Jump to content

Delfiner i nordland

Alternes.

Recommended Posts

Men hva heter denne sorten? Jeg selv innsisterte på at dette måtte være nise før de dukket opp helt på siden av båten og fikk se størrelsen på de, de var 3 ganger så stor som en nise, det var min bedre halvdel som informerte meg om at dette er en delfin art og på ingen måte noen nise,hehe.. men det var veldig gøy å få oppleve å se de på så nært hold.. i etterpåklokskapens navn så forbante jeg meg på at jeg ikke stoppet båten og prøvde å bade med de :lol:

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Hva som er den korrekte betegnelsen veit jeg ærlig talt ikke. Det er jo en delfin, men det er vel en sekkebetegnelse på flere varianter.

Springar eller Kvitnos er navnene som blir brukt av folk langs hele kysten, og det kryr av dem.

Har sett forskjellige varianter både da jeg reiste på fjerne farvann og i hjemlige strøk. De oppfører seg alle på samme måte rundt båter og skip. De er bare forskjellige i farge og størrelse.

Nisa er mye mindre, har ikke det typiske delfinnebbet og er mye "latere" i bevegelsene. Den ruller bare.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...