Hui900S Startet 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 17.Januar.2013 Er det noen som har natet teakdekket sitt med Tec7? Hvilke erfaringer har dere eventuelt gjort dere? Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 Er det noen spesiell grunn til at du vil nate med Tec7? Såvidt meg bekjent er den ikke veldig glad i UV-stråler. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
oivindg Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 (redigert) Etter 堨a lest en del om natemasse ser det ut som at Sealine 100 er et av det beste produktene i markedet akkurat n宊 Redigert 17.Januar.2013 av oivindg (see edit history) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
S/Y Emma Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 Vet ikke om du har sett denne. Fra Tec7 sine sider: Kan TEC7 brukes til nating av skipsdekk?Skipsdekk er utsatt for store belastninger og det anbefales at nating, særlig av større områder, gjøres av fagfolk. Det finnes flere sorter dekksplank hvorav teak er det mest brukte. (Teak er et fett treslag som natemasse i utgangspunktet hefter dårlig på.) Bredde og tykkelse på dekksplanken varierer, likeså fugebredden. TEC7 er ingen dedikert natemasse, men kan allikevel vanligvis brukes til nating der man klarer seg med en fleksibilitet på 12,5 %. Forarbeidet må gjøres grundig blant annet ved at sidene grunnes, og at det legges natetape i bunn. Relekta AS anbefaler ingen konkrete metoder og fraskriver seg alt ansvar i forbindelse med reklamasjoner eller feil som kan oppstå ved nating av skipsdekk. Dersom man velger å nate et skipsdekk med TEC7, må en gjøre det på eget ansvar. Man må selv vurdere behovet for å involvere fagfolk og gjøre nødvendige tester på forhånd. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
steelcontax Svart 18.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2013 Sika 295! Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 18.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2013 Kan TEC7 brukes til nating av skipsdekk?Skipsdekk er utsatt for store belastninger og det anbefales at nating, særlig av større områder, gjøres av fagfolk. Det finnes flere sorter dekksplank hvorav teak er det mest brukte. (Teak er et fett treslag som natemasse i utgangspunktet hefter dårlig på.) Bredde og tykkelse på dekksplanken varierer, likeså fugebredden. TEC7 er ingen dedikert natemasse, men kan allikevel vanligvis brukes til nating der man klarer seg med en fleksibilitet på 12,5 %. Forarbeidet må gjøres grundig blant annet ved at sidene grunnes, og at det legges natetape i bunn. Relekta AS anbefaler ingen konkrete metoder og fraskriver seg alt ansvar i forbindelse med reklamasjoner eller feil som kan oppstå ved nating av skipsdekk. Dersom man velger å nate et skipsdekk med TEC7, må en gjøre det på eget ansvar. Man må selv vurdere behovet for å involvere fagfolk og gjøre nødvendige tester på forhånd. Jøss, dette var nye takter fra en "fugemasse-pusher" som tidligere har hevdet at deres produkt kan benyttes til alt mulig. Så vidt med bekjent har de heller ikke noen egnet primer til teaken i sortimentet og da har de nok til slutt innsett at dette blir Russisk rulett. Rådet mitt blir i hvert fall enten å benytte Sika sitt system med fugemasse, primer og natetape eller dette relativt nye silikon-produktet til Henkel(Sealine 100). Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Hui900S Svart 18.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2013 Vet ikke om du har sett denne. Fra Tec7 sine sider: Klarer man seg med en fleksibilitet på 12,5 % da? Sealine 100 vet jeg brukes av en del verft til nating. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 18.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2013 De har fjernet data om bevegelsesevne, men tidligere oppererte de med 20% som er helt vanlig for en 60 shore MS-Polymer. En annen ting er at de har introdusert en Marine serie som består av 2 produkter: Tec7 Marine Deck Caulk og Tec7 Marine Primer. Dette er en mykere MS-Polymer. Problemet er vel at de ikke produserer noe selv og derav ikke har noen erfaring med disse produktene annet enn at en eller annen produsent fyller de for dem. Den som har lyst til å være prøveklut må jo gjerne prøve, de er i hvert fall inne på rett vei i og med at de har valgt en mykere MS enn hva de har i Tec7 + at de har lansert en primer. Det som vel da mangler er natetape og erfaring. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Iwrig2 Svart 18.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2013 Jeg natet om dekket på min båt i fjor vinter og holder nå på med cokpit. Der har forrige eier benyttet Tec7 for mindre reparasjoner, dette fikk jeg opplyst ved kjøp. Det jeg erfarer når jeg nå holder på ned fjerning av gammel masse er at der det er benyttet Tec7 er denne veldig stiv og hard kontra den andre natemassen som er benyttet. Dette gir meg ingen god følelse av at Tec7 er noe jeg ville benyttet i allefall. Å nate om et dekk er en betydelig jobb, samtidig som det i mange tilfeller er kritisk for båtens konstruksjon(lekasje i sandwich laminat)dersom det ikke blir tett. Ser ingen grunn til ikke å like gjerne benytte produkter som er tiltenkt nating av teak. Vurderte selv Sealine 100, men havnet på Simson MSR DC etter mye frem og tilbake. Lykke til med jobben :) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 18.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2013 Har inntrykk av at Simpson MSR DC er et produkt mange er fornøyd med. At Tec7 har for høy shore i forhold til nating er det ingen tvil om. Det er vel derfor de har introdusert et nytt produkt. Når jeg ser på hvordan Tec7 ble introdusert og solgt i mange år må jeg innrømme at jeg bare blir trist, "Alt i en tube". De har etter hvert krøpet til korset og introdusert både Flex7 og Xtack7. Nå også Tec7 Marine Deck Caulk. For øvrig har jeg et inntrykk av at den generelle kompetansen hva angår fugemasser og lim blant Båtplassens brukere er en smule bedre enn hva som er tilfellet ellers i samfunnet. Jeg møter en del håndtverkere som fremdeles tror Tec7 er løsningen på alle problemer...... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Finn Erik Svart 20.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2013 (redigert) Anbefaler også Simpson, kan gå god for at det funker. Fin å slippe på og holder godt. Brukes blandt annet av Sandøy båtdekk. Redigert 20.Januar.2013 av Finn Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.