Jump to content

Viktigheten av 2-komp primer under vannlinjen på glassfiberbåt?

jensemann2

Recommended Posts

Jeg har en Sea Ray 215 som jeg kjøpte i høst. Den kommer til å stå på land hver vinter, men ligger ute fra mai til oktober. Den er ikke primet med 2-komponent(antipest/ epixyprimer) Jeg vet ikke om jeg gidder å gjøre dette heller. Er det noe vits? Bunnstoffet som sitter på nå er litt skallet av enkelte steder så må nok pusse over båten før jeg stoffer på nytt, men er ikke så gira på å ta vekk ALT, og det må jeg jo hvis jeg skal prime.. Hva mener dere?

Jeg har gjort dette på to båter i min tid. Det er jo en forsikring nettopp for å ikke få plast pest som det heter. Det er en driit jobb...men masse gode føleleser når arbeidet er utført. På siste båten brukte jeg skrape ( måtte slipe denne hele tiden) , siden sparkle jobben var omfattende på den første. Brukte ca 20 timer på skrape jobben (32 fot). Skal du ha båten lenge, vil jeg anbefale å gjøre arbeidet.

Dersom du begynner å skrape av bunnstoffet nå, mens det er generøst med kuldegrader sparer du mye arbeid. Bunnstoffet blir sprøtt når det er kaldt, og går egentlig ganske lett av med en god skarp skrape. Husk bare å file ned eggen på kanten av skrapen,så blir det ikkje så lett striper i gelcoaten.

Pusse etterpå med 40 papir, og når varmen kommer smør på to komponent. Veldig betryggende å ha et dønn tett skrog uansett..

Gjorde samme jobben på båten min i fjor.. godt når du er ferdig, PS husk verneutstyr... :yesnod:

Bunnstoffet henger bedre på skroget hvis det er primet. Så det du evt legger i ekstra arbeid med å skrape og pusse ned skrogbunnen nå, kan du kanskje spare inn en del på mtp senere sesongers vedlikehold. Hva med en dugnadsgjeng av venner / familie? Skrapinga er det verste, pussing med maskin og malerjobben er forsåvidt ikke så gal. Forstår godt det ikke frister å gå løs på en slik jobb mutters alene. Skrapet, pusset og primet sjøl en 14 foter i våres, var glad den ikke var større akkurat da :worry: Men veldig god følelse når jobben er gjort, du vet at båten er godt beskyttet og den ser flott ut :thumbsup:

Når det gjelder plastpest, er dette problemet størst hvis båten ligger i brakkvann / ferskvann. Er dette en båt du planlegger å ha noen år, vil du nok ikke angre på at du har primet den, når det først er gjort.

Dette med denne såkalte plastpesten er noe forunderlige greier.. jeg fikk en 14 ft åpen rana av bestefaren min for en del år siden. båten var fra 80 tallet men hadde aldri vært i bruk når jeg fikk den, båten hadde vært lagret opp ned på land siden var ny og aldri vært i sjøen. alikevel hadde den begynt å få blærer med pest på undersiden :confused:

KNS MEDLEM

begrenset sier du... hvordan kan det da ha seg at båten min fikk plastpest uten å noengang ha vært på sjøen :confused:

En av de første betingelsene for å få plastpest er at det er vann på den ene siden avskroget. Plastpest er ikke et virus som spres seg i luften, det er et problem basert på dårlig støpekvalitet kombinert med nedsenking av vann over lengre tid. Din båt hadde nok ikke plastpest, bare dårlig støp!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det er vel også slik at gelcoaten i seg selv ikke er 100% vanntett. Den vil ikke alene hindre at det kommer fukt inn til glassfiberen. Og er det ikke slik at det er i glassfiberen at osmose/plastpest-gassen dannes, etter innsig av vann ? Men noen støk 2-komp primer forhindres det at det kommer vann inn undenifra i alle fall.. Jeg har 5-6 strøk med primer på min. Drittjobb å skrape ned, men verdt det !

Redigert av Worry II (see edit history)

Så lenge båten ligger på land vinterstid, så får plasten mulighet til å tørke ut hvert år. Da er faren for plastpest minimal. Om man har båten på sjøen året rundt kan det være en fordel med epoxyprimer. Men selv den er ikke 100% tett, så helt garantert er man aldri.

Så i trådstarters tilfelle: Skrap om du har tid og lyst, om ikke annet så sitter du med en god følelse etterpå. Hvis ikke, bare flekk og sats på at det går bra. Sannsynligheten for at det vil gå greit uansett metode er veldig stor...

En fordel med primer er at bunnstoffet gjerne sitter bedre enn direkte på gelcoat da, ikke dumt bare det...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg ville skrapt og pusset det jeg gadd og deretter smurt på et lag med vanlig en-komp primer for å få godt feste for bunnstoffet. En-komp primer har vel ikke annet formål enn nettop å gi godt feste for selve bunnstoffet. Bruk bunnstoff av en annen farge enn primeren slik at du ser hvor du må flekke året etter og sånn sett slipper å stoffe hele bunnen hvert år.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...