Fru Jacobsen Svart 18.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2013 La merke til at den lå på finn i høst i 2 perioder uten og bli solgt.Var vel ca 1,5 han ønsket seg. Om jeg skulle vurdere eldre båt, ville den vært høyaktuell. Ja det var han som kjøpte den av meg Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
OddArild Svart 18.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2013 Hei igjenn, og tusen takk for mange svar og tips. Ja rekner jo med at det blir noen utlegg på den ja, men jeg liker godt og ha noen prosjekter og pottle med. Hvor mye må jeg rekne med og bruke i året på en sånn båt? Utenom drivstoff og forsikring og båtplass selvfølgelig. Jeg har jo ikke lyst og kjøpe katta i sekken, så er vell kanskje noe i det at motorene er omlakkerte, det ser jeg jo tydelig nå. Hva med denne da ? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=38686528 Sliter litt med og få kona på bølgelengde med meg ang båtkjøp akkuratt nå da vi har en liten datter på 1.5 år. Men er jo viktig og følge med på markedet og kansje finne ett kupp. Mvh Odd Arild Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 18.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2013 Har eid begge typer. Dog var min P35 fra -91 mens Ph43 er 10 år nyere. Som Fru Jacobsen påpeker er det en tydelig kvalitetsforskjell på bla. dører, hengsler og beslag forøvrig. Innvendig trearbeider er av ypperste klasse på begge, likeså plastarbeid og gelcoat. Alle glassfiberdetaljer på F´line er feks. belagt med gel/tocoat på baksiden, noe som forhindrer styrenlukt og letter renholdet. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
KongKing Svart 18.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2013 (redigert) Stavanger Marinesenter må da selge båter som ligger flere hundre tusen under det andre folk forventer? For meg så ser det ut som de satser på volumsalg og at de som selger privat sliter med disse prisene? Mulig at det er mye importbåter der det mangler litt for å komme opp i "norsk standard". Micro som eneste ovn er ikke det som vi i Norge vil ha.... Men å velge en Princess vs en annen mindre kjent båt så vinner ofte det kjente merket. Særlig med tanke på salg senere. F.eks http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=38686528 Vs http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39289947&FINNBOX_ENABLED=true&spidEnabled=true Eller http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=37792901&FINNBOX_ENABLED=true&spidEnabled=true Det er litt forskjell på pris på siste vs princessen, men med tanke på salg senere så er det ikke så mye å legge på litt... Kk Redigert 18.Januar.2013 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 18.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2013 Jeg handlet selv med Stavanger Marinesenter. Virker som de har et godt nettverk som plukker båter i god stand med gode priser. Min båt lå i Kroatia, der momsreglene er gunstige for eksport til Norge. Var selv der nede og kikket på den, og båten var akkurat i den stand de hadde sagt på forhånd. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
KongKing Svart 18.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2013 (redigert) Ingen tvil om at de som har kontakter i et kriserammet Europa kan fremskaffe båter til gode priser som slår beina under norske båtpriser. Tipper vi ser dette mer og mer fremover. Europa sliter og det blir nok billigere og billigere båter der nede. Internt i Europa blir det lavere priser og importørene i Norge som har kontakter og satser på volum følger etter :-) bra for oss i Norge som ikke har kjøpt "storbåten" ennå :-) Stavenger Marinesenter virker å være eneste og første som vikelig satser på dette. De får også brukbare norske båter i innbytte der de kan holde lavere priser enn resten av markedet. Heia Stavanger :-) Redigert 18.Januar.2013 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
All In Svart 18.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2013 Hei igjenn, og tusen takk for mange svar og tips. Ja rekner jo med at det blir noen utlegg på den ja, men jeg liker godt og ha noen prosjekter og pottle med. Hvor mye må jeg rekne med og bruke i året på en sånn båt? Utenom drivstoff og forsikring og båtplass selvfølgelig. Jeg har jo ikke lyst og kjøpe katta i sekken, så er vell kanskje noe i det at motorene er omlakkerte, det ser jeg jo tydelig nå. Hva med denne da ? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=38686528 Sliter litt med og få kona på bølgelengde med meg ang båtkjøp akkuratt nå da vi har en liten datter på 1.5 år. Men er jo viktig og følge med på markedet og kansje finne ett kupp. Mvh Odd Arild denne her ligger jo ikke i Norge? Ute i Europa ligger det myyye båt å få kjøpt for penger. For min del, hadde jeg kjøpt båt av norske eiere med god historikk. Men fin båt Sitér dette innlegget Link to post
All In Svart 18.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2013 denne her ligger jo ikke i Norge? Ute i Europa ligger det myyye båt å få kjøpt for penger. For min del, hadde jeg kjøpt båt av norske eiere med god historikk. Men fin båtså er jo jeg litt over gjennomsnittlig skeptisk også da. Ser man på hvor stor grad det svindles med tyskimporterte biler hva rett km angår, så ligger nok min skepsis her. Sitér dette innlegget Link to post
OddArild Svart 18.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2013 Ja, forsåvidt sant det du sier der. Eg kanskje best og holde seg til båt her i Norge med god historikk. Er liksom det som er med den 415, eieren fra karmøy eller hvor det var har gjort mesteparten av servicer osv selv fikk jeg beskjed om, så det er jo ingen papirer på hva som er gjort så vidt jeg forsto. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 18.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2013 Problemet med endel av de større og eldre importbåtene er at det ofte kreves en ordentlig rehabilitering og oppgradering da de ofte er ganske originale og har ligget i Middelhavet som flytende hytter uten alt for mye TLC. Sett i forhold til en norsk båt som har vært eiet av en som har tatt ordentlig vare på og kontinuerlig oppgradert båten, er det ikke sikkert det skiller så mye. Men man finner helt klart endel dårlige norske båter også... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
oivindg Svart 19.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2013 Går an å ta en telefon til Stavanger Marinesenter og høre om de kjenner historikken til båten. Noen av disse båtene har vært godt tatt vare på, og da kan man gjøre et godt kjøp. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Trophy Svart 19.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2013 Hva med denne da ? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=38686528 Sliter litt med og få kona på bølgelengde med meg ang båtkjøp akkuratt nå da vi har en liten datter på 1.5 år. Men er jo viktig og følge med på markedet og kansje finne ett kupp. Mvh Odd Arild Sist eg skiftet båt var stort bad noe av det viktigste...spesielt for damene ombord :-) Har vært ombord i en 415 og synes det var 2 relativt små bad. Bedre med 1 stort Stor badeplattform er et must. Bare se på alle som bygger ny og større Var ikke bilder av badet til 47 foter'n, men den var romslig ellers Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
oivindg Svart 19.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2013 (redigert) Var ikke bilder av badet til 47 foter'n, men den var romslig ellers Det er noen glimt av badene i denne videoen: Redigert 19.Januar.2013 av oivindg (see edit history) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Marida Svart 19.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2013 Her er en 415 som har skiftet motorer http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36709369&FINNBOX_ENABLED=true&spidEnabled=true Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 19.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2013 Jeg kjenner faktisk tre av de gamle eierne på den båten og den er meget velholdt, og det er ikke spart på noenting Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
sap_2000 Svart 19.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2013 Den kjenner jeg til også. Første p415 som kom til Norge. Første eier var en bekjent av min far. Min familie fikk vår p35 (no2 i Norge) høsten 1985. Denne p415 kom våren 1986, så ser den har blitt ett år yngre i annonsen nå ;) Hadde opprinnelig 60c motorer. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
nordan family 27 Svart 19.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2013 Uten at jeg har noe særlig belegg for det sies det at Fairliner fra denne tiden har bedre skrog i forhold til princess hva gjelder drifstofføkonomi. De jeg kjenner til som har feriert sammen er p35 vs f36, og p415, p45 vs f43/45. Når disse har feriert sammen bruker fairlinene vesentlig mindre enn princessene, og eierene av dem er generelt enige om at fairlinene fra den tiden har mer lettdrevne skrog. Jeg har selv ikke noe grunnlag for å vurdere om disse påstandene er riktig, men jeg konstaterer at min f36 bruker veldig lite sammenlignet med hva jeg leser her på forumet at andre mener man må regne med for båt av denne størrelse. P415 har vært og er en båt jeg gjerne skulle hatt. Klassisk og fin. Det som er sagt om at det koster litt å holde båtnog utrustning i noenlunde bra standard er nok rett - det går med ganske mye per år nå som jeg aldri tenkte på når jeg hadde mindre båt. Mye som kan gå i stykker. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 19.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2013 (redigert) Det er ikke min erfaring etter å ha hatt fem P og F tilsammen. Det har vel mer med motorisering å gjøre vel. Jeg hadde en Fairline 50 med to tamd 122, jeg tror ikke du vil høre hva den brant av bunkers :-) Redigert 19.Januar.2013 av Fru Jacobsen (see edit history) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Fjellbonden Svart 19.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2013 Jeg hadde en Fairline 50 med to tamd 122, jeg tror ikke du vil høre hva den brant av bunkers :-) Tipper på noe samme som vår med 6-7 l/nm i plan Sitér dette innlegget Link to post
gammabusa Svart 19.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2013 En helt herlig båt portefølje du har hatt Fru Jacobsen, stort sett drømmebåtene mine......hadde likt fart og forbruk på den 50 foteren?? ....på 80 tallet tegnet vel samme mannen skrogene til P og F og du som har hatt begge deler, føles de like? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 19.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2013 Var vel stort sett Olesinski på både P og F fra midten av 80 tallet og utover? Synes skrogene under vannlinjen er meget like på sammenlignbare modeller. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Fru Jacobsen Svart 19.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2013 Ja jeg synes i grunn de føles veldig like i så måte. Den første jeg hadde var en P-37 og den var det vel kanskje ikke Olesinski som tegnet? noen som vet? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Fru Jacobsen Svart 19.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2013 (redigert) Tipper på noe samme som vår med 6-7 l/nm i plan Ja mulig det Fjellbonden, for å være ærlig så husker jeg vel ikke målingene lenger. Men 45´ jeg hadde med TAMD 74 brukte betydelig mindre men det er jo selvfølgelig en mye mindre båt. Redigert 19.Januar.2013 av Fru Jacobsen (see edit history) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
gammabusa Svart 19.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2013 Ja jeg synes i grunn de føles veldig like i så måte. Den første jeg hadde var en P-37 og den var det vel kanskje ikke Olesinski som tegnet? noen som vet? John Bennett står det her http://www.motorboatsmonthly.co.uk/galleries/featured/28805/1/3/princess-motorboats-through-the-ages Sitér dette innlegget Link to post
All In Svart 19.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2013 Jeg kjenner faktisk tre av de gamle eierne på den båten og den er meget velholdt, og det er ikke spart på noentingfin båt det der, men ingenting som skulle tilsie at den skulle koste 250 mer enn den andre kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.