LALUNA II Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 (redigert) 4 A og 2*115 Ah. Høres ut som underdimensjonering av laderen. Får vel neppe noen gang toppladet med den laderen... Du vil få toppladet batteriene etter ca -57-58 timer så sant amperen er stabil så ikkenoe å kimse av det ting tar bare litt lenger tid Redigert 17.Januar.2013 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Free Lillehammer Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 Ladet ja, men toppladet? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 Gidder ikke kverulere med deg Fargo men ja det er fullt mulig med den laderen som gir rett strøm Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Folk I Båt Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 Kan bare igjen anbefale belastningstester for batterier. Spesielt med tanke på båt, og fritidsbatterier generelt. Man sparer seg mye banning og hodekløing ved å starte med å eliminere at et dårlig batteri er årsaken til de problemene man evt. har. Se bare på dem som har startproblemer med bilene sine når gradestokken kryper nedover. Med tanke på båt er det jo en sikkerhetfaktor inne i tillegg. Å reke rundt på grunn av dårlige batterier som egentlig skulle vært utskifta er bare unødvendig. Og som en allerede har linka til: det koster to-tre hundrelapper for utmerket godt brukbare belastningstestere. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2013 4A lader på en batteribank på 250Ah som er i konstant bruk? Om så er tilfelle får du nok aldri ladet batteriene dine da forbruket trolig er større enn laderen har mulighet til å fylle opp batteriene med Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 18.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2013 Gidder ikke kverulere med deg Fargo men ja det er fullt mulig med den laderen som gir rett strøm 4A lader på en batteribank på 250Ah som er i konstant bruk? Om så er tilfelle får du nok aldri ladet batteriene dine da forbruket trolig er større enn laderen har mulighet til å fylle opp batteriene med Kverulering? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 18.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2013 (redigert) Jeg sa det var mulig å lade opp ....snakket ikke om konstant bruk j*****kverulanter dessuten så var trådstarter bekymret for at dynamoens hans var for liten........ så prat sak i stedet for å vri å vrenge på ting .... Redigert 18.Januar.2013 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
M/B Nordheim Svart 18.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2013 (redigert) "kremt" Ifølge "Felsøkning og reparationshandbok for Airtronic / Airtronic M" så er undre spenningsgrense ca 10,5 V resp. ca 21 V og øvre spenningsgrense ca 16 V resp. 32 V. Om det skulle vera av interesse. Redigert 18.Januar.2013 av M/B Øyfjell (see edit history) Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Bitteliten Svart 18.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2013 (redigert) Når eberen trekker 3-3,5a og laderen maks gir 4 a så sier det seg selv at batteriene blir tappet selvom han ligger på landstrøm. For laderen gir neppe 4a konstant. Normal dynamo er vel ofte 60-80a. Det burde rekke godt for lading. Dog har ofte disse dynamoenes regulatorer en ladekurve som gjør at det tar lang tid å få fulladet batteriet (de fleste dynamoer er lagd for bil). Derfor kan en ekstern regulator hjelpe. Angående batteriene så ville jeg sjekket syrevekt eller fått tak i en batteritester. Men først fulladet dem skikkelig :smiely: Om det er kverrulering å gi råd som løser problemet, selvom det ikke der akkurat det trådstarter spør om, så får det heller være med Laluna og hans banning og forargelser Redigert 18.Januar.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 18.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2013 Når eberen trekker 3-3,5a og laderen maks gir 4 a så sier det seg selv at batteriene blir tappet selvom han ligger på landstrøm. En skal vel være forsiktig med å være bastant her inne.. men tviler sterkt på at min Eber D4 bruker 3,5 amp under drift, sikkert under gløding, men det er jo bare en kort stund. Men som jeg har sagt før, jeg har startet Eberen på batteri som ikke vil dra i gang kjøleskapet mitt... Isoterm 133 liter.. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 18.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2013 (redigert) Eber4 bruker disse wattstyrker under forbruk full effekt 34/22/12/8 watt under gløding/oppstart skal den bruke 100 watt dvs. ca -8-9 amp og ser LAZY sier han målte ca 17 amp under start så her er det noe spenning på avveier Manual finner du her http://www.pdfdownload.org/pdf2html/pdf2html.php?url=http%3A%2F%2Fwww.seatronic.no%2Fpdf%2Feber%2FAirtronic_D2_D4.pdf&images=yes Redigert 18.Januar.2013 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Lazy Svart 18.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2013 Eberen min starter som en drøm når motor går på tomgang eller når landstrøm er koblet til. Monitorer viser drøye 17 amp når dieselpumpe/vifte og gløding/brenner setter igang. Det skal nevnes at jeg ikke har skrudd av kjøleskap når det skal varmes opp men det kan ikke utgjøre store forskjellen. Kabelen til batteri er ikke mer enn ca 2,5 meter får prøve å sjekke denne evn bytte. Så får jeg se nærmere på batteriene...2x110 2x115amp bør man vel ha som forbruksbatterier ? Eller kan jeg ha mindre ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2013 Lazy. Støtrelsen på batteriene avhenger av forbruket. Jo mer jo bedre tenker jeg da Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.