Jump to content

Medfører dette riktighet?


Gudrun

Recommended Posts

Vi var på båtmessen i Bergen og kikket litt på ny motor, i en diskusjon i etterkant bet jeg meg merke i en kommntar:

Er det virkelig kommet så langt nå at hvis man ikke har en Vp eller Yanmar motor i båten, så får du betydelig mindre for den?

Eller er det noen som har tatt munnen for full?

<{POST_SNAPBACK}>

Alle snakker best om det de har eller selger selv.

 

Jeg ar en BMW, og du værden og mye dritt jeg har fått for det, men jeg er svært fornøyd og den som skrur minst i ferien er meg.

Link to post

Alle snakker best om det de har eller selger selv.

 

Jeg ar en BMW, og du værden og mye dritt jeg har fått for det, men jeg er svært fornøyd og den som skrur minst i ferien er meg.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Jeg har en Perkins 4-107 og har ikke heller ikke skrudd i ferien på minst 3 år så jeg er godt fornøyd med min motor og :cheers:

De fleste motorer er bra i dag ...men selfølgelig finnes det enkelte "mandagsmodeller" :headbang:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post

Dette er noe vi som kjøper båtene selv kan påvirke. Hvorfor skal det være grønn eller grå motor i båtene? Det finnes jo for all del mange andre merker som rusler rundt til det man trenger en motor til. Andre "farger" er definitivt vel så brukbare som disse. Hva med service og deler der nettopp du bor?

 

Sven A

<{POST_SNAPBACK}>

 

Ja, du som har Peugot har kanskje merket det ?

Denne motoren er ikke populær som brukt, en kollega hadde problemer med å få solgt sin Elwaro.

Synd at folk er så uvitende, ettersom jeg kan forstå er det en ganske bra motor, er vel bare noen få av de som har hatt problemer.

 

Sjøl ville jeg aldri ha grønnmalt motor, 1. valget er grå, deretter perkins, bmc osv.. Volvo kommer langt ned på lista. Det har vel mer med serviceinnstillingen til Penta å gjøre enn egentlig motorene.

 

JOH

Link to post

Ja jeg har en motor som jeg kan skru selv, som går og som jeg skal ha sammen med min nye båt i maaaaannnnggge år til. Disse motorene funker de, men de trenger stell akkurat som grønne, grå og andre fargede motorer. Ved mitt motorvalg så er det deleprisen som er avgjørende ikke hvordan forhandlerens service er eller hva servicemannen gjorde ved forrige besøk. Det skal være kos å eie båt og ikke et mareritt.

 

Sven Arild

Link to post

Ja jeg har en motor som jeg kan skru selv, som går og som jeg skal ha sammen med min nye båt i maaaaannnnggge år til. Disse motorene funker de, men de trenger stell akkurat som grønne, grå og andre fargede motorer. Ved mitt motorvalg så er det deleprisen som er avgjørende ikke hvordan forhandlerens service er eller hva servicemannen gjorde ved forrige besøk. Det skal være kos å eie båt og ikke et mareritt.

 

Sven Arild

<{POST_SNAPBACK}>

 

Støtter ideen din, men tror veldig mange er enten ukyndige eller ikke ønsker å vite noe om motorer.

Da er det jo bra hvis de har en lokal forhandler som kan hjelpe de, dessverre er det vel mest av grå og grønne forhandlere, men har du noen som kan f.eks perkins så har du grei situasjon mht til både service og prisen på reservedeler. Selv har jeg kjøpt de delene jeg trenger til yanmaren fra Usa, kunne ikke drømme om å betale norske priser.

For de som ikke har kompetanse til å skru. (eller en tjukk lommebok) kan det fort bli et økonomisk mareritt med bruktbåt.

 

JOH

Link to post

Det er nok fakta at båter med f.eks VP og Yanmar selges lettere og til en noen høyere pris enn båter med f.eks en Ford montert inn. Det betyr ikke nødvendigvis at Ford er dårligere enn noe annet.

 

Tror nok at en del ikke er så god til å skru selv og at de også tenker på tilgjengelighet på deler og service hvis noe går galt. Det er jo noen modeller som det ikke er så enkelt å få deler til uten å måtte vente en stund.

 

At det er slik tror jeg at man må leve med en stund. Det er jo positivt for de som skal kjøpe båt og synes motorfabrikant er av underordnet betydning.

De som selger disse båtene fikk de også sikkert noe rimligere da de kjøpte. Har inntrykk av at det har vært slik lenge.

Tror nok imidlertid også at flere motorfabrikanter blir "tatt inn i varmen" etter som de får større utbredelse og hvis kvaliteten er god. Steyr er vel kanskje et slikt merke?

 

Forøvrig er vel både merker som Catepillar, Perkins mfl meget bra motorer.

 

Det var min mening - sikkert ikke alle som er enige :smiley:

Link to post

Kjære Gudrun!

 

Jeg og Janoho komm litt ut av leia, beklager,antageligvis problem med kompasset. De spørsmålene du stilte øverst er jo noe å tenke på. Denne som sier noe slikt må vel være godt lønnet av disse. Er det noe som leveres ekstra med disse grønne og grå motorene som får båtbyggeren til å kjøpe? Er det olje, eller mer bestemt som min gamle bestefar kalte det smøring? At annenhåndsverdien på båten skal bli vesentlig lavere hvis det ikke sitter en grønn eller grå motor i den høres urimelig ut. Snu litt på det, kanskje prisen er kunstig høy på disse fartøyene med disse motorfargene. Kanskje båtene ble billigere med andre motorfarger? Hvis markedet forespurte et annet fabrikat som gjør båten rimeligere for kjøper, ville da båtprodusent sette inn en slik motor? Kun en tanke.....

Link to post

Kjære Gudrun!

 

Jeg og Janoho komm litt ut av leia, beklager,antageligvis problem med kompasset. De spørsmålene du stilte øverst er jo noe å tenke på. Denne som sier noe slikt må vel være godt lønnet av disse. Er det noe som leveres ekstra med disse grønne og grå motorene som får båtbyggeren til å kjøpe? Er det olje, eller mer bestemt som min gamle bestefar kalte det smøring? At annenhåndsverdien på båten skal bli vesentlig lavere hvis det ikke sitter en grønn eller grå motor i den høres urimelig ut. Snu litt på det, kanskje prisen er kunstig høy på disse fartøyene med disse motorfargene. Kanskje båtene ble billigere med andre motorfarger? Hvis markedet forespurte et annet fabrikat som gjør båten rimeligere for kjøper, ville da båtprodusent sette inn en slik motor? Kun en tanke.....

<{POST_SNAPBACK}>

 

Her er vel stikkordet samarbeid, mange norske fabrikanter leverer vel enten Yanmar eller Volvo, du kan ikke velge. (oftest er det vel volvo, correct me if wrong). Fabrikantene har inngått gunstige avtaler med svenskene eller japsene, nesten umulig for et annet merke å få fotfeste.

Når det gjelder brukt, litt eldre båter er heldigvis utvalget større.

 

Jeg tror kort sagt at det har noe med nordmenn flest å gjøre, vi kjøper Volkswagen Golf eller Toyota pga den såkalte tryggheten, noe som egentlig kan tilskrives at alle andre kjøper det jo, da må det være bra !

Vi er rett og slett litt redd for å prøve noe nytt, tror det gjelder i alle sammenhenger...

Toyota har vært på det norske markedet i 40 år, det tok temmelig lang tid å bli markedsleder...

Merkebygging må være en tøff utfordring..

 

(ps: kjører selv golf :lol: )

 

JOH

Link to post

Har hatt volvo, men har nå en Sabb-iveco. Som fastboende i Bergen var det avgjørende ved motorbytte å ha en forhandler i nærheten som kan stille opp med god service og rådgivning. Sabb'en har et alt for godt rykte på kysten til å skusle det bort på dårlig service. At jeg da fikk en god motor til en god pris er heller ikke et minus. Ellers er det vel ikke til å komme ifra at f. eks Volvo har hatt en markedsposisjon i åresvis rett og slett fordi de har holdt på lenge. Alle kjenner en som har en volvo og er fornøyd med det.

(Likevel er Sabb landets mestselgende merke med god margin)

Oso

Link to post

Alle kjenner en som har en volvo.....

<{POST_SNAPBACK}>

...og om du ikke ikke kjenner noen så ser du det på røyken.....

 

Jeg har en kjenning som har jobbet som VP-mekaniker i en årrekke. Han benyter enhver anledning til å skryte av de grønne og det har der jo blitt en del livlige diskusjoner av.... Da jeg spurte han om råd for tungstartet og rykende 41A motor presterte han å si at den motoren er jo konstruert feil :headbang::headbang::headbang: At en direkteinnsprøytet diesel skal måtte glødes for å starte er jo helt uhørt :headbang::headbang::headbang:

 

At båter med grønne motorer skal ha større annenhåndsverdi enn andre kan kun skyldes uvitenhet samt stor tetthet av VP-verksteder.

 

Selv mener jeg VPs største ulempe er skyhøye delepriser og manglende serviceinnstilling. VP lever jo godt av å flå kundene sine og kunden har jo ikke store valget når motoren først står ombord (og det har jo VP sørget for vha. avtaler med båtbyggeriene).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Med fare for å irritere mange Volvomotor eiere, så skal det beste med volvo være at det er service på omtrent hvert nes i Oslofjorden. Ulempen med motorene er at de trenger det. Etter hva jeg har lest her på baaplassen, er det så som så med service og hjelp fra Volvo.

 

Vega er utstyrt med en gammel Ford motor. Når jeg har problemer jeg ikke klarer å løse selv tar jeg en telefon til Haugen Maskin på Langhus. Ofte får jeg hjelp på telefon der og da, eller hvis det er noe mer alvorlig kommer de i løpet av en dag eller to, uten at det koster skjorta. Eksempel fra i sommer, litt syd for Strømstad så steg temperaturen faretruende høyt, og motoren ville ikke stoppe på normal måte, måtte tette luftinntaket for at den ikke skulle løpe ut. Dette var en lørdag ettermiddag. Hugen sr. var på båtferie i Kragerøområdet og jr hjemme. Mandag formiddag hadde Haugen sr. plukket opp jr, og en haug av aktuelle deler og verktøy, i Strømstad, fant Vega, jobbet et par timer og alt ok. Pris ca 3000.- alt inklusive.

 

For min del er det viktigere å kunne få service når jeg trenger det, av folk som vet hva de holder på med, enn hvilken farge det er på motoren.

hilsen

Vega

Link to post

Jeg syns vel der er litt enspora nå. Har selv hat et par tre grønnmalte motorer i mine båter. Den første var en to sylindret Penta bensinmotor for over førti år siden, litt lunefull, men den var stygggammel allerede da. Tok meg alltid dit jeg skulle og tilbake. Den neste en MD2B tosylindret diesel, ristet som en viberator, men var en trofast sliter. Aldri noe problem, bortsett fra at et oljefilter røk en St.Hansaften. Måtte taues hjem. Den siste var en MD40, sekssylindret diesel som jeg hadde i 18 år. Meget bra, svært lite tull på tross av høy alder etterhvert.

 

Delepriser og service er vel ikke akkurat slik eierene kunne tenke seg, men man får hjelp nesten hvor man er.

 

 

Meningen om Perkins, som jeg har nå er jo også mange. Noen hevder at det er engelsk dritt (med referanse og erfaring i en tidlig 60 talls engelsk bil), andre hevder at motorene er noe av det aller beste som er laget. Hva vet jeg, jeg er i alle fall svært fornøyd, de banker å går nesten uansett. Men det er klart, når motorer er over 30 år gamle hender det jo at ett eller annet ruster i stykker eller ryker. Noe annet ville vært rart. Men, jeg må si jeg ble imponert når jeg hadde av toppen på en av dem for et par år siden og fant at det ikke var nevneverdig slitasje i sylinderene.

 

Jeg tror imidlertid at mange velger båt i forhold til motoren som sitter i båten forde de har blitt indoktrinert at for eksempel Volvo eller Yanmar er det beste. Jeg har blitt fortalt at en kar hadde valget mellom to tilnærmet like båter, så det ble motoren som skulle bestemme. Den ene hadde Volvo, den andre hadde Caterpillar i kjelleren. Valget falt på Volvo. Det var hans valg. Jeg ville ubetinget valgt den andre.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Jeg syns vel der er litt enspora nå.  Har selv hat et par tre grønnmalte motorer i mine båter. Den første var en to sylindret Penta bensinmotor for over førti år siden, litt lunefull, men den var stygggammel allerede da. Tok meg alltid dit jeg skulle og tilbake. Den neste en MD2B tosylindret diesel, ristet som en viberator, men var en trofast sliter. Aldri noe problem, bortsett fra at et oljefilter røk en St.Hansaften. Måtte taues hjem. Den siste var en MD40, sekssylindret diesel som jeg hadde i 18 år. Meget bra, svært lite tull på tross av høy alder etterhvert.

 

Delepriser og service er vel ikke akkurat slik eierene kunne tenke seg, men man får hjelp nesten hvor man er.

Meningen om Perkins, som jeg har nå er jo også mange.  Noen hevder at det er engelsk dritt (med referanse og erfaring i en tidlig 60 talls engelsk bil), andre hevder at motorene er noe av det aller beste som er laget. Hva vet jeg, jeg er i alle fall svært fornøyd, de banker å går nesten uansett.  Men det er klart, når motorer er over 30 år gamle hender det jo at ett eller annet ruster i stykker eller ryker.  Noe annet ville vært rart.  Men, jeg må si jeg ble imponert når jeg hadde av toppen på en av dem for et par år siden og fant at det ikke var nevneverdig slitasje i sylinderene.

 

Jeg tror imidlertid at mange velger båt i forhold til motoren som sitter i båten forde de har blitt indoktrinert at for eksempel Volvo eller Yanmar er det beste. Jeg har blitt fortalt at en kar hadde valget mellom to tilnærmet like båter, så det ble motoren som skulle bestemme. Den ene hadde Volvo, den andre hadde Caterpillar i kjelleren.  Valget falt på Volvo. Det var hans valg.  Jeg ville ubetinget valgt den andre.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det er vel ikke motorens holdbarhet som er dårlig, heller det at forhandlerene og Volvopenta selv har dårlig service. Tror det er mange som kan skrive under på det.

Volvo har jo moderert deleprisene litt, kanskje de følger med på markedet likevel ??

 

JOH

Link to post

At volvo baserer hele sin småmotor serie på perkins for tiden bør vel slå sammen to og to til å bli minst fire i argumentasjonsrekkene ovenfor også?

 

Ellers er det vel liten tvil om at volvo kan lage motorer. Når det gjelder service og deletilgang er det vel geografisk betinget hvor en bor i landet. Når det gjelder dele-priser er vel dette basert på flere forhold. Hvor kjøpes delene ifra, hvem lager disse og hvor raskt må du ha de?

 

Uansett kan disse argumentene gjelde for enhver motor. (stort sett)

Disse argumentene var jo noe av grunnen til at jeg valgte en italiensk motor levert av Sabb i Bergen. Motoren kan være så mye italiensk den vil men så lenge leverandør(/produsent) er 10 minutter biltur hjemmenfra og atpåtil har en produksjonshall full i kompetent personell som tar mine private henvendelser like seriøst som en skipsreder med bestilling på 30 livbåtmotorer så er iallefall jeg lykkelig.

 

(Det er heller ikke dumt å kunne snakke under 4 øyne med de som virkelig bestemmer og ikke være avhengig av den sedvanlige....."skal ta en telefon i mogen så får vi se hva vi kan gjøre"......)

Oso

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...