satyrion Startet 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Startet 17.Januar.2013 (redigert) En kompis har kjøpt følgende båt en Crowline 255 CCR. Noen andre kompisser av han sier han skulle velgt en båt som er bedre i mye sjø. Hvordan bedømmer folk dette at eks denne båten er dårlig i mye sjø bare ved å se på den? Er det noe standard regel på sånt? Hva gjør denne så mye dårligere på åpent hav enn en annen type båt (jeep, cabincruiser osv) på samme størrelse? Tenker med det har mye med skråget å gjøre men visst det er fakta hvorfor lages ikke alle båter med skråg som takler mye sjø? Bare lurer... Redigert 17.Januar.2013 av satyrion (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 Dette er vel en båt han har tenkt å bruke på fine sommerdager i kystnære strøk? Da er den sikkert helt topp. Som helårs fiskebåt er den ikke like god. Folk snakker ofte nedsettende om andres valg av båt, bil, kjærring, hund+++++ Det finnes nok båter i samme segment som både er mere populære her i Norge og sikkert også mange som er bedre i grov sjø, men en båt vil alltid være et kompromiss. Håper kompisen din blir fornøyd med båten! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 Et skrog er et evig kompromiss mellom ulike egenskaper, og sjøegenskaper er bare en av mange egenskaper. Med litt erfaring kan en skille mellom ulike skrog og gjøre antagelser om hvilke egenskaper de ulike skrogene har. Noen ganger er det temmelig åpenbart og andre ganger ikke fullt så opplagt. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 Ikke sikkert disse kompissene har greie på saken, heller... Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 Denne båten er jo uansett laget for flatt hav, sommer og solskinn. Som DieselDahl skriver; en båt vil alltid være et kompromiss. For meg ville denne båten vært fullstendig ubrukelig, men for naboen min det perfekte kjøp... Sitér dette innlegget Link to post
satyrion Svart 17.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 (redigert) Takk for svar, båten skal brukes til små overnatings turer og dagsturer på Sørlandet. Uansett var noen folk på jobben hans som sa "synd slike båter er så dårlige i mye sjø" Kan ikke se for meg at den Crowlinen er så mye dårligere en andre båter... Husker for mange år siden så kjørte jeg en Whiteshark 175 med 115 HK over kvåsefjorden i Kr.sand. Måtte kjøre i kanksje 5 knop for bølgene var så store at noen til å med slo over baugen og litt vann kom inn. Midt ute på kvåsen så jeg en jeep, tror det var Buster pga den var laget av metall. Den suste forbi meg i sikkert 30-40 knop...og var nok ikke større enn 20-22 fot ble ganske sjokkert. Redigert 17.Januar.2013 av satyrion (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
satyrion Svart 17.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 Denne båten er jo uansett laget for flatt hav, sommer og solskinn. Som DieselDahl skriver; en båt vil alltid være et kompromiss. For meg ville denne båten vært fullstendig ubrukelig, men for naboen min det perfekte kjøp... Hva er det som får deg til å si at den er laget for flatt hav? Den er sikkert det men hvordan kan du vite det sånn sikkert? Ser du det på skroget? Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 Trodde mange amerikanske skrog hadde bra sjøegenskaper jeg. Og denne her bør være rimelig tung og god i sjøen. Hva er det jobbkompisene til din kamerat har som referansebåter?? Kan jo være de bare skal trekke han opp litt... Tror jeg hadde følt meg trygg i denne båten. Er det mye sjø (varierer jo hva man mener med det), må de fleste tilpasse farten etter det. Få som bare kan dundre fram helt upåvirket. Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 (redigert) Jo flatere bunn, jo dårligere i grov sjø...:-) Redigert 17.Januar.2013 av grawis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 (redigert) Hva er det som får deg til å si at den er laget for flatt hav? Den er sikkert det men hvordan kan du vite det sånn sikkert? Ser du det på skroget? Båttypen er laget for sol og sommer, ikke for vær og vind. Skroget tåler nok mye mer sjø en du hadde orket å bruke det i Amerikanerne er flinke å lage skrog med gode sjøegenskaper, vil ikke tro denne er ett unntak. Men det er jo ikke en helårsbåt laget for stivkuling... Til det er båten ubrukelig. Ville slått all for mye, og du ville blitt gjennomvåt av saltvann, men til cruising i 30 knop sommersdagen er den topp. Skroget er nok laget relativt flatt for fart og lavt drivstofforbruk, men med nok grader til å tåle sjø fra andr båter. Redigert 17.Januar.2013 av ashfirelate (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
satyrion Svart 17.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 (redigert) Ok, som jeg da forstår det har typiske day cruisere som denne og lignende merker ikke et skråg som er typisk utviklet for mye sjø, men mer utviklet for noe annet (sol å sommer) :P. Er vell det de mener da :) Redigert 17.Januar.2013 av satyrion (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 En hurtiggående båt i denne størrelsen er det stort sett V- bunnen i skroget som avgjør om den er myk eller hard i sjøen. Jo kvassere V- bunn jo mykere går den. Husk også at det noen syns er mykt/god nok i sjøen, er ganske individuelt. Har opplevd å være med i båter der tenner neste skrangler i kjeften på en, men eier syns den er fin i sjøen... Sitér dette innlegget Link to post
satyrion Svart 17.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 (redigert) En hurtiggående båt i denne størrelsen er det stort sett V- bunnen i skroget som avgjør om den er myk eller hard i sjøen. Jo kvassere V- bunn jo mykere går den.Husk også at det noen syns er mykt/god nok i sjøen, er ganske individuelt. Har opplevd å være med i båter der tenner neste skrangler i kjeften på en, men eier syns den er fin i sjøen... hehe men spørmålet er da hvorfor lages ikke alle båter med kvass V-bunn da? Hva er minuset ved å ha kvass V-bunn siden diversre båter ikke har det? Redigert 17.Januar.2013 av satyrion (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 Omfattende debatt av temaet her: https://baatplassen.no/i/topic/96108-sjoeegenskaper-legges-det-ikke-vekt-paa-det-lengre/ Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 hehe men spørmålet er da hvorfor lages ikke alle båter med kvass V-bunn da? Hva er minuset ved å ha kvass V-bunn siden diversre båter ikke har det? Blir vanskeligere å styre i store hastigheter, bruker mer drivstoff da de flytter mer vann... Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 (redigert) Er det en 26 foter dette? Med eller uten badeplatform? Redigert 17.Januar.2013 av ashfirelate (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 (redigert) motoriserte fritidsbåter- cabincruisere, skjærgårdsjeep osv i sammenheng med det hobbybasserte private båtlivet er ikke å regne for noe annet en finværsbåter til en viss grad uansett.. En seilbåt på tyve fot vil i alle sammenhenger klare alt slags vær mye bedre en dobbelt så stor cabincruiser ect. nå blir jeg sikkert hengt og kjølhalt av hekksjøerne her inne Redigert 17.Januar.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
satyrion Svart 17.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 (redigert) Er det en 26 foter dette? Den er vell mellom 25 og 26 fot en plass. Redigert 17.Januar.2013 av satyrion (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 motoriserte fritidsbåter- cabincruisere, skjærgårdsjeep osv i sammenheng med det hobbybasserte private båtlivet er ikke å regne for noe annet en finværsbåter til en viss grad uansett.. En seilbåt på tyve fot vil i de fleste sammenhenger klare alt slags vær mye bedre en dobbelt så stor cabincruiser ect. Så jeg som bruker båten året rundt til og fra jobb må kjøpe meg seilbåt jeg da? Uff da må jeg jammen stå tidlig opp om morgenen... Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 hehe.. ja motorbåtene har jo absolutt sine fordeler de også Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Ida Marie III Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 hehe men spørmålet er da hvorfor lages ikke alle båter med kvass V-bunn da? Hva er minuset ved å ha kvass V-bunn siden diversre båter ikke har det? Mindre V- bunn gir en letter båt å drive, fart/drivstoff forbruk. Generelt sett har Amerkanske båter god V- bunn, ettersom de ikke har noe skjærgård å hjemme seg bak " over there "... Men finns noen " flatbunnede " utgaver der borte også, brukes mye på innsjøene, elver, sumper osv... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 Husker for mange år siden så kjørte jeg en Whiteshark 175 med 115 HK over kvåsefjorden i Kr.sand. Måtte kjøre i kanksje 5 knop for bølgene var så store at noen til å med slo over baugen og litt vann kom inn. Midt ute på kvåsen så jeg en jeep, tror det var Buster pga den var laget av metall. Den suste forbi meg i sikkert 30-40 knop...og var nok ikke større enn 20-22 fot ble ganske sjokkert. Whiteshark er jo kjent som sjøsterke båter, men her ble den nok for stutt ift bølgene. Forskjellen på 17 fot opp til 20-22 fot kan ha veldig mye å si for hvor stor fart man kan holde i bølgene. Krever også sin fører å ligge sånn - skal ikke være mye uoppmerksom før det ikke er like gøy. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
satyrion Svart 17.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 (redigert) Whiteshark er jo kjent som sjøsterke båter, men her ble den nok for stutt ift bølgene. Forskjellen på 17 fot opp til 20-22 fot kan ha veldig mye å si for hvor stor fart man kan holde i bølgene. Krever også sin fører å ligge sånn - skal ikke være mye uoppmerksom før det ikke er like gøy. Ja stemmer det, brukte den mye til havfisking langt fra land og den var altid utrolig støding å fin. Det var bare den ene gangen det var så veldig med bølger. Turte ikke å dure på noe særlig heller da jeg hadde med nivøen min på 10 år som nesten begynte å grine, så kjørte bare i 5 knop og lot et par bølger rulle inn over dekk :) Redigert 17.Januar.2013 av satyrion (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 Båtlengde mye å si hvor hvordan en kan kjøre i sjø. Kommer du opp i ca 21 fot og over, kan en mer gå på bølgetoppene, og slippe å gå så mye opp og ned. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 17.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2013 Hee...det er nok i de indre gemakker Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.