Jump to content

Badeplattform vs badestige

Marna

Recommended Posts

Siden jeg nå har anskaffet ny båt, og denne ikke har hverken badestige eller -plattform, ønsker jeg litt råd om hva som er best. Den gamle Selcoen hadde badestige, og denne fungerte relativt greit, selv for en mann av en viss størrelse. Den nye båten er en Ancas 24. Hvilke erfaringer har dere, hva ville være best, særlig med hensyn til sikkerhet?

mvh

M.

Marna

I Nordisk Småbåt Standard var det krav til at en person skulle kunne komme seg opp i båten uten hjelp. Enten ved faste trinn, faste leidere eller foldbare/teleskopiske leidere. Nederste trinn skal være 20 cm. under overflaten. Teleskopiske/foldbare skal kunne foldes ut fra sjøen. Aner ikke hvordan dette er behandlet under EU-direktivet, men det finnes vel en peker noe sted.

Store Norske Kullseilingskompani.

Hei.

Jeg har ikke badeplattform, men badestige som kan svinges ganske dypt ned i vannet. Den er grei å felle ned fra sjøen. Men vet ikke helt hva jeg skulle med en badeplattform. Hadde vi hatt små barn, kunne de sikkert hatt moro av å sitte på plattformen og sparke med beina i vannet. Og hadde jeg vært redd for at sjøvannet skulle tørke på kroppen etter et bad, hadde det vært greit å stå der og dusje. Men hva annet kan den brukes til? Kjettingen fra vinsjen går inn i båten.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Badeplattformen og badestigen har ulike funksjoner, så jeg er godt fornøyd med å ha begge deler. Badestigen må kunne nås fra sjøen, men like viktig er det at den er lang nok. Det er ofte et c-moment, særlig for litt eldre, å komme seg opp stigen fra sjøen, spesielt hvis man er godt kledd (og det skal man pr. definisjon være når man faller i sjøen om vinteren)

Laholm

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...