Sitrin Startet 16.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 16.Januar.2013 Ønsker ekstra temperaturmåler og oljetrykksmåler på FB. Har instrumenter nede og alarm fra Yanmar panelet oppe og nede, men ønsker bedre kontroll. Hvis jeg har forstått det riktig så kan det ikke tas ut fra eksisterende instrumenter, men det må legges opp til doble givere på motoren. Er det riktig? På FB er det ønskelig at det er et kombiinstrument med begge disse funksjonene (gjerne også Volt). Er Det noen som har gjort dette før og vet hvor man kan få tak i delere og hvor giverne på motoren er? Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
liberty Svart 16.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2013 Du må ikke ligge opp dobelt men kjøpe givere som er for to instrumenter Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 16.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2013 Blir vel giver med to utganger. Trenger forslag på hvor jeg kan få kjøpt dette og instrument for visning av temperatur og oljetrykk og gjerne spenning i tillegg. Noen som har gjort dette? Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
liberty Svart 16.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2013 Giverene har ikke to utganger men en annen motstand Yanmar har det du trenger Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 16.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2013 (redigert) Ok. Da har jeg lært noe nytt. Takk :-) Kobles instrumentene da bare parallelt? Noen som har noe forslag på "kombiinstrument" ? Redigert 16.Januar.2013 av Sitrin (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
liberty Svart 16.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2013 Ja de Kobles da bare parallelt Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 16.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2013 Kan jeg bruke denne http://www.seatronic.no/instrumenter-givere-c-44_451/vdo-temperaturgiver-p-4035 Fra Seatronic for temperatur ? Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Sitrin Svart 18.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2013 (redigert) Har nå gjennomgått koblingskjemaet i manualen ( side 50 & 51). Hvis jeg forstår det riktig så er det en (både til oljetrykk og temperatur ) alarmgiver og en nivå giver på hver. Nivågiverne er merket YB og WB. Som jeg forstår så byttes disse ut til sensor for to instrumenter. En leder til hver giver trekkes opp til FB og instrumentene får 12v fra Koblingspunktet AC på nøkkelbryteren. Er det noen som kan bekrefte om det er riktig og hvor giverne er plassert på motoren? Redigert 18.Januar.2013 av Sitrin (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
liberty Svart 18.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2013 (redigert) Du ma skifte sender for oljetrykk og temperatur og koble den Hvite med svart stripe på instrumente til tempratur og den gule med svartstripe til instrumente for oljetryk Svart ledning til minus på instrumentene og plus inn på den 3A sikringen Temperatursenderen er montert i termostathuset fremkant topp av motor Oljetrykksender er montert i en liten blokk som er hengt opp i gumidempere bakkant over dieselpumpen Redigert 18.Januar.2013 av liberty (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 21.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 (redigert) Fant dem takk :-) (tenkte jeg skulle laste opp bildene, men jeg får ikke kopiert dem over fra arkivet) Slipper også å trekke kabler. Alt er klart :-) Utfordringen nå er å finne et kombiinstrument. I dag har jeg VDO instrumenter nede, men oppe er det som jeg har skrevet før ikke plass til flere instrumenter i nærheten av førerplassen. Fant denne på Ebay: http://www.ebay.com/itm/DAKOTA-DIGITAL-SOLARIX-QUAD-GAUGE-SLX-40-1-/230355503268http://www.ebay.com/itm/DAKOTA-DIGITAL-SOLARIX-QUAD-GAUGE-SLX-40-1-/230355503268 Kan denne brukes eller har noen noe andre forslag til instrument som har både oljetrykk og temperatur)? Redigert 21.Januar.2013 av Sitrin (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Sitrin Svart 10.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2013 (redigert) Noen som har varenummeret på givern for temperatur som kan vises på to instrumenter samtidig (eventuelt noen som har dette liggende)? (Her var det liten/dårlig kompetanse. Fikk en fra Yanmar med lik motstand som for et instrument som de mente var "kraftig nok" for to instrumenter (kr.1 163)) (Har to like Yanmar instrumenter) Redigert 10.Mai.2013 av Sitrin (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Sitrin Svart 13.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2013 (redigert) Da fikk jeg pratet med en som kunne sakene sine på Yanmar (endelig). Det finnes ingen temperatur sensor som klarer riktig visning på to instrumenter samtidig. Jeg står nå igjen med alternativet å bytte ut originale instrumenter, men det blir uaktuelt pga. utfresing til allerede monterte instrumenter. Et annet alternativ er å få montert en ekstra føler i tillegg (f.eks. til VV berdern). Det skal jeg se nærmere på i vinter (tror det blir den permanente løsningen). Det jeg nå gjør midlertidig er å trekke en toleders kabel fra instrumentet oppe og nede. Setter inn et relè oppe som styres av tenningsbryteren oppe. Fjærsettet på rellet bruker jeg til å å bytte instrument visningen (sense ledningen) oppe og nede (vrir jeg på tenningen oppe så vises temperatur oppe). Fikk også tips om å montere en temp.sjalter på eksosen for å få tidlig alarm varsling på eksos temperaturen. Får bli vinter prosjekt. PS: Vet noen om hvor man kan kjøpe et rør for å få eksosen ut på siden med et 45 graders bend? Redigert 13.Mai.2013 av Sitrin (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.