Jump to content

Er 1989 Princess 415 en grei båt?


OddArild

Recommended Posts

Hei igjenn, og tusen takk for mange svar og tips.

 

Ja rekner jo med at det blir noen utlegg på den ja, men jeg liker godt og ha noen prosjekter og pottle med.

Hvor mye må jeg rekne med og bruke i året på en sånn båt? Utenom drivstoff og forsikring og båtplass selvfølgelig.

Jeg har jo ikke lyst og kjøpe katta i sekken, så er vell kanskje noe i det at motorene er omlakkerte, det ser jeg jo tydelig nå.

 

Hva med denne da ? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=38686528

 

Sliter litt med og få kona på bølgelengde med meg ang båtkjøp akkuratt nå da vi har en liten datter på 1.5 år.

Men er jo viktig og følge med på markedet og kansje finne ett kupp.

 

Mvh Odd Arild

Link to post

Har eid begge typer. Dog var min P35 fra -91 mens Ph43 er 10 år nyere. Som Fru Jacobsen påpeker er det en tydelig kvalitetsforskjell på bla. dører, hengsler og beslag forøvrig. Innvendig trearbeider er av ypperste klasse på begge, likeså plastarbeid og gelcoat. Alle glassfiberdetaljer på F´line er feks. belagt med gel/tocoat på baksiden, noe som forhindrer styrenlukt og letter renholdet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Stavanger Marinesenter må da selge båter som ligger flere hundre tusen under det andre folk forventer? For meg så ser det ut som de satser på volumsalg og at de som selger privat sliter med disse prisene? Mulig at det er mye importbåter der det mangler litt for å komme opp i "norsk standard". Micro som eneste ovn er ikke det som vi i Norge vil ha.... Men å velge en Princess vs en annen mindre kjent båt så vinner ofte det kjente merket. Særlig med tanke på salg senere.

F.eks

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=38686528

 

Vs

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39289947&FINNBOX_ENABLED=true&spidEnabled=true

 

Eller

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=37792901&FINNBOX_ENABLED=true&spidEnabled=true

 

 

Det er litt forskjell på pris på siste vs princessen, men med tanke på salg senere så er det ikke så mye å legge på litt...

 

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post

Ingen tvil om at de som har kontakter i et kriserammet Europa kan fremskaffe båter til gode priser som slår beina under norske båtpriser. Tipper vi ser dette mer og mer fremover. Europa sliter og det blir nok billigere og billigere båter der nede. Internt i Europa blir det lavere priser og importørene i Norge som har kontakter og satser på volum følger etter :-) bra for oss i Norge som ikke har kjøpt "storbåten" ennå :-) Stavenger Marinesenter virker å være eneste og første som vikelig satser på dette. De får også brukbare norske båter i innbytte der de kan holde lavere priser enn resten av markedet. Heia Stavanger :-)

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post

Hei igjenn, og tusen takk for mange svar og tips.

 

Ja rekner jo med at det blir noen utlegg på den ja, men jeg liker godt og ha noen prosjekter og pottle med.

Hvor mye må jeg rekne med og bruke i året på en sånn båt? Utenom drivstoff og forsikring og båtplass selvfølgelig.

Jeg har jo ikke lyst og kjøpe katta i sekken, så er vell kanskje noe i det at motorene er omlakkerte, det ser jeg jo tydelig nå.

 

Hva med denne da ? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=38686528

 

Sliter litt med og få kona på bølgelengde med meg ang båtkjøp akkuratt nå da vi har en liten datter på 1.5 år.

Men er jo viktig og følge med på markedet og kansje finne ett kupp.

 

Mvh Odd Arild

denne her ligger jo ikke i Norge? Ute i Europa ligger det myyye båt å få kjøpt for penger. For min del, hadde jeg kjøpt båt av norske eiere med god historikk. Men fin båt
Link to post

denne her ligger jo ikke i Norge? Ute i Europa ligger det myyye båt å få kjøpt for penger. For min del, hadde jeg kjøpt båt av norske eiere med god historikk. Men fin båt

så er jo jeg litt over gjennomsnittlig skeptisk også da. Ser man på hvor stor grad det svindles med tyskimporterte biler hva rett km angår, så ligger nok min skepsis her.
Link to post

Problemet med endel av de større og eldre importbåtene er at det ofte kreves en ordentlig rehabilitering og oppgradering da de ofte er ganske originale og har ligget i Middelhavet som flytende hytter uten alt for mye TLC.

Sett i forhold til en norsk båt som har vært eiet av en som har tatt ordentlig vare på og kontinuerlig oppgradert båten, er det ikke sikkert det skiller så mye.

 

Men man finner helt klart endel dårlige norske båter også...

Mvh. SAP

Link to post
Hva med denne da ? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=38686528

 

Sliter litt med og få kona på bølgelengde med meg ang båtkjøp akkuratt nå da vi har en liten datter på 1.5 år.

Men er jo viktig og følge med på markedet og kansje finne ett kupp.

 

Mvh Odd Arild

Sist eg skiftet båt var stort bad noe av det viktigste...spesielt for damene ombord :-) Har vært ombord i en 415 og synes det var 2 relativt små bad. Bedre med 1 stort :thumbsup: Stor badeplattform er et must. Bare se på alle som bygger ny og større :sweat: Var ikke bilder av badet til 47 foter'n, men den var romslig ellers :thumbsup:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Uten at jeg har noe særlig belegg for det sies det at Fairliner fra denne tiden har bedre skrog i forhold til princess hva gjelder drifstofføkonomi. De jeg kjenner til som har feriert sammen er p35 vs f36, og p415, p45 vs f43/45. Når disse har feriert sammen bruker fairlinene vesentlig mindre enn princessene, og eierene av dem er generelt enige om at fairlinene fra den tiden har mer lettdrevne skrog.

 

Jeg har selv ikke noe grunnlag for å vurdere om disse påstandene er riktig, men jeg konstaterer at min f36 bruker veldig lite sammenlignet med hva jeg leser her på forumet at andre mener man må regne med for båt av denne størrelse.

 

P415 har vært og er en båt jeg gjerne skulle hatt. Klassisk og fin. Det som er sagt om at det koster litt å holde båtnog utrustning i noenlunde bra standard er nok rett - det går med ganske mye per år nå som jeg aldri tenkte på når jeg hadde mindre båt. Mye som kan gå i stykker.

Link to post

Det er ikke min erfaring etter å ha hatt fem P og F tilsammen.

Det har vel mer med motorisering å gjøre vel.

Jeg hadde en Fairline 50 med to tamd 122, jeg tror ikke du vil høre hva den brant av bunkers :-)

Redigert av Fru Jacobsen (see edit history)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post
Tipper på noe samme som vår med 6-7 l/nm i plan

Ja mulig det Fjellbonden, for å være ærlig så husker jeg vel ikke målingene lenger. Men 45´ jeg hadde med TAMD 74 brukte betydelig mindre men det er jo selvfølgelig en mye mindre båt.

Redigert av Fru Jacobsen (see edit history)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...