Jump to content

Start av Eberspächer, hvor viktig er strømstyrken ?


Lazy

Recommended Posts

4 A og 2*115 Ah. Høres ut som underdimensjonering av laderen. Får vel neppe noen gang toppladet med den laderen...

 

 

Du vil få toppladet batteriene etter ca -57-58 timer så sant amperen er stabil så ikkenoe å kimse av det ting tar bare litt lenger tid

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post

Kan bare igjen anbefale belastningstester for batterier. Spesielt med tanke på båt, og fritidsbatterier generelt. Man sparer seg mye banning og hodekløing ved å starte med å eliminere at et dårlig batteri er årsaken til de problemene man evt. har.

Se bare på dem som har startproblemer med bilene sine når gradestokken kryper nedover.

 

Med tanke på båt er det jo en sikkerhetfaktor inne i tillegg. Å reke rundt på grunn av dårlige batterier som egentlig skulle vært utskifta er bare unødvendig. Og som en allerede har linka til: det koster to-tre hundrelapper for utmerket godt brukbare belastningstestere.

Link to post

Jeg sa det var mulig å lade opp ....snakket ikke om konstant bruk j*****kverulanter

dessuten så var trådstarter bekymret for at dynamoens hans var for liten........ så prat sak i stedet for å vri å vrenge på ting ....

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post

"kremt"

 

Ifølge "Felsøkning og reparationshandbok for Airtronic / Airtronic M" så er undre spenningsgrense ca 10,5 V resp. ca 21 V og øvre spenningsgrense ca 16 V resp. 32 V.

Om det skulle vera av interesse. :smiley:

Redigert av M/B Øyfjell (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post

Når eberen trekker 3-3,5a og laderen maks gir 4 a så sier det seg selv at batteriene blir tappet selvom han ligger på landstrøm. For laderen gir neppe 4a konstant.

 

Normal dynamo er vel ofte 60-80a. Det burde rekke godt for lading. Dog har ofte disse dynamoenes regulatorer en ladekurve som gjør at det tar lang tid å få fulladet batteriet (de fleste dynamoer er lagd for bil). Derfor kan en ekstern regulator hjelpe.

 

Angående batteriene så ville jeg sjekket syrevekt eller fått tak i en batteritester. Men først fulladet dem skikkelig :smiely:

 

Om det er kverrulering å gi råd som løser problemet, selvom det ikke der akkurat det trådstarter spør om, så får det heller være med Laluna og hans banning og forargelser :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Når eberen trekker 3-3,5a og laderen maks gir 4 a så sier det seg selv at batteriene blir tappet selvom han ligger på landstrøm. :smiley:

 

En skal vel være forsiktig med å være bastant her inne.. men tviler sterkt på at min Eber D4 bruker 3,5 amp under drift, sikkert under gløding, men det er jo bare en kort stund. Men som jeg har sagt før, jeg har startet Eberen på batteri som ikke vil dra i gang kjøleskapet mitt... Isoterm 133 liter..

Link to post

Eber4 bruker disse wattstyrker under forbruk full effekt 34/22/12/8 watt

under gløding/oppstart skal den bruke 100 watt dvs. ca -8-9 amp

og ser LAZY sier han målte ca 17 amp under start så her er det noe spenning på avveier :thumbsdown:


Manual finner du her http://www.pdfdownload.org/pdf2html/pdf2html.php?url=http%3A%2F%2Fwww.seatronic.no%2Fpdf%2Feber%2FAirtronic_D2_D4.pdf&images=yes

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post

Eberen min starter som en drøm når motor går på tomgang eller når landstrøm er koblet til. Monitorer viser drøye 17 amp når dieselpumpe/vifte og gløding/brenner setter igang. Det skal nevnes at jeg ikke har skrudd av kjøleskap når det skal varmes opp men det kan ikke utgjøre store forskjellen.

Kabelen til batteri er ikke mer enn ca 2,5 meter får prøve å sjekke denne evn bytte. Så får jeg se nærmere på batteriene...2x110 2x115amp bør man vel ha som forbruksbatterier ? Eller kan jeg ha mindre ?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...