Alternes. Startet 16.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 16.Januar.2013 (redigert) Dette bilde tok jeg i leirfjorden i sommer, Og du ser rett! dette er delfiner og ikke nise! noen som har hatt lignende opplevelser og kanskje bilder i disse trakter? :) Redigert 16.Januar.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Folk I Båt Svart 16.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2013 Er vel det vi kaller for "springar". Er vanlig i hele Nordsjøen, Norskehavet og Barentshavet. Kan vel være så politisk ukorrekt å si at jeg har spist springar flere ganger. Men det begynner å bli noen år siden. Tidligere var det ikke unormal kost på norske fiskefartøy. Vet ikke i dag. Den er jo freda. Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 16.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2013 (redigert) Men hva heter denne sorten? Jeg selv innsisterte på at dette måtte være nise før de dukket opp helt på siden av båten og fikk se størrelsen på de, de var 3 ganger så stor som en nise, det var min bedre halvdel som informerte meg om at dette er en delfin art og på ingen måte noen nise,hehe.. men det var veldig gøy å få oppleve å se de på så nært hold.. i etterpåklokskapens navn så forbante jeg meg på at jeg ikke stoppet båten og prøvde å bade med de Redigert 16.Januar.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Folk I Båt Svart 16.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2013 Hva som er den korrekte betegnelsen veit jeg ærlig talt ikke. Det er jo en delfin, men det er vel en sekkebetegnelse på flere varianter. Springar eller Kvitnos er navnene som blir brukt av folk langs hele kysten, og det kryr av dem. Har sett forskjellige varianter både da jeg reiste på fjerne farvann og i hjemlige strøk. De oppfører seg alle på samme måte rundt båter og skip. De er bare forskjellige i farge og størrelse. Nisa er mye mindre, har ikke det typiske delfinnebbet og er mye "latere" i bevegelsene. Den ruller bare. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 16.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2013 Springer er vel ikke så ofte å se langs kysten, men i min ungdom da jeg var på tråler i Barentshavet var det nokså vanlig å se springer. En del av mannskapet var færøyværinger , og de siklet nesten når de så springer Sitér dette innlegget Link to post
Sunmar Svart 16.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2013 Bildet er av en kvitnos og kan finnes så langt nord som til Svalbard på sommeren http://www.npolar.no/no/arter/kvitnos.html Hadde flere av disse utenfor Vikna i fjor sommer Sitér dette innlegget Link to post
rag Svart 16.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2013 Hei Og Kvitnos eller Kvitskjeiving er bare andre navn for Springer, så da er alle enige, eller hva? Denne ser jeg ikke hvert år nær Tromsø, men det hender. Sist så jeg den i et trangt sund nord for Tromsø mens jeg lå og jaktet på gås en tidlig morgen. Det er et flott syn. Hilsen rag Sitér dette innlegget Link to post
Sunmar Svart 16.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2013 Enig, både kvitnos og kvitskjeving hører til i delfingruppen som kalles "springer" Begge artene finnes langs hele norskekysten og kommer ofte tett opp til båter i fart. Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 16.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2013 Kvitnos ble de de benevnt i avisen i sommer.Vi kom også i sommer seilende fra leirfjorden og fikk følge av flerer slike.Morsom opplevelse for store og små. http://www.helgeland-arbeiderblad.no/nyheter/article3732273.ece Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 Er sikkert variasjoner i forekomstene langs etter kysten, men i fjorder og sund i Nordland, Troms og Finnmark er de et helt vanlig syn. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.