleste ville synes det var hyggelig og gøy å bli avbildet og intervjuet. At det skjer mye sosialt og hygge ute på holmer og skjær er jo hevet over enhver tvil, takk & lov. Hehehe.

Båt treff som østfoldtreffet, og gjerne andre treff rundt om. Jo flere treffreportasjer, jo flere linselus "som undertegnede" som kjøper bladet for å se bilde av seg selv. ;-)

Jeg istemmer også i plastsnekkereportasje-koret.

Og sist men ikke minst:

Velkommen til Baatplassen!!

Redigert av Lovart låring (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

Eg har ikkje holdt noko båtmagasiner sidan eg vart båteigar. Men nå har eg vert inne å bestilt BV .

Eg har kjøpt nokre andre båtblad i ny og ne. Å sitte i båten med kaffikoppen og kose seg med slike blad når borna har lagt seg er koselig.

Men sidan eg aldri har lest BV så føler eg ikkje at eg kan komme med innspill.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...