Jump to content

Amerikansk generator ?

I.E

Recommended Posts

Alla,

Har en Delco-Remy generator på 70 A i min båt. På dessa finns inte sedvanliga benämningar som D+, Df e.t.c utan de in/utgångar som finns är B+ B- och 1 samt 2. B+ och B- går självklart till batteri plus och minus men stift 1 går till laddlampan och stift 2 är till för fältspänningen. Min generator har precis varit på service och allt skall vara okej men den laddar upp till 15 volt ! Lite väl tufft. Har någon erfarenhet från dessa generatorer ( mer än Hulda som nog är ute på seglats eller jobbar .. ) ?

mvh /Dan

Alla,

Har en Delco-Remy generator på 70 A i min båt. På dessa finns inte sedvanliga benämningar som D+, Df e.t.c utan de in/utgångar som finns är B+ B- och 1 samt 2. B+ och B- går självklart till batteri plus och minus men stift 1 går till laddlampan och stift 2 är till för fältspänningen. Min generator har precis varit på service och allt skall vara okej men den laddar upp till 15 volt ! Lite väl tufft. Har någon erfarenhet från dessa generatorer ( mer än Hulda som nog är ute på seglats eller jobbar .. ) ?

mvh /Dan

<{POST_SNAPBACK}>

Har noe erfaring fra amerikanske dynamoer fra biler. De har som regel noe høy ladespenning. Runt 15 volt er ikke uvanlig. Det idielle vi vanligvis sier er vel 14,4 volt. :yesnod:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...