I.E Startet 20.Februar.2005 Link til dette innlegget Startet 20.Februar.2005 Alla, Har en Delco-Remy generator på 70 A i min båt. På dessa finns inte sedvanliga benämningar som D+, Df e.t.c utan de in/utgångar som finns är B+ B- och 1 samt 2. B+ och B- går självklart till batteri plus och minus men stift 1 går till laddlampan och stift 2 är till för fältspänningen. Min generator har precis varit på service och allt skall vara okej men den laddar upp till 15 volt ! Lite väl tufft. Har någon erfarenhet från dessa generatorer ( mer än Hulda som nog är ute på seglats eller jobbar .. ) ? mvh /Dan Sitér dette innlegget Link to post
erwin-abel Svart 20.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2005 Alla, Har en Delco-Remy generator på 70 A i min båt. På dessa finns inte sedvanliga benämningar som D+, Df e.t.c utan de in/utgångar som finns är B+ B- och 1 samt 2. B+ och B- går självklart till batteri plus och minus men stift 1 går till laddlampan och stift 2 är till för fältspänningen. Min generator har precis varit på service och allt skall vara okej men den laddar upp till 15 volt ! Lite väl tufft. Har någon erfarenhet från dessa generatorer ( mer än Hulda som nog är ute på seglats eller jobbar .. ) ? mvh /Dan <{POST_SNAPBACK}> Har noe erfaring fra amerikanske dynamoer fra biler. De har som regel noe høy ladespenning. Runt 15 volt er ikke uvanlig. Det idielle vi vanligvis sier er vel 14,4 volt. Sitér dette innlegget Link to post
I.E Svart 20.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2005 Det var som tusan ! Då blir det till att fixa till rejäl ventilering då det på sommaren kan bli 50 grader i motorummet där startbatteriet står. Är det någon som vet om man kan sänka gränsen till 14,4 utan att byta regulator ? mvh / dan Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.