Lazy Startet 16.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 16.Januar.2013 Har problemer med å få min Eber varmer til å starte selv om batteriene viser 12,6-12,7 V og om de da er nede på 12,3-12,4 er det jo ikke en sjanse å få start kun pumpe og vifte som går..Om jeg starter motor eller har på landstrøm er det ikke noen problemer. Varmeren trekker jo mye amper i oppstarten og jeg lurer da på om dette er ett tegn på at batteriene er på hell ?Har to forbruksbatterier som er seriekoblet og er usikker på hvor gamle de er men er hvertfall 4-5 år gammle.Er batteriene "dårlige" selv om volten er ok ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2013 Her er det to viktige punkter å sjekke. Hvor mange volt har du inn på Eber'n under starten av den? Har du tynne kabler med kanskje irrete kontakter frem til Eber'n? Det kan fort bli mye tap der, og da får du ikke god nok gløding. Så sjekk opp dette og kom tilbake med disse opplysningene. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 16.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2013 Enig som Lars H skriver. Eberspacher varmerene skal kunne starte helt ned til 11.5 volt mener jeg å huske. Kanskje lavere også. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2013 Batteriene i paralell meinte du sikkert. Bytt strøm kabel til ebern kanskje. legg opp en midlertidig 6-8-10kvadrat og prøv. Ellers har eg hørt fleire som forteller det samme, men eg trur tynne kabler og dårlige kabelskoklemminger er vanligst. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
mah Svart 16.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2013 Amperen som teller her, tipper batteriene er på hell Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 16.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2013 Sjekk irra kontakter først , er det noe som blir varmt under oppstart , så bytt dem ! Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 (redigert) Lån deg en belastningstester og sjekk batteriene først. En belastningstest er den beste måten å gjøre opp status på batteriene. Så har du ihvertfall den saken ute av verden. Koster ikke allverdens i innkjøp heller. Kjekt å ha. Spesielt for båtfolk. Redigert 17.Januar.2013 av busterx (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 (redigert) Du må ha nok strøm til glødingen, det er absolutt nødvendig. Ellers ryker den som besatt, men tenner ikke. Kan også med fordel ta en titt på filten og glødetråden. Hvis filten er kokset, så vil den ha større problemer med å tenne enn en ren og fin filt. Om glødetråden også er kokset kan du skrape den forsiktig ren med kniv eller lignende. En teori, men antar at det er hold i den :-) Batteriene kan godt ha en OK hvilespenning, men om de er dårlige klarer de ikke levere "ooomph" for å drive glødingen. Redigert 17.Januar.2013 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 I gamlebåten min (Nidelv 24) måtte motoren svive for å ha nok power for å starte Eberen. Byttet til tjukkere kabler etc, men skulle fremdeles ha veldig godt toppede batterier for å få start uten at motoren sveiv. I seilbåten er det bare å starte, selv etter dager i uthavn og batterier ned på 12v. Deilig å ligge under dyna og bare strekke ut en arm og trykke på knappen (flyttet den til rett over senga etter tips fra Harraune på ett BP treff), og etter kort tid er det godt og lunt i hele båten Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
bjoris Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 Min D4 starter på utrolig lav spenning, nå har jeg byttet batterier, men før det klarte den å starte når batteriene var på 12.0 volt (før start) og da er det jo null strøm igjen... TVen kuttet lenge før varmeren... Etter å ha montert monitor og 3 AGM batteri i parallell ser jeg at spenningen faller mye i oppstarten når den trekker ca 7-8 amper. AGM batteri har jo høy hvilespenning så det er kanskje normalt, men når jeg nå starter varmeren med 13.0 volt på måleren er den nede i 12.50 volt under den tyngste delen av oppstarten (uten andre strømkilder i bruk) så går den opp til over 12,60, etter 10 min stoppet jeg den og så dagen etter at hvilespenningen var oppe i 12,97 v igjen! Jeg syns spenningsfallet var litt mye, men hva sier ekspertisen? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Free Lillehammer Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 Lån deg en belastningstester og sjekk batteriene først. En belastningstest er den beste måten å gjøre opp status på batteriene. Så har du ihvertfall den saken ute av verden.Koster ikke allverdens i innkjøp heller. Kjekt å ha. Spesielt for båtfolk. Belastningstester? Fra hvor og brukes hvordan? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 Biltema og Jula har slike til noen hundrelapper. Sitér dette innlegget Link to post
zimsen Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 Denne du mener : http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Batteritester-med-skriver-151395/ ? Sitér dette innlegget Born to fish - Forced to work! Link to post
Free Lillehammer Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 Kan ikke være det. Ikke koster den noen hundrelapper og for meg virker dette bare som en batteritester med skriver. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 http://www.jula.no/batteritester-6-12-v-604042 http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batteritester-612-V-151370/ har hatt en sånn i flere år Sitér dette innlegget Link to post
Lazy Svart 17.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 Takk for tilbakemeldinger må kansje ta en runde å sjekke ledningene først. Min monitor viser at Eberen trekker 17-17,5 amper den korte tiden det tar å tenne opp går så ned til ca 3-3,5 amp når den brenner. Problemene dukket opp etter at jeg fjernet to forbruksbatterier i fjor vår (hadde faktisk 4 x 115 ) fjernet de for jeg mener det var overkill / fjerne vekt og få litt mer plass. De to som er igjen ser bra ut holder volten bra og lyser grønt i "glasset" jeg bruker landstrøm så får hele tiden fylt opp. Om jeg da vurdere å bytte ut disse forbruksbatteriene bør jeg da gå litt ned i størrelse ? Det er jo tross alt dynamoen som skal lade opp og den som står på min Yanmar er jo ikke på 115amp.. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 http://www.jula.no/batteritester-6-12-v-604042http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batteritester-612-V-151370/ har hatt en sånn i flere år Gjør disse noe annet enn vanlige voltmetere? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 Med mindre du har et voltmeter som belaster batteriet med 50A så gjør de det ja Man kobler til batteriet - belaster det i en gitt tid - så leser man av tilstanden til batteriet på en skala. Er ikke mer avansert enn at et ødelagt batteri kan ha OK hvilkespenning - men kollapser under belastning. Skalaene hensyntar ulik temperatur ved test Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 Så kom det et punkt til på kjøpslisten min for 2013... Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 Det billigste og enkleste må vel være å måle spenningen på varmeren under oppstart? Koster ingenting og gir også en status på alle tvilsomme koblinger samtidig... Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 Helt enig med larshans1 ! Mål spenningen på varmeren ved oppstart. Som et eksempel! Spenningsfall på 0,5 volt, 4meter kabel x 2 = 8 meter og et strømtrekk på 17 amp, dette tilsier at du skal ha brukt 6 mm2 kabel til varmeren din. Bruk kabelkalkulatoren så får du svaret på om opplegget ditt er er riktig dimensjonert eller dårlig kontakt. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 Til info Lazy du kan lade opp 115Amp batterier med en 4 ampers lader så ikke heng deg opp i størrelsen på dynamoen den sier bare å lang tid du trenger for å lade de opp Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Free Lillehammer Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 Til info Lazy du kan lade opp 115Amp batterier med en 4 ampers lader så ikke heng deg opp i størrelsen på dynamoen den sier bare å lang tid du trenger for å lade de opp 4 A og 2*115 Ah. Høres ut som underdimensjonering av laderen. Får vel neppe noen gang toppladet med den laderen... Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 Er enig med mange av innleggerene her. Min Eber.D4 starter med utrolig lav spenning på batt. Mye lavere en f.eks kjøleskapet greier å starte på ... Tror nok dimensjon på kabler, eller dårlige kontakter er synderen her. Sitér dette innlegget Link to post
Lazy Svart 17.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 Dette er jo strålende ! Om jeg bytter batteri for å oppgradere hva bør jeg velge ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.