Jump to content

Erfaringer med flislegging av badegulv i båt

monte carlo

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med å legge fliser på badegulv i båt? Vurderer å legge mosaikkfliser på badegulvet i båten, men lurer litt på hvilket lim som egner seg for bruk på glassfiber.Et sementbassert lim vil vel bli for sprøtt og ikke ta opp nok bevegelse vil jeg tro. Samme med fugemassen.

Noen som har prøvd dette.

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Jeg er selv murer.. bare slå fra deg tanken på sika, for flismontering på slike underlag bruker du monteringslim tilsvarende vi bruker ved oppmuring av glassbyggersten. har du muligheten til det så legg en 5 mm litexplate på gulvet før flising, da kan du bruke sementbassert fugemasse som blir finest. vis ikke blir du nødt til å velge en silikonbasert fugemasse. lykke til, vil nok bli fint :smiley:

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Jeg la mosaikkfliser på badetrommet, men la først et våtromsbelegg (vinyl). Dette ble limt fast til eksisterende fliser, som var blitt stygge, med Casco våtromslim. Så brukte jeg samme lim til de nye mosaikkflisene. Tanken med belegget er at det vil ta opp evt. bevegelser. Dette har fungert veldig bra for meg. :thumbsup: Og det blir 100% vanntett pga belegget.

Redigert av Figaro (see edit history)

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Jeg la mosaikkfliser på badetrommet, men la først et våtromsbelegg (vinyl). Dette ble limt fast til eksisterende fliser, som var blitt stygge, med Casco våtromslim. Så brukte jeg samme lim til de nye mosaikkflisene. Tanken med belegget er at det vil ta opp evt. bevegelser. Dette har fungert veldig bra for meg. :thumbsup: Og det blir 100% vanntett pga belegget.

Glassfiber gulvet i båten er vel vanntett nok i seg selv men prakkes litt med smålekasjer i overgangen mot skottet på to sider. Tenkte å legge en slik fiberduk som vi bruker i bad i overgangen og smøre med membran der og legge flis direkte nedpå. En runde litex 13mm ville vel kanskje fungert ja hvis jeg klarer å få limt platen skikkelig ned mot gulvet. Det er ikke helt plant men har innstøpt fall mot sluk

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Adi: vil sterkt anbefale en membran før fliser. Fliser og fugler er ikke vanntett, og selv etter moderat dusjing vil det danne seg fukt bak flisene. Denne fukten tørker langsomt opp, og trolig lage et råte / muggproblem over tid mot treverket. Alernes nevner 5 mm Litex. Visste ikke at det fantes, men gjør det, så bruk det. ( Når jeg spesifiserte baderom pleidejeg og foretrekke Wediplater, fordi disse er stivere...) Hvis ikke, og du har plass, bruk en 13 mm våtromsplate (wedi/Litex osv), og strimle sjøtene etter produsentens anvisning. Derfra bruker du ordinært flislim. Alternativt behandler du veggen med smøremembran, burde gå det også, men du får ikke et like "dødt" underlag som ved bruk av våtromsplate. Er ikke sikker, men ville sjekket om et latexbasert lim kan ta opp mere bevegelse.

Ulempen med iPad er at den både autoredigerer, og at man ikke får redigert bp- innlegg etterpå fra den.

For å unngå misforståelser: det er Fuger som ikke er vanntette. Selv om fugler har et vannavisende lag i fjørene, er dette ikke vanlig å benytte ved oppbygging av baderom....

Hei jeg har lagt mosaikk fliser på gulvet på badet i båten. Da smørte jeg på smøre membran i 2 lag dette tar opp vibrasjon. Så la jeg flisene med sement basert lim og fugemasse. dette har fungert fint i 9 år. Jeg la også ned vannbåren varme i gulvet først.

Hei !

Jeg ville ikke lagt fliser på badegulv uten varme hverken hjemme eller i båt. Fliser er ikke vanntette og hvis det ikke tørker skikkelig opp blir det fort vond lukt og mulighet for mugg.

Flisene er vel som regel vanntette, det er vel heller fugene som trekker vann. Men om man benytter en vanntett fugemasse så skal det vel være mulig å få det vanntett.

Visund 990..

La du vannbåren varme? god ide, brukte du kjølevanns sløyfen? Ellers mange gode innspill.etter å ha sjekket litt med en murerkompis fant vi ut at et lag litex/wedi og tradisjonell oppbygning burde bli beste løsningen. Fremdeles litt bekymret for hva som skjer når jeg går i 30knop i motsjø..kanskje jeg finner flisgulvet i en grushaug rundt dasseren...

• 3 uker senere...

Laticrete har mye bra grunning, flislim og fuging. Flisbutikken Møre hjalp meg med valget, og jeg tror dette kommer til å overleve en krig. En demoplate de hadde med fliser kunne en hoppe gode buer på uten at hverken fliser eller fuger spratt.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Så for meg å bruke en vanntett fugemasse av typen sika/tec7 til fuging også, da vil jo fliser og fuger være vanntett. Eller...? :smiley:

Nå kjenner jeg ikke alle produktene på markedet så inngående som egne produkter, men om polymer som inneholder ftalater får konstant vannpåvirkning kan de svelle typisk 5%.

Dette er ikke ønsket i et lim som skal benyttes til fliser i dusjen. Jeg tror Tec7 ikke har dette problemet, men det er på basis av at jeg vet det feiler i emisjonstest for VOC og det er gjerne et signal om at produktet ikke er ftalatfritt.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

• 9 år senere...
Sofaseileren skrev On 19.1.2013 at 8.42:

Adi: vil sterkt anbefale en membran før fliser. Fliser og fugler er ikke vanntett, og selv etter moderat dusjing vil det danne seg fukt bak flisene. Denne fukten tørker langsomt opp, og trolig lage et råte / muggproblem over tid mot treverket. Alernes nevner 5 mm Litex. Visste ikke at det fantes, men gjør det, så bruk det. ( Når jeg spesifiserte baderom pleidejeg og foretrekke Wediplater, fordi disse er stivere...) Hvis ikke, og du har plass, bruk en 13 mm våtromsplate (wedi/Litex osv), og strimle sjøtene etter produsentens anvisning. Derfra bruker du ordinært flislim. Alternativt behandler du veggen med smøremembran, burde gå det også, men du får ikke et like "dødt" underlag som ved bruk av våtromsplate. Er ikke sikker, men ville sjekket om et latexbasert lim kan ta opp mere bevegelse.

https://www.obsbygg.no/bygningsplater/litexplater/2335594?v=ObsBygg-7090004706063

En ved hytta vår hadde en Pedro 36, stålbåt. Der var det flislagt bad. Sikkert ikke noe problem om man har fleksible egenskaper og ikke for store fliser. Men det må gjøres riktig

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...