Jump to content

Kaffepresskanne i båten

MR Swe

Recommended Posts

Termopresskannen til Seatronic er kjekk. Bruker den selv mye. Holder imidlertid ikke mange timer på varmen og den er litt stor om du bare skal ha et par kopper, men den er rimelig.

Ellers har Bodum termopresskanner fra 3 kopper og oppover. Eller til å drikke rett fra.

Redigert av Fargo Lillehamme (see edit history)

Har en sånn Bodum 3-koppers termopresskanne. Syns den holder godt på varmen (holdt på å svi tunga første gang jeg skulle drikke av den...)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Takk Herman, hadde sjekket på Ikea sine sider... men ikke funnet denne :yesnod:

Styr unna IKEA presskanner! poenget m presskanner er jo at man skiller de malte kaffebønnene og vannet. presskannene til IKEA bruker silikon tetning mellom stempel og kanne, disse er "slappe"! Det medfører at kaffekornene havner over stemplet. Dette gjør at kaffen blir bitter og grumsete

Trygve (kaffenerd)

Styr unna IKEA presskanner! poenget m presskanner er jo at man skiller de malte kaffebønnene og vannet. presskannene til IKEA bruker silikon tetning mellom stempel og kanne, disse er "slappe"! Det medfører at kaffekornene havner over stemplet. Dette gjør at kaffen blir bitter og grumsete

Trygve (kaffenerd)

Tror det med IKEA var en spøk. IKEA og båt er uforenlige verdier...

Har selv brukt en slik stelton som er uknuselig og er til 3\4 kopper fungerer men holder ikke varmen i timesvis

http://enkeloppskrift.com/stelton-presskanne/

En slik har jeg hjemme. Helt grei, men holder ikke noe særlig på varmen. Kaffen er vel drikkende i en times tid...

Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann!

Guest Avmønstret#
Kaffi i båt = kokekaffi og gjerne med og gjerne ein oppvarming til på sama kaffikjelen. :giggle::giggle::thumbsup:

Som nest siste og siste kjelen når man går tom for kaffe så er jeg enig. Og det har kanskje sin sjarm, men ærlig talt så smaker det dritt. Men så lenge det er den siste koppen man har så er det godt allikevel.

Drikker filterkaffe: Har en filterholder med dyp "trut" som går rett ned i en kjedelig men effektiv thermos.

I grov sjø blir det stemplet fast med en strikkbasert "McGyverløsning". Regulerer lett om jeg skal ha 1-2 kopper eller full kanne. Kaffen blir ikke "sur" som den kan bli med presskannethermoser.

Og selvsagt mørkbrent Ali, kurerer "gruff" over lite vind :yesnod:

:sailing:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Båter" er av TRE.... ;-)

SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Selv drikker jeg ikke kaffe, men løsningen med presskanne er utmerket når jeg skal lage kaffe til min bedre tredjedel til frokost, ettermiddag osv. Men så knuste presskannen da den ikke var godt nok stemplet. På den andre siden vet jeg jo da hva jeg skal kjøpe som fødselsdagspresang..

Laholm

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...