Jump to content

Start av Eberspächer, hvor viktig er strømstyrken ?

Lazy

Recommended Posts

Har problemer med å få min Eber varmer til å starte selv om batteriene viser 12,6-12,7 V og om de da er nede på 12,3-12,4 er det jo ikke en sjanse å få start kun pumpe og vifte som går..
Om jeg starter motor eller har på landstrøm er det ikke noen problemer. Varmeren trekker jo mye amper i oppstarten og jeg lurer da på om dette er ett tegn på at batteriene er på hell ?
Har to forbruksbatterier som er seriekoblet og er usikker på hvor gamle de er men er hvertfall 4-5 år gammle.
Er batteriene "dårlige" selv om volten er ok ?

Her er det to viktige punkter å sjekke. Hvor mange volt har du inn på Eber'n under starten av den? Har du tynne kabler med kanskje irrete kontakter frem til Eber'n? Det kan fort bli mye tap der, og da får du ikke god nok gløding. Så sjekk opp dette og kom tilbake med disse opplysningene.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må ha nok strøm til glødingen, det er absolutt nødvendig. Ellers ryker den som besatt, men tenner ikke.

Kan også med fordel ta en titt på filten og glødetråden. Hvis filten er kokset, så vil den ha større problemer med å tenne enn en ren og fin filt. Om glødetråden også er kokset kan du skrape den forsiktig ren med kniv eller lignende. En teori, men antar at det er hold i den :-)

Batteriene kan godt ha en OK hvilespenning, men om de er dårlige klarer de ikke levere "ooomph" for å drive glødingen.

Redigert av Fusebox (see edit history)

I gamlebåten min (Nidelv 24) måtte motoren svive for å ha nok power for å starte Eberen.

Byttet til tjukkere kabler etc, men skulle fremdeles ha veldig godt toppede batterier for å få start uten at motoren sveiv.

I seilbåten er det bare å starte, selv etter dager i uthavn og batterier ned på 12v. Deilig å ligge under dyna og bare strekke ut en arm og trykke på knappen (flyttet den til rett over senga etter tips fra Harraune på ett BP treff), og etter kort tid er det godt og lunt i hele båten :thumbsup:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Min D4 starter på utrolig lav spenning, nå har jeg byttet batterier, men før det klarte den å starte når batteriene var på 12.0 volt (før start) og da er det jo null strøm igjen... TVen kuttet lenge før varmeren...

Etter å ha montert monitor og 3 AGM batteri i parallell ser jeg at spenningen faller mye i oppstarten når den trekker ca 7-8 amper. AGM batteri har jo høy hvilespenning så det er kanskje normalt, men når jeg nå starter varmeren med 13.0 volt på måleren er den nede i 12.50 volt under den tyngste delen av oppstarten (uten andre strømkilder i bruk) så går den opp til over 12,60, etter 10 min stoppet jeg den og så dagen etter at hvilespenningen var oppe i 12,97 v igjen! Jeg syns spenningsfallet var litt mye, men hva sier ekspertisen?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Takk for tilbakemeldinger må kansje ta en runde å sjekke ledningene først.

Min monitor viser at Eberen trekker 17-17,5 amper den korte tiden det tar å tenne opp går så ned til ca 3-3,5 amp når den brenner.

Problemene dukket opp etter at jeg fjernet to forbruksbatterier i fjor vår (hadde faktisk 4 x 115 ) fjernet de for jeg mener det var overkill / fjerne vekt og få litt mer plass. De to som er igjen ser bra ut holder volten bra og lyser grønt i "glasset" jeg bruker landstrøm så får hele tiden fylt opp.

Om jeg da vurdere å bytte ut disse forbruksbatteriene bør jeg da gå litt ned i størrelse ? Det er jo tross alt dynamoen som skal lade opp og den som står på min Yanmar er jo ikke på 115amp..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...